تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۱۸ - ۱۲:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 44291

رگ خوابسینماسینما، محمد تقی زاده:

حمید نعمت الله همچنان آوانگاردترین فیلمساز سینمای ایران و یا حداقل یکی از مهمترین فیلمسازان پیشروی سینمای ایران به حساب می آید. شاهد این ادعا فیلم های اخیر او چه در نوآوری و سبک روایت و چه در تاثیراتی است که روی فیلمسازان همنسل خود گذاشته و می گذارد. به یاد بیاورید نمایش فیلم قبلی نعمت الله یعنی ارایش غلیظ را در جشنواره سی و دوم فجر، و نظرات فیلمسازان جسور و ریسک پذیری چون مانی حقیقی و رامبد جوان . مانی حقیقی دو سال بعد فیلم متفاوت و مورد علاقه و خلاف جهت سینمای ایران یعنی اژدها وارد میشود را ساخت و رامبد جوان در ادامه همین الگوی سینمای متفاوت و ریسک پذیر نعمت الله نگار را امسال روانه جشنواره کرده که موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. ولی آنچه مهم است این راهی است که نعمت الله باز کرد و حقیقی و جوان ادامه دهندگانش بوده اند.

فیلم امسال حمید نعمت الله نیز فیلمی خلاف جریان سینمای ایران و تجربه ای جدید در کارنامه فیلمسازی وی و در کلیت سینمای ترسو و تقلیدگر ماست( هنوز تاثیرات فیلم های موخر فرهادی بر روی فیلمسازان معاصر از ذهن کسی فراموش نشده و در همین جشنواره سیو پنجم نیز کم نیستند مقلدان مکتب فرهادیسم ) . رگ خواب داستانی تخت و مینیمال دارد و فراز و فرودهای زندگی یک زن میانسال را با بازی لیلا حاتمی روایت می کند و سعی دارد به درونیات این زن میانسال که فامسل و آشنای زیادی هم ندارد و به سختی زندگی اش را میگذراند ، روایت کند. نوع روایت رگ خواب برخلاف بسیاری از داستان های امروز سینمای ایران که با گره افکنی و گره گشایی و قهرمان سازی و نقاط عطف و فرود زیاد همراه هست ، فرق می کند و تماشای آن برای تماشاگر عادی شاید کمی سخت ولی با فرجام و قابل تحمل باشد.

بازی لیلا حاتمی مانند همه بازی های تاثیرگذارش از نقاط برجسته فیلم به حساب می آید که به نظر میرسد نامزد شدنش در بین بهترین بازیگران زن فستیوال قطعی است.

رگ خواب با نگاهی به سرگذشت آ دل ه تروفو توسط معصومه بیات همسر نعمت الله نوشته شده است و نگاه زنانه و جزییات متن در باورپذیری نقش مینای رگ خواب با بازی لیلا حاتمی بسیار موثر و قابل توجه بوده است.

در خاتمه رگ خواب به عنوان یکی از امیدهای اصلی فجر امسال به جشنواره آمد و یکی از درخشان ترین تجربه های نعمت الله در سینمای ایران به حساب می آید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها