فرزانه متین- این روزهای قرنطیه ، زمان بسیار خوبی است برای دیدن بسیاری از فیلمهای سینمایی .از آثار برتر فیلم های کلاسیک جهانی گرفته تا فیلم فارسی های دهه ۹۰.در این روزها،شما را به تماشای فیلم لاک قرمز نخستین ساخته ی سید جمال سید حاتمی دعوت می کنم.درامی تلخ و سیاه که البته به جای سیاه نمایی ،واقعیت گرایی آن بیشتر است. داستان در مورد دختری به نام اکرم با بازی پردیس احمدیه است که به همراه برادر ۸ ساله و خواهر ۴ ساله اش با پدری معتاد و مادری که دائما از سوی همسرش مورد تحقیر قرار می گیرد،می باشد که با مرگ پدر،زندگی این خانواده زیر و رو می شود.در اینجا نه مادر خانواده بلکه اکرم ۱۶ ساله است که بار زندگی بر دوشش افتاده است.شاید بعد از فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم،اکرم،ترانه ای دیگر است که سفر بیداری قهرمان گونه اش را آغاز کرده است و از فردی معصوم به فردی جنگجو تبدیل شده تا به هر نحوی مانع از هم پاشیدن خانواده شود و از دل مصیبت ها،قهرمان وار بیرون بیاید.امااو در دل جامعه ای زندگی می کند که با آرمان هایش فرسخ ها فاصله دارد .در این فیلم شخصیت محور، مادر با بازی تحسین برانگیز پانته آ پناهی نیا نتوانسته از پس وظیفه مادری اش برآید از این رو اکرم یکه و تنها در این جامعه مشغول کسب درآمد است و اینکه می خواهد به هر نحوی شده سرپرستی خواهر و برادرش را از بهزیستی بگیرد و در اینجاست که فیلم به شدت افول می کند.جایی که قاضی سرپرستی این دو بچه را به اکرم ۱۶ ساله می دهد بدون آن که وی مستحق این مسئولیت باشد.ریزه کاری های فیلم نادیده گرفته شده،تناقض رفتاری در پدر بسیار دیده می شود ، نپرداختن کارگردان به نحوه ی مرگ پدر از دیگر نکات منفی فیلم است و تماشاگر فقط صدای ضربه ای را می شنود که به ما می گوید پدر نئشه مرده است و البته از این سکانس است که همه چیز در زندگی اکرم زیر و رو می شود.
اما پایان بندی فیلم،نقطه ی قوت آن به شمار می رود زمانی که اکرم آرزوهایش را در خاک چال می کند،موهایش را کوتاه می کند،لباس عروس مادر را تکه تکه می کند و با لاک قرمز به عروسک های چوبی که پدرش می ساخت،رنگ و لعاب می دهد ،درب خانه را باز می کند و راهی جامعه می شود تا عروسک ها را برای امرار معاش بفروشد.
در نهایت باید کفت لاک قرمز فیلمی است که نکبت و بدبختی از سر و روی آن می ریزد و ملودرامی به شدت تلخ و گزنده است اما نمی توان از تماشایش غافل شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردان «لاک قرمز» سراغ «مستوران» رفت/ ساخت سریال تاریخی در سازمان اوج
- نسخه سریالی «لاک قرمز» با عنوان «نیکان» ساخته میشود
- جدول فروش هفتگی سینمای ایران/ فروش خوب «هفت ماهگی»
- جدول فروش هفتگی سینمای ایران/ «سلام بمبئی» همچنان در صدر
- آمار فروش برخی فیلمهای روی پرده/ سلام بمبئی هفت میلیاردی شد
- مهمانهای این هفته «سینما دو» مشخص شدند / «لاک قرمز» نقد میشود
- نوبت اکران به «مالاریا» رسید / «هفت ماهگی» راهی سینماهای آزاد شد
- از جمشید مشایخی تا هانیه توسلی و بهنام تشکر / فیلمهای جدید در راهند
- احتمال گرانی بلیت سینماها/ «لاک قرمز» و «سیانور» با هم میآیند
- سیگار و مرگ، جزو لاینفک فیلمهای جشنواره فجر
- کارگردان «لاک قرمز»: میخواستیم عریان به معضل اعتیاد بپردازیم
- نامزدهای دریافت سیمرغ بخش نگاه نو اعلام شد
- رونمایی از پوستر یک فیلم زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





