سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد:
«ناگهان درخت» فیلمی است که به همان سبک و سیاق فیلم قبلی صفی یزدانیان ساخته شده است. فیلمی مملو از شعر، رنگ، نوستالژی و قاب بندی های زیبایی که بیشتر به تابلوی نقاشی می مانند تا فیلم.
برخلاف بسیاری از فیلمسازان، صفی یزدانیان هرگز فیلم خود را مهندسی نمی کند. او به دنبال این نیست که فیلمی مبتنی بر چارچوبها و قواعد و قوانین مختلف بسازد بلکه شاید بتوان آثار او را آثاری “دلی” به حساب آورد.
درهر دو فیلم صفی یزدانیان، شاید نقش و حضور دیگر هنرها بسیار پررنگ تر از خود سینما باشند. قاب های او شبیه عکس هایی زیبا هستند. همان طور که موسیقی به شکل شگفت انگیزی با فیلم عجین می شود و شاید حتی از آن پیشی می گیرد. صفی یزدانیان در تقطیع زمان و پیوند زدن برهه های مختلف زمانی به منظور خلق نوستالژی مد نظر خود سنگ تمام می گذارد و نمود این بازی های زمانی بازیگوشانه را می توان در لحظه لحظه ی فیلم او مشاهده کرد.
همان قدر که نقش و حضور مادر در «در دنیای تو ساعت چند است؟» پررنگ و حیاتی ست در «ناگهان درخت» نیز مادر، شاید اصلی ترین عنصر فیلم باشد و اساساً “مادرانگی” در جاهایی از فیلم محوریت می یابد و نوع رابطه ی فرهاد (پیمان معادی) با “مادر” اساس فیلم را شکل می دهد. شاید اشتباه نباشد اگر مضمون این اثر را “مادرانگی” بدانیم.
“ذهن” و “پویایی” آن، موتور محرک فیلم است. «ناگهان درخت»، متشکل از بازی های ذهنی فرهاد است که با تقطیع و چینشی مناسب کنار هم قرار می گیرند. ذهن فرهاد بسیار فعال تر از “خود”ِ کاراکتر است و به شکلی سیال مدام مرزهای زمان را در هم می شکند. هرقدر فرهاد، تنبل و به قول خودش “از زیر کار در برو”ست، ذهن او به شکل اعجاب آوری پویا و در تحرک دائمی ست.
نوع رابطه ی فرهاد با دو زن – همسرش و مادرش- به زیبایی فضای شاعرانه ی مد نظر یزدانیان را بازنمایی می کند؛ احساساتِ شخصیت اصلی در مواجهه با این دو زن شکل گرفته و تکامل می یابد و ذهن بازیگوش او دو سالِ سخت زندان را کمی آسوده تر پشت سر می گذارد.
«ناگهان درخت» همان قدر که فیلم تصویر و رنگ و ادبیات است، فیلم «موسیقی» هم هست. تجربه نشان داده است حاصل همکاری صفی یزدانیان با کریستف رضاعی، نتیایج خوبی را در بردارد و این اتفاق در «ناگهان درخت» نیز رخ داده است.
«رشت» در فیلم، بیش از آن که یک مکان باشد، یک شخصیتِ واجد هویت است. رشت قرار است معرف آدم های داستان باشد و بخشی از پازل وجودی آن ها را تکامل بخشد. گرچه نباید از یاد برد که یزدانیان توانسته بود در «در دنیای تو ساعت چند است؟» از این شهرِ نوستالژیک بهره ی هوشمندانه تری بگیرد و حضور “رشت” در «ناگهان درخت» تنها به شکل گیری سرانجام آدمهای داستان کمک کرده است.
فیلم یک بازیگر درخشان دارد به نام زهره عباسی که این اثر، اولین تجربه بازیگری اوست و بی تردید می توان او را بهترین بازیگر کار دانست. بازیگری رها که فارغ از تکنیک های بازیگری، کاملاً با بافت آزاد و غیرریاضی گونه ی فیلم همخوان است. به زعم من، همین دسته بازیگران برای فیلم های صفی یزدانیان انتخاب های بهتری هستند. بازیگرانی کمتر دیده شده و کمتر شناخته شده که آن چنان در قید و بند تکنیک ها نیستند و خود را تمام و کمال در اختیار نقش قرار داده و از آن عبور می کنند تا مخاطب خود را کاملاً دورنِ فیلم احساس کند و از بیرون به مواجهه با آن نپردازد. و شاید بسیار سلیقه ای باشد اگر بگویم «ناگهان درخت» با همان زوج علی مصفا- لیلا حاتمیِ فیلم قبلی یزدانیان می توانست بسیار شاعرانه تر از آب درآید تا زوج فعلی؛ گرچه هر دو بازیگر اصلی فیلم (مهناز افشار و پیمان معادی) تمام سعی خود را می کنند تا نقش هایشان را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند و انصافاً بازی های خوبی هم دارند.
در این میان انتخاب مهراب قاسم خانی و شقایق دهقان نیز قطعاً به صلاحدید و سلیقه ی کارگردان صورت گرفته و احتمالاً دلایلی منطقی برای انتخاب خود داشته است اما شاید این نقش ها را هر بازیگر دیگری هم می توانست بازی کند. حضور این دو شخصیت شاید تنها و تنها به جهت مقایسه شرایطشان با زوج اصلی طرح ریزی شده باشد و سپس جا به جایی موقعیت هایشان پس از گذشت چند سال که این هم از چرخش های روایی هوشمندانه ی کار است اما حذف ناگهانی این زوج از فیلم نیز کمی غیرمنطقی ست.
در نهایت باید عنوان کنم «ناگهان درخت» را بسیار دوست داشتم، اتفاقاً آن را با همین ریتم کند دوست داشتم و چنین فیلمی اصلاً باید با همین ضرباهنگ ساخته می شد.
صفی یزدانیان، فیلمی بسیار تأثیرگذار ساخته است که می تواند در کنار فیلم اولش او را به کارگردانی مولف در سینمای شاعرانه ایران بدل سازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- یک فیلم شاعرانه تجربهگرا/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- کوتاه درباره ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «منک»/ کالت دهه پنجاهیها و ماجرای «همشهری کین»
- «ناگهان درخت» و «بنفشه آفریقایی» در استرالیا
- فیلمهای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلمهای پارسی اعلام شدند
- این در کلید خاص خود را دارد/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- غلتیدن میان نوستالژی و جهان زنانه/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش