سینماسینما، محسن جعفری راد:
در خونگاه در همان قدم اول که به مسعود کیمیایی پیشکش می شود،پیش فرض صحنه های کیمیایی وار را در ذهن تداعی می کند که دقیقا هم در همین راستا ، فیلم داستانش را تعریف می کند. منتهی هم شکیل تر از کیمیایی و هم منسجم تر از کیمیایی. سیاوش اسعدی در هر سه فیلمش نشان داده که شیفته سینمای کلاسیک و قهرمان محور است. در فرم بصری، شیفته کادر اسکوپ و عناصر بصری غنی،در باند صوتی علاقه مند به باد و طوفان و بوران و باران و هدایت موثر بازیگران که در فیلم جدبدش همه اینها سر جای درست خودش قرار دارد.ولی مشکل اینجاست که این قهرمان و فضای پیرامونش فقط «نشان» داده می شود. جهان بینی اش را می دانیم، زندگی دشوار و روان فرسایش در خارج از ایران را می دانیم و به تدریج علت ترس و واهمه خانواده از او را هم می فهمیم. لات منشی چه از نوع مثبت یعنی کمک به شهرزاد و دوست روانی اش و چه از نوع منفی یعنی دعوای فیزیکی با بچه محل هایش برای ما آشکار می شود و از اینها مهمتر انگیزه ای که برای خوشبخت کردن خانواده اش دارد. تا اینکه گره اصلی فیلم یعنی از دست رفتن پولهایی که از ڑاپن فرستاد و پدر و دامادش از بین بردند، رخ می دهد،تا به اینجا هم فیلم سر پاست اما ناگهان تمام می شود. می رود خانه شهرزاد و انگار پسر شهرزاد در تخیلاتش انتقام بی پدری اش را از او می گیرد. در واقع گره افکنی فیلم به پایان فیلم تبدیل می شود و فیلم ناقص باقی می ماند.
از صحنه پردازی های جالب توجه و خلاقانه، مثل سکانس کابوس مادر یا سکانس ملاقات رضا با دوستش در تیمارستان کم نیست. یا بازی های ماهرانه امین حیایی و ڑاله صامتی و به خصوص نادر فلاح که باظرافت کار کرده، اما وقتی فیلم منطق داستانی نباشد، صرفا نمره قبولی می گیرد، نه اینکه به فیلمی خیلی خوب بدل شود.
اسعدی نشان می دهد که زبان سینما و شکل بیانی کلاسیک را به خوبی می شناسد اما مشکل اینجاست که مدام می خواهد به دو فیلم قبلی خودش یا فیلم های کیمیایی ارجاع دهد- از جمله نام قهرمان فیلم یعنی رضا، که نام اغلب قهرمان های فیلم های کیمیایی است، صحنه های شبانه با باران شدید، انتقام با چاقو که البته به شمشیر ڑاپنی بدل شده! یا در دو فیلم قبلی خودش حضور زن خیابانی و آدم های کج و کوله و خنزرپنزری که در این فیلم هم حضور دارند مثل نگهبان تیمارستان، اما مجموعه اینها هیچ تناسبی با داستان فیلم و جهان معنایی آن ندارد و به فیلم الصاق شده است. در کل، درخونگاه از جهت کارگردانی بهتربن فیلم اسعدی،اما از جهت فیلمنامه و داستان پردازی، چیز تازه ای برای گفتن ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- اکران خصوصی درخونگاه / گزارش تصویری
- انتقاد مجید قاری زاده در مراسم بزرگداشتش از فیلم درخونگاه:به نظرم کارگردانش درخونگاه را نمیشناسد
- غربت در وطن/ نگاهی به فیلم «درخونگاه»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران