«پرسه در حوالی من» حکایت پرسه های زنی است در آستانه سی سالگی
سینماسینما، محمد تقیزاده:
«پرسه در حوالی من» اولین ساخته غزاله سلطانی است که پیش از این سابقه فیلمسازی در حوزه مستند و کوتاه را داشته است و مستند او درباره عزتالله انتظامی در سال ۸۸ با نام «و این آسمان آبی» او را بیش از هر چیز نزد مخاطبان سینما شناساند. اما در کنار این فعالیت در زمینه مستند، سلطانی چند فیلم کوتاه همچون «باغ بیبرگی» دارد که در برخی جشنوارههای خارجی ازجمله کن نیز شرکت داده شدهاند.
فیلم «پرسه در حوالی من» آنچنانکه از نامش پیداست، حکایت پرسهها و رفتوآمدهای گاه و بیگاه زنی است که در آستانه ۳۰ سالگی قرار گرفته است. جایگاهی که برایش جایی برای سنجش و ارزشگذاری است. از یک طرف گذشته و خاطرات تلخش را مرور میکند و از طرفی آینده و تنهاییاش را به ذهن میآورد.
غزاله سلطانی با تجربه مستندسازی خود، سعی کرده حالوهوایی رئال به فیلم زنانه غمانگیزش بدهد و تا جایی که امکان دارد، از میزان گریه و اشک فیلمهای اینچنینی بکاهد و زنی از طبقه متوسط ولی محکم و استوار را به تصویر بکشد. زنی که به هر دری میزند تا زندگیاش بهتر شود و به رویایش برسد و در گذر از این سختیها و مشکلات نه کمر خم کند، نه از کسی کمک بگیرد، نه شکایت و گله کند. زندگی را با تمام تلخیها و بیرحمیهایش زندگی کند و از زن بودنش نهراسد.
رویا یکی از مضامین مورد علاقه سلطانی است که در چند فیلم کوتاه و همین فیلم بلند داستانیاش بیش از هرچیز مورد تاکید و تمرکز قرار گرفته است. مهراوه شریفینیا در نقش سایه، بازیگر نقش اصلی فیلم، قهرمان نیست و سودای قهرمانی هم ندارد. زن مطلقه آرامی است که در گوشهای از این شهر بزرگ زندگی میکند، با دوستانش معاشرت و رفتوآمد دارد و در ازای کاری که در یک دفتر مسافرتی دارد، گذران زندگی میکند. زنی که غزاله سلطانی در این فیلم به تصویر کشیده، اگرچه سودای قهرمانی ندارد، ولی از رسیدن به رویایش هم کوتاه نمیآید و با وجود غیرعادی و غیرطبیعی بودن آن، هر کاری میکند تا به آن دست یابد.
سایه از ابتدای داستان رویای داشتن فرزند پسر دارد و با وجود اینکه از همسرش، بهنام، متارکه کرده و ما چیزی از آن رابطه نمیدانیم، به بهزیستی میرود و تقاضای نگهداری فرزند میکند. اما موفق نمیشود و از روش دیگری که یکی از دوستانش به او پیشنهاد میکند، برای مدتی لذت نگهداری و زندگی با یک نوزاد ذکور را تجربه میکند.
فیلم در طول ۷۰ و چند دقیقه گاه دچار لکنت و سکته میشود. برخی از مقدمات و نقشها خیلی ضروری به نظر نمیرسد و شاید با یک تدوین دیگر و کوتاهتر شدن فیلم بسیاری از مشکلات فیلم که تا حدودی آن را کسلکننده کرده است، برطرف میشد. از طرفی فیلمنامه و داستان و شخصیتها، هم دیر راه میافتند و هم کم پرداخت میشوند. برخی کاراکترهای مربوط به دوستان سایه میتوانند حذف یا خلاصه شوند و داستان اصلی، یعنی همان رویای بچه داشتن، زودتر شروع و به نتیجه برسد.
نتیجه و فینال فیلم نیز از دیگر مشکلات اولین فیلم بلند داستانی غزاله سلطانی است و این همه هایوهوی و رفتوآمد برای بچهدار شدن با ملاقاتی که با مادر اصلی نوزاد صورت میگیرد، خیلی زود به اتمام میرسد و گویی تمام جهان هستی شریک شدهاند تا سایه اندکی و تنها اندکی احساس خوشبختی و شادی نکند و به تنها آرزویش در زندگی نرسد و تنها کورسوی امیدی هم که به دست آورده، اینگونه توخالی و آسیبدیده، تلف شود.
مهراوه شریفینیا در نقش سایه و بهناز جعفری در نقش کوتاهی که در نیمه دوم فیلم دارد، اجراهای قابل قبولی داشتند. بهخصوص مهراوه شریفینیا که بار اصلی باورپذیری داستان و نقش را برعهده داشت و توانست با وجود خامی شخصیت سایه، شمایل سمپاتیک و قابل باوری از این زن تنها و غمگین نمایش دهد.
به نظر میرسد فیلمساز شناخت و آگاهی خوبی از این وضعیت سنی و روحی و روانی همجنسانش داشته است و توانسته در دقایقی بهخوبی و با جزئیات دقیق این حالات و رفتارها را به تصویر بکشد. ولی همچنانکه گفته شد، فیلم پتانسیل فیلم بلند را ندارد و شاید در قالب فیلم کوتاه بهتر به نظر میرسید. یا در صورت تمایل فیلمساز به ساخت فیلم بلند، حداقل لازم است شخصیتهای جانبی و پیرنگها موثرتر و بیشتر کار شود و خط اصلی داستان هم با سرعت بیشتر و جزئیات کاملتر به مخاطب معرفی شود.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اطلاعیه موسسه کارنامه و یادداشت یک فیلمساز درباره ادعاهای مطرح شده پیرامون سوژه «قهرمان»
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- خاطرهای که غزاله سلطانی از آخرین وداع عزتالله انتظامی با حمید سمندریان منتشر کرد + ویدئو
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





