سینماسینما، گلاره محمدی:
اعتراف می کنم که پس از “به همین سادگی” کمتر توانسته ام با سینمای رضا میرکریمی ارتباط برقرار کنم و به داستانها و شخصیتهایش نزدیک شوم. اما “قصر شیرین” معادلات پیش از این را برهم زد! فیلم آنقدر روان و بی تکلف داستانش را روایت می کند که مخاطب چاره ای جز همراهی ندارد. نکته مثبت اینجاست که داستانی با پیچیدگی های خاص به گونه ای تصویر می شود که مخاطب نمی تواند تا انتها قضاوت کاملی از شخصیتها در ذهن داشته باشد و در طول فیلم با گرفتن اطلاعات تدریجی، به شناخت نهایی از هریک از شخصیتها علی الخصوص شخصیت محوری یعنی حامد بهداد می رسد. در این زمینه بازی بهداد بسیار موثر است؛ او نه پرخاشگر است و نه حتی در زمان زد و خورد واکنش جدی از خود نشان می دهد. میرکریمی توانسته با مهار کردن بازی های اغلب برونگرای بهداد او را چنان به شخصیت مورد نظرش نزدیک کند که قضاوت در مورد لایه های پنهانی این نقش چندان سهل الوصول نباشد. کافیست یک بار مرورکنیم و ببینیم از دقایق ابتدایی تا پایان فیلم چند بار نظرمان راجع به این شخصیت تغییر کرد تا به گوشه ای از پیچیدگی های این نقش پی ببریم.
“قصر شیرین” فیلمی جاده ایست که اتفاقا” همین موضوع یعنی جاده نه تنها به عنوان لوکیشن وقوع داستان بلکه بستری برای تغییر و دگرگونی شخصیت اصلی فیلم است؛ جاده ای که در ابتدا باعث فاصله گرفتن او از خانواده اش شده، در انتها حلقه اتصال پدر وفرزندانش می شود.
دیگر نقطه قوت فیلم بازی بچه هاست؛ دو کودک شیرین که شخصیتهایی متفاوت از یکدیگر دارند و بازی هایشان به غایت پخته و ملموس از کار درآمده است. البته پیش از این تسلط میرکریمی در بازی گرفتن از کودکان را در فیلمهایش دیده بودیم اما به گمانم بازی علی و سارا یک سر وگردن از همه آنچه تاکنون دیده بودیم بالاتر است.
در “قصر شیرین” به سختی می توان شخصیتهای فرعی را از داستان اصلی تفکیک کرد. بازیگران نفش های فرعی به قدری در خدمت روایت داستانند که به اجزایی لاینفک از کلیت اثر تبدیل شده اند.
فیلمنامه، طراحی صحنه و لباس و موسیقی، از دیگر عواملی به شمار می روند که سهم بسزایی در موفقیت “قصر شیرین” دارند.
در یک نگاه کلی می توان گفت که “اخلاق” مهمترین مولفه ایست که میرکریمی همواره و در هریک از آثارش به گونه ای دغدغه حفظ و زنده نگاه داشتن آن را داشته است. اخلاقی که امروزه و در بزنگاه های حساس اجتماعی جای خالی اش به شدت احساس می شود. “قصر شیرین” تلاش می کند به یادمان بیاورد که این خصیصه مهم چگونه می تواند مسیر زندگی مان را تغییر دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





