سینماسینما، محمد حمیدی:
“فراری” تابلوی پررنگی از تضادهاست. تابلویی که با کمک تصاویر واقعی و ملموس از دنیای واقعی، به خوبی سعی کرده خود را از اتهام سیاه نمایی مبرا کند و واقعا به سختی می توان چنین برچسبی را بر این فیلم زد. انتخاب نام فیلم (فراری) و تیتراژ آغازین با نماهایی متعدد از یک پیکان رنگ و رو رفته و کهنه، به این تضادهای بی پایان اشاره دارد. تضاد بین زندگی و تربیت ساده و روستایی شخصیت گلنار (ترلان پروانه) و ذهنیت درگیر او در تجملات و برندهای شهری، همچنین سادگی و خامی بیش از حد او با اطلاعات فنی و تخصصی اش در خصوص برندها و سلبریتی ها، تعصب ناموسی و چشم پاکی و سادگی گفتار کارکتر نادر با زن بارگی و هوسرانی و چرب زبانی های شخصیت بکتاش (محمدرضا داوودنژاد)، شلوغی و تراکم محله های مرکز و جنوب شهر و محلات خلوت و آرام شمال شهر با خانه های فوق لوکس، تضاد وضعیت امروز حاجی روی تختخواب خانه با حاج آقاهایی که فیلمساز به نوعی اشاره می کند که زمانی با آنها در ارتباط بوده و هنوز حرمت صحبت قدیم را نگه می دارند، ولی زندگی آقازاده های شان بیان از چرخشی کامل در سبک و سیاق زندگی دارد و در نهایت تضاد بین آن اهدافی که حاجی برای آن از جسم و جانش گذشته است، با آنچه که امروز با شگفتی و بهت شاهد آن است و حتی از شنیدن آنها حالش دگرگون می شود. داستانی که می توان آن را تخیلی و یا استثنایی فرض کرد (فرار یک دختر از خانه برای دیدن یک ماشین فوق لوکس در تهران) بستری شده است برای بیان واقعیت هایی که برای بیننده ایرانی کاملا ملموس و بدیهی هستند.
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم تاثیرگذارترین شخصیت محوری فیلم کسی است که کمترین دیالوگ و تحرک را دارد و این هنر کامبوزیا پرتوی به عنوان فیلمنامه نویس اثر است. محور اصلی فیلم حول شخصیت حاجی است که نه می تواند به راحتی صحبت کند، نه حرکت و حتی زمان کمی از فیلم به او اختصاص دارد، لیکن آن هم کلید حل معمای فیلم بوده و هم جهت گیری کل داستان به سوی اوست. حاجی که به روایت مادرش روزی جوان رعنایی بوده که بر سر دفاع از آرمان هایش به این روز افتاده است و اکنون با درماندگی، شنونده چیزهایی است که فوق طاقت او و باعث دگرگونی حالش می شود. کلیدی ترین دیالوگ فیلم نیز جمله شخصیت نادر (محسن تنابنده) است که به حاجی می گوید: “هی می گفتی بیرون چه خبره، بیرون چه خبره ! بیرون را برداشتم قشنگ برات آوردم تو” و آن بیرون چه حدیثی دارد جز هویت جویی جوانان در برندها و خیال بافی های لاکچری و پرستش سلبریتی های داخلی و خارجی، فرار از خانه، هوسبازی مردان متمول در کنار مسابقه تجمل و دور دور با ماشین های مدل بالا، روابط دختر و پسرها مبتنی بر بلوف و ادعاهای تو خالی، آقازادگی فرزندان همرزمان سابق، دستفروشی مادران در مترو، قاچاق یا فرار دختران به کشورهای همسایه به امیدهای واهی، شغل مرموز مادر لیلا با تغییر دکوراسیون هر روزه و سفر به خانه های شمال شهر و … و این اتفاقات چنان در چشم بیننده امروز طبیعی هستند که نمی توان برچسب سیاه نمایی و اغراق را به سازنده اثر چسباند.
در میانه این تضادهاست که نسلی از مدافعان قدیم کشور، بدون ادعا و خطابه و وعظ (که لهجه و گفتار ساده و بی پیرایه نادر آن را نمایندگی می کند) سعی در عبور دادن گلنار از میانه خطرها و بلایا دارد تا با همدلی و همراهی با او، وی را به سلامت به مامن و منزلگاه واقعی اش برگرداند، ولی تراکم و احاطه تضادها و غلبه تباهی ها، تلاش های آنها را عقیم گذاشته و نابودی و هلاک را به سرنوشتی محتوم و غیرقابل اجتناب تبدیل می سازد که اگر تصادف نیز رخ نمی داد، می توانست سرنوشتی به مراتب بدتر را رقم بزند. هجوم تضادها و آوار حوادث چنان درماندگی را به مادر گلنار تحمیل می کند که تنها راه پیش پای او، انکار و فراموشی چیزی است که بر خانواده او رفته است. استفاده هنرمندانه فیلمساز از صحنه واقعی تصادف جنجالی بی ام و آخرین مدل در تهران که به کشته شدن دو تن از سرنشینان انجامید را می توان تلاش جالبی در مستندسازی ادعای فیلم قلمداد نمود.
از نقاط ضعف فیلمنامه اثر می توان به استفاده مکرر از صحنه های کلوزآپ بازجویی از مطلعین و متهمین اشاره کرد که برای جبران ضعف روایی داستان و کنترل زمان فیلم از آنها استفاده شده است، چرا که زمان در سکانس های طولانی و کم اثر خیابان گردی با ماشین و خرید شارژ موبایل و دستگیری دوست پسر گلنار و … با گشاده دستی و اسرافکارانه صرف شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مایکل مان یک فیلم آسیایی را برای اقتباس انتخاب کرد
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش