سینماسینما، حسن شریعتی:
در دنیای تضاد ها و وارونههای اخلاقی، نفس کشیدن برای غیر، کاری عبث و بیهوده می نماید. در کنج فراغت تنها کاری که از قهرمان رانده شده بر می آید پایان دادن به همه کامها و ناکامیهاست چه به دست خود وچه به دست دیگری در هاله ابهام های مدور در ذهن مردم. غلامرضا تختی از نظر راوی در این مستند – داستانی از این جنس قهرمانانی است که گزیری و گریزی ندارند تا درجایی به پایان برسند که جوان بمانند. جوهرجدال با فقر و تبعیض به جوهر خودنویسی در لیوان آب سرشار از سم های مهلک نانوشته قلم های افسونگری است که او سر می کشد. و خرناسهای پیاپی اش از پشت در اتاق ۲۳ در نت موسیقی محو می شود. تختی به آخر خط رسیده است یا ما مردم او را به آخر خط هل دادهایم؟
فیلم با روایتی در تاریکی شروع می شود تا روشنایی زندگی مردی را از کودکی تا ۳۷ سالگی و اسطوره شدن در نازایی بیتکرارش تصویر کند. اسطوره هایی که یکبار می آیند و در دهلیزجان مردم مینشینند و از این نشست خوش، هرکس قصهای به فراخنای احوال خویش برایش باز گو میکند. راوی اما نشانه ها را در تصاویر درست می نشاند تا هیمنه مردی را به برپرده بنشاند که نتوان از او او چشم برداشت. درست مثل قصه هایی که از اساطیر و پهلوانان و همان پنداری باشخصیت دست نیافتنی آنها در نقالی کهن می بینیم. روایت به شدت مطلق امروزی است گرچه به نقل پنج دهه قبل از تاریخ ساخت اثر است.
نشانههای پیدا و پنهان روایت زندگی مردی که به اسطور خودساختگی مبدل می شود تا شیوه انهدام اجتماعی تندیس او پیش می رود. مردمی که برآورده شدن رویاهایشان را در دست یک نفر میبینند و و او که آرش می شود تا جانش را در کمان آمال به هرکجا که دلی خوش شود پرتاب کند. تختی تجسم و تجسد واقعیت جامعهای است که از آن جز تحرک مردگان برپرده نمی افتد. جامعهای که می کشد، می سوزاند و پیاز با ریش آبرودارانش خرد می کند.
تختی روایت نخبه پروری و نخبه کشی است. فضا و بازسازیهای زیبا، روایت امروزی و صدای خش گرفته چون استخوانی در گلوی قهرمان مردمی لحن و ریتم مناسب و بی رنگی فیلم روایت بهرام توکلی از غلامرضا تختی را دل نشین و ماندگار می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «غلامرضا تختی» و «نهنگ آبی» در جشنواره فیلم شهر حضور ندارند
- تراژدی فروش تختی/چرا تختی نفروخت؟
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- افشاگری علیه اکران مهجورتختی/وقتی حوزه هنری رحمان ۱۴۰۰ را بیشتر از تختی دوست دارد
- امیر حاجرضایی: این بار هم تختی را تنها گذاشتیم
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- جانشین جوان لیلا حاتمی پیدا شد /درباره ظرفیتهای بازیگری ماهور الوند که در فیلم تختی خوش درخشید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش