سینماسینما، گلاره محمدی:
اعتراف می کنم که پس از “به همین سادگی” کمتر توانسته ام با سینمای رضا میرکریمی ارتباط برقرار کنم و به داستانها و شخصیتهایش نزدیک شوم. اما “قصر شیرین” معادلات پیش از این را برهم زد! فیلم آنقدر روان و بی تکلف داستانش را روایت می کند که مخاطب چاره ای جز همراهی ندارد. نکته مثبت اینجاست که داستانی با پیچیدگی های خاص به گونه ای تصویر می شود که مخاطب نمی تواند تا انتها قضاوت کاملی از شخصیتها در ذهن داشته باشد و در طول فیلم با گرفتن اطلاعات تدریجی، به شناخت نهایی از هریک از شخصیتها علی الخصوص شخصیت محوری یعنی حامد بهداد می رسد. در این زمینه بازی بهداد بسیار موثر است؛ او نه پرخاشگر است و نه حتی در زمان زد و خورد واکنش جدی از خود نشان می دهد. میرکریمی توانسته با مهار کردن بازی های اغلب برونگرای بهداد او را چنان به شخصیت مورد نظرش نزدیک کند که قضاوت در مورد لایه های پنهانی این نقش چندان سهل الوصول نباشد. کافیست یک بار مرورکنیم و ببینیم از دقایق ابتدایی تا پایان فیلم چند بار نظرمان راجع به این شخصیت تغییر کرد تا به گوشه ای از پیچیدگی های این نقش پی ببریم.
“قصر شیرین” فیلمی جاده ایست که اتفاقا” همین موضوع یعنی جاده نه تنها به عنوان لوکیشن وقوع داستان بلکه بستری برای تغییر و دگرگونی شخصیت اصلی فیلم است؛ جاده ای که در ابتدا باعث فاصله گرفتن او از خانواده اش شده، در انتها حلقه اتصال پدر وفرزندانش می شود.
دیگر نقطه قوت فیلم بازی بچه هاست؛ دو کودک شیرین که شخصیتهایی متفاوت از یکدیگر دارند و بازی هایشان به غایت پخته و ملموس از کار درآمده است. البته پیش از این تسلط میرکریمی در بازی گرفتن از کودکان را در فیلمهایش دیده بودیم اما به گمانم بازی علی و سارا یک سر وگردن از همه آنچه تاکنون دیده بودیم بالاتر است.
در “قصر شیرین” به سختی می توان شخصیتهای فرعی را از داستان اصلی تفکیک کرد. بازیگران نفش های فرعی به قدری در خدمت روایت داستانند که به اجزایی لاینفک از کلیت اثر تبدیل شده اند.
فیلمنامه، طراحی صحنه و لباس و موسیقی، از دیگر عواملی به شمار می روند که سهم بسزایی در موفقیت “قصر شیرین” دارند.
در یک نگاه کلی می توان گفت که “اخلاق” مهمترین مولفه ایست که میرکریمی همواره و در هریک از آثارش به گونه ای دغدغه حفظ و زنده نگاه داشتن آن را داشته است. اخلاقی که امروزه و در بزنگاه های حساس اجتماعی جای خالی اش به شدت احساس می شود. “قصر شیرین” تلاش می کند به یادمان بیاورد که این خصیصه مهم چگونه می تواند مسیر زندگی مان را تغییر دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری