مهدی امیدی در کیهان نوشت :
«مرد نقرهای» فیلمی است که هم مخاطب کودک و نوجوان و هم تماشاگر بزرگسال میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند اما محوریت کاراکترهای نوجوان باعث میشود تا پیام و محتوای فیلم، برای این گره سنی جاذبه بیشتری پیدا کند. تجربه نشان داده که نوجوانان بیشتر تحت تأثیر قهرمانانی همسن و سال خودشان قرار میگیرند. آن هم نوجوانانی که قهرمان ورزشی هستند و جزو نخبگان و شخصیتهای تراز از نظر اجتماعی محسوب میشوند. در فیلم «مرد نقرهای» تیم ملی تکواندوی نوجوانان ایران راهی مسابقات جهانی میشود. تیم تکواندوی آمریکا، رقیب اصلی آنهاست و بین بچههای ایرانی و آمریکایی در محل اقامت آنها برخوردها و تنشهایی هم ایجاد میشود. رفتار تکواندوکاران آمریکایی غیراخلاقی است اما ورزشکاران ایرانی تصمیم میگیرند که پاسخ آنها را در میدان مسابقه بدهند. با این حال یک حادثه تروریستی، مشکلاتی را برای حاضران در این تورنمنت به وجود میآورند. باز هم این بچههای ایران هستند که در این درگیری خوش میدرخشند و در نقش منجی ظاهر میشوند، باز هم این پرچم ایران است که برافراشته میشود.
همانطور که از این توضیح مشخص است، «مرد نقرهای» چند مفهوم مهم و بزرگ را به مخاطب کودک و نوجوان منتقل میکند. محور اصلی این فیلم، ارزش پرچم مقدس کشورمان است؛ موضوعی که سالهاست در سینمای آمریکا مورد توجه بوده است؛ کمتر فیلمهالیوودی را میتوان یافت که در آن تصویری از پرچم آن کشور دیده نشود. چون میدانند با این کار میتوانند هویت ملی مردم کشورشان را غنیتر بسازند. اما در سینمای ایران به پرچم کمتوجهی شده است. در فیلم «مرد نقرهای» شخصیتها و حتی ورزشکاران خارجی، در نهایت زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران گرد هم میآیند و به آن ادای احترام میکنند. یکی از روایتهای این فیلم، ماجرای ورزشکار پیشکسوتی است که در جنگ تحمیلی هم به عنوان سرباز حضور داشته؛ او نیز یکی از قهرمانان و شخصیتهای دوستداشتنی این فیلم است که مخاطب با او همذاتپنداری میکند. ارزش خانواده نیز در فیلم «مرد نقرهای» برجستهسازی شده است. در این فیلم، همه کاراکترها به نوعی وابستگی عاطفی به اعضای خانواده خودشان دارند. یکی از کاراکترها هم در طول فیلم، پس از سالها با مادرش که بخاطر جدایی از پدرش و سفر به خارج از کشور مواجه میشود و ارتباط تازهای با او مییابد. فیلم «مرد نقرهای» وطن، پرچم، هویت ملی، خانواده و قهرمانان را ستایش میکند. قطعا اثبات این ارزشها و انتقال آنها به نسل جدید با ابزارهای غیرهنری بسیار دشوار است، اما فیلم «مرد نقرهای» با یک روایت هنرمندانه و سرگرمکننده و پرجاذبه، طی مدت حدود ۱۰۰ دقیقه میتواند همه این موارد را به بچهها آموزش دهد و فرهنگسازی کند.
در حالی که کمپانیهای تولیدکننده فیلم و سریال در دنیا از طریق قهرمانپردازی سعی در به دست گرفتن نبض بازارهای جهانی دارند اما هنوز هم حتی بسیاری از مراکز تولید فیلم و انیمیشن و سریال برای نسل جدید، از این مهم غفلت میورزند. این درحالی است که یکی از راههای جذب مخاطب در یک فیلم یا داستان، وجود یک قهرمان است. به این معنی که مخاطب بهخاطر علاقهمند شدن به قهرمان، ماجراهای فیلم را تا آخر با اشتیاق دنبال کنند. یکی از دلایل اینکه هالیوود توانسته جهان را تصرف کند، توجه به همین عنصر مهم در روایت است. چرا که قهرمانپردازی یا قهرمانسازی، یکی از شاخصهای دراماتیک سینمای آمریکاست که کارکرد ایدئولوژیک هم دارد، اما در سینمای ایران بسیار کمرنگ است. در واقع شخصیتهایی که با شمایل قهرمان در فیلمهای هالیوودی ظهور میکنند، سفیران فرهنگی آمریکا در بین «مردم» کشورهای مختلف هستند. سفیرانی که در قالب اسطوره، در ناخودآگاه و ضمیر کودکان و نوجوانان نفوذ میکنند و اخلاق و سبک زندگی و ایدئولوژی لیبرال سرمایهداری را به آنها میآموزند.
آنها حتی گاهی از درون فیلمها فراتر رفته و تبدیل به ماشینهایی برای ساخت تاریخ و هویت و بازسازی روحیه و انگیزه مردم آمریکا عمل میکنند. از این رو، تلاش برای خلق قهرمان در سینما صرفاً دلیل دراماتیک ندارد، بلکه یک نوع کوشش برای تأمین نیاز جامعه هم هست.
متأسفانه به رغم همه تأکیدات دلسوزان و کارشناسان فرهنگی مبنی بر لزوم جایگزینی قهرمانان وطنی، اما هنوز هم دستگاه فرهنگی ما در خواب غفلت به سر میبرد. در این میان فیلمی سینمایی با همین احساس مسئولیت و دغدغه تولید شده است؛ «مرد نقرهای» تازهترین ساخته محمدحسین لطیفی، فیلمساز نامآشنای کشورمان است که این بار و در اثر جدیدش به درامی قهرمان محور پرداخته است.
جای جای این فیلم، عطر و بوی قهرمان به مشام میرسد. حتی در یکی از صحنههای فیلم، تصویری از ابرقهرمان این دوران ملت ایران، یعنی شهید قاسم سلیمانی در پس زمینه فیلم دیده میشود. «مرد نقرهای» ضمن توجه دادن مخاطب نونهال به قهرمانانی از نسل گذشته که درخشانترین کارنامه را در دوران دفاع مقدس بجا گذاشتند، به نسل جدید آموزش میدهد که میتواند در زمینهها و مسیرهای دیگر قهرمان باشد. مهدی سلطانی بازیگر توانا و محبوبی است که این بار در شمایل یک کهنه سرباز و نماینده نسل جنگ در این فیلم حضور دارد. شخصیتی کاریزماتیک و پرجاذبه که هم همدلی و همذاتپنداری مخاطب بزرگسال و هم بیننده خردسال فیلم را برمیانگیزد. نام فیلم نیز اشاره به این اسطوره جنگ و مرد صلح دارد که در این دوران نیز میدرخشد. اما محور اصلی داستان فیلم که میتواند مخاطب کودک و نوجوان را با خودش درگیر سازد، کاراکتر ورزشکار فیلم است که با توانمندی خودش میتواند ضدقهرمانان فیلم را از سر راهش بردارد و عاملی برای رهایی و نجات از بحران شود. قرار دادن این ورزشکار در مقابل نمایندهای از دشمن سنتی ایران یعنی آمریکا، به هیجان و ضرباهنگ روایی فیلم کمک کرده است. حتی پدر این ورزشکار نیز قهرمانی در عرصهای دیگر بوده. با انتخاب یکی از آتشنشانانی که در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدهاند، این فیلم به آن عزیزان هم ادای دین میکند و یادشان را گرامی میدارد. درواقع در فیلم «مرد نقرهای» طیفهای مختلفی از قهرمانان ملی را میبینیم که هر یک به نوعی روح مخاطب نوجوان را جلا میدهند. به همین دلیل هم این گروه سنی پس از تماشای فیلم، با روحیهای متفاوت و روانی پر از انگیزه و شوق برآمده از غرور و افتخار ملی، از سالن سینما خارج میشود. شاید بزرگترین کارکرد فرهنگی فیلمی چون «مرد نقرهای» این باشد که میتواند احساس واقعی اعتماد به نفس و افتخار به هویت و ملیت را به نسل جدید ایرانی اعطا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
- مهدی سلطانی بازیگر فیلم جدید محمدحسین لطیفی شد
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
- نام سریال نوروزی شبکه سه تغییر کرد
- «مُر قانون»، حکایت مدیری که نمیخواهد بازنشسته شود
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- مذاکرات داغ برای ویترین فجر در سیما/ جیرانی و فراستی بازمیگردند؟
- از شایعه حضور مهران مدیری تا جنجال رشیدپور/ نگاهی به آنچه دو سال بر «هفت» گذشت
- تهیهکننده «هفت»: حضور لطیفی در برنامه هنوز قطعی نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





