
فرزانه متین-فکر کن ناگهان از خواب بیدار میشی،خودت رو در محفظه ایی می بینی که مثه تابوت است،همه چی تیره و تاریک است،تقلا میکنی خودت رو از وسایلی که تو رو حفاظت میکند،نجات دهی،حالا کامل هوشیار شدی اما نمی دانی،چه کسی هستی،حتی اسمت رو به یاد نداری،به نظر بسیار ترسناک میاد،حالا همه ی اینها به صورت بصری با اثری به نام اکسیژن،فیلمی فرانسوی به کارگاردانی مشهور،الکساندرا آجا به تصویر در آمده است.
اکسیژن ،اثری در ژانر هیجانی،علمی و تخیلی است که به نوعی می توان آن را پسافرازمانی دانست و این قضیه تا حدودی همه ما را وحشت زده می کند.
اکسیژن در واقع داستان زنی به نام الیزابت با نقش آفرینی ملانی لوران،ستاره سینمای فرانسه است که در محفظه ای کلون مانند از خواب مصنوعی بیدار می شود و این در حالیست که مخزن اکسیژن از ۱۰۰ به ۳۳ درصد کاهش یافته و زن باید پیش از اتمام اکسیژن محفظه،راهی برای نجات خود پیدا کند.الیزابت که به نام لیز معروف است هیچ خاطره ای از اینکه کیست یا چرا آنجاست ندارد.
اکسیژن تا دقیق ۷۰ به صورت معماگونه است مخاطب به تدریج پازل ها را کنار هم می پیچد و تازه متوجه قضیه می شود و این شاهکار آجاست که با هنرمندی،اطلاعات را قطره چکانی به مخاطب تزریق می کند.هنرمندی کارگردان در تک لوکشینی فیلم و داستان چند لایه ای آن است.فیلم در فضای بسته فیلمبرداری شده و حرکت ۳۶۰ درجه ی دوربین از چهره الیزابت ،ما را با همه ی احساساتی که این زن درگیر است از بی هویتی اش،از دست دادن حافظه،خشم،جیغ،ناله،حبس هایش برای دریافت اکسیژن درگیر می کند و بیننده درگیر تنش های وی می شود.
اینکه محفظه به کجا می رود،ذهن مخاطب را گیج می کند.این کلون به همراه هزاران کلون دیگر قرار است برای نجات از ویروسی ناشناخته ،به سیاره ای دیگر برودکه برخی آن را به همه گیری ویروس کووید-۱۹ نسبت داده اندکه در آینده کالبدهایی بدون هویت در سیاره ای ناشناخته زندگی کنند.
بار اصلی فیلم بر عهده بازی الیزابت(ملانی لوران) است،اینکه تنها تماشاگر با او رو به روست و همذات پنداری می کند،برگ برنده این فیلم است.
اوج فیلم،نه نمای داخلی محفظه،بلکه نمای خارجی کلون به همراه هزاران کلونی است که در فضاپیما به سوی سیاره ی مذکور در راهند و در دل تماشاگر،ترس را به همراه دارد.
این اثر که موفق عمل کرده،خالی از ایرادات نیست،این که چرا کلون ها دارای حفاظ نیستند؟پیشرفت علم در حدیست که برخورد با شهاب سنگ باید از قبل توسط گردانندگان این ماجرا مورد بررسی قرار می گرفت.با این حال بخشی از آنها نابود شدند،اینکه چرا فقط یک نفر در محفظه از خواب مصنوعی بیدار می شود؟و…
اما اینکه مخاطب تا صد دقیقه با ریتمی تند وهیجانی دست از تماشای فیلم بر نمی دارد،نشان از آن دارد اکسیژن،اثری موفق از آب در آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





