سینماسینما، محمد تقی زاده:
شاید پایان بندی فیلم مهم ترین نقطه ضعف اثرجدید سیاوش اسعدی باشد که باوجود نقصان ها در بخش های دیگر ولی آنچنان ناتوانی در این بخش سبب شوکه شدن و سرخوردگی در تماشاگر می شود که همه فضاسازی ها و شخصیت سازی های فیلم را به دست فراموشی می سپارد. پایان رها و غیر قابل درک در خونگاه می تواند بازسازی و در نسخه اکران عمومی اصلاح شود تا این میزان سرخوردگی و نارضایتی از فیلم در آنجا بوجود نیاید. ساخت پایان بندی جدید که ارتباطی با پیرزن همواره صامت فیلم داشته باشد هم باعث برطرف کردن پایان بندی ضعیف فیلم می شد و هم حضور یک مادر بزرگ صامت و بی صدا را تا پایان فیلم بیهده نمی سازد و کارکرد حداقلی آن از وسیله ای برای پنهان کردن دفترچه حساب رضا میثاق افزایش می دهد.
فیلم خیلی خوب شروع می شود و کم کم به معرفی شخصیت ها و کاراکترهای نه چندان زیاد فیلم می پردازد ولی هرچه پیش می رود فیلم ضعیف تر و مستاصل تر می شود . گویی متریال لازم برای ادامه داستانگویی برای فیلمنامه نویس ته کشیده و سخت سکانس های زاید و طولانی جایگزین انسجام و پرداخت و قوام داستان و شخصیت ها می شود . کل بخش های مربوط به نادر فلاح در تیمارستان که با بازی جذاب نادرفلاح رضا استادی همراه است ، تاثیری در فرجام داستان و شخصیت ها ندارد و در آخر هم باوجود قول مساعدی که رضا میثاق به رفیقش داد تا او را از آنجا بیرن بیاورد کاملا رها و فراموش شده باقی می ماند.
به نظر می رسد اجرای فیلم و هدایت بازیگران که مهم ترین آن بازی ژاله صامتی و امین حیایی است نمره قبولی می گیرد و فیلم اجرای بدی ندارد ولی عدم توانایی و جذابیت و کمال فیلمنامه آن چیزی است که به درخونگاه آسیب جدی می زند بطوریکه در بخش یک سوم پایانی دیگر رفتارهای قهرمان فیلم و دو دو زدن ها برای پول و جلوی خانواده اش استادن دیگر خیلی از نظر منطق شخصیت پردازی قابل قبول نیست و تنها پایانی ضعیف برای داستانی است که خوب شروع شد و نسبتا خوب ادامه پیدا کرد.
سیاوش اسعدی راه و روش پرطمطراق و ثقیل مسعود کیمیایی در دیالوگ گویی را گویا خیلی پسندیده است و سعی کرده در فیلم جدید خود به استاد کیمیایی ادای دینی کند ولی آنچه مشخص است دیالوگ های فیلم در بعضی لحظات طولانی و تحمیل شده به تماشاگر به نظر می آید و اگر کوتاه و اصلاح شوند ضرر چندانی به فیلم نمی زند.
اسعدی از جمله سینماگران نسل جدید سینمای ایران است که با ساخت سه فیلم اخیر نشان داده است که علاقه زیادی به سینمای کیمیایی ، جنوب شهر و سینمای قهرمان پرور امریکا دارد. با اینکه کار روی متن فیلم کاری سخت و طولانی و البته طاقت فرسا است ولی به نظر می آید را برون رفت از فیلم های ضعیف و متوسط توجه حداکثری به فیلمنامه حتی بیش از کارگردانی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- اکران خصوصی درخونگاه / گزارش تصویری
- انتقاد مجید قاری زاده در مراسم بزرگداشتش از فیلم درخونگاه:به نظرم کارگردانش درخونگاه را نمیشناسد
- غربت در وطن/ نگاهی به فیلم «درخونگاه»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟