سینماسینما: با بالا گرفتن خبرهایی مبنی بر محاکمه سرمایهگذاران جذاب دیروز سینما، این روزها
هر گونه سرمایهگذاری فراتر از تصور، به مثابه پولشویی تعریف میشود و از آنجا که در ایران اساسا تصور آن است که منبع پولشویی، جایی در میان بیتالمال است، وضعیت بغرنجتر نیز میشود، چراکه سرمایهگذاری بدل به محاربه با مردم میشود.
این مساله باعث میشود که اصل اثر فراموش شود و سایه آن دستمایه نقد قرار گیرد. آنچه دامنگیر فیلم تازه کمال تبریزی میشود، همین است که سایه آن، از میانه غاری افلاطونی خوانش میشود و چه بسا فحش هم میخورد، اما کسی نمیگوید فارغ از ضدمردمی بودن فیلم، اساسا مردم فیلم را نمیفهمند. به عبارتی فیلمی که با حربههای گیشهپسند، وارد مسابقه فروش شده است، به واسطه توانایی در انتقال داستان، فروشی ندارد.کافی است پس از پایان فیلم و روشن شدن چراغها به صورت اطرافیان نگاهی بیندازید تا دریابید آنان چیزی از فیلم به ظاهر مردمی تبریزی نفهمیدهاند. آنان نمیدانند نکیر و منکربازی مهران مدیری در میانه یک داستان خطی به چه کار میآید یا حضور الکی و سرخوشانه محمدرضا گلزار در نقش خودش چه مفهومی را تداعی میکند.تبریزی که قرار است یک فیلم سیاسی به خوردمان دهد و در آن بگوید اگر این هواپیما به مثابه جامعه سقوط کند، خوب و بد با هم از بین خواهیم رفت، نمیتواند برای این قضیه به ظاهر سهل، برهانی شفاف بیابد. او به ظاهر یک مثل قدیمی را دستمایه قرار میدهد تا بگوید اگر یک نفر قایق را سوراخ کند، قایق از هم میپاشد، اما نمیگوید این سوراخ را چه کسی و به چه نحوی ایجاد میکند.مشکل فیلم هم از همینجا آب میخورد که تبریزی تصمیم میگیرد گفتمانش را بر آن بگذارد، فروپاشی یک جامعه از پایین رخ میدهد نه از بالا. در فیلم افرادی که قرار است هر کدام نماینده قشری باشند، در کشوقوس یک سقوط شریک و مساعی یکدیگر میشوند. در جدالی که علی حاجتی، همچون ژوری شماره هشت، در «دوازده مرد خشمگین» آغاز میکند، او شاید موفق شود همه را همسو به ادامه زندگی کند؛ اما آنان خواهند مرد. خُب چرا؟ چون باید مهران مدیری هم به کار آید. او باید بیاید و بگوید که چرا این مردمان سقوط کرده با هم، به چنین عاقبتی دچار شدهاند. خبری از عامل سقوط نیست. او در این هواپیمای مثله شده حضور ندارد. او درنهایت، در قامت زنی فریبنده از فراز ساختمانی خودش را پرتاب میکند تا فرصت را به دیگری دهد. به یاد داشته باشیم که او خودخواسته دست به خودکشی میزند و این درحالی است که سرمایهگذاران اصلی شرکت هوایی به زندگیشان ادامه میدهند و از قضا در دادگاه پرغذای مدیری، حاضر هم نمیشوند. آنان از گناه گویی مبرا هستند.اگر قرار است همه ما با هم سقوط کنیم و به زوال برسیم، این زوال و فروپاشی دیگر سر هرم و کف هرم را نمیشناسد. حداقل شعار فیلم این را میگوید که این هرم از هم وامیپاشد. حالا این وسط هواپیما در دشت کویر سقوط کند یا در دل خلیجفارس؛ سقوط، سقوط است.
منبع: اعتماد/ احسان صارمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش