بنیاعتماد در «آیآدمها» ارزش فرد را یادآور می شود
سینماسینما، نیوشا صدر ـ سالهاست که نام رخشان بنیاعتماد، افزون بر فیلمسازی برجسته، برای بسیاری از ما یادآور شرف، اخلاق و انسانیت است. حتی در شرایطی که امکانی، یا امکان درستودرمانی برای فیلمسازیاش وجود ندارد و روزهای عمر نازنینش، تکتک از کف میروند، بیشتر از کفِ ما تا خودِ او، در این زمانه قحطالرجال و قحطالنسا، او برای استفاده از حداقلهای برجایمانده به هر دری میزند و از هر مجالِ اندکی، سرشارترین، خلاقهترین و شرافتمندانهترین بهره را میبرد.
بنیاعتماد، در «آیآدمها»، فارغ از شناساندن موسسه نیکوکاری «زنجیره امید» به کسانی چون من، که حتی نام آن نیز به گوشم نخورده بود، و شناساندن پزشکان متفاوتش، پزشکان مهربانی که جانها برایشان اسکناسهایی نیستند که از جیب بیماری رهاشده بر تخت بیمارستان، خرج تفریحات سفرشان میکنند، پزشکانی که به قول بولگاکف «جایی در اعماق روحشان، نسبت به درد و رنج انسانها بیتفاوت نشده است»، پزشکانی که لبخند و کلام و نگاهشان، رنگ را به رخسار بیمار و حیات را به شریانهای او بازمیگرداند، ارزش فرد را که در عشقهای کمیتیافته و فرمایشی امروز بهکل ناپدید شده، یادآور میشود. بنیاعتماد تودههای بیشکل نیازمندی را که جامعه تنها در جشنها، جشنهای نیکوکاری و عاطفهها و مراسمی اینچنینی به یادشان میافتد و با خرج مبلغی، کم یا زیاد، وجدان خود را از بار تقصیر سبک میکند، به «افراد» به «فرد» بدل میکند.
تلاش بنیاعتماد بر این است که به نامی میان صندوقهای بزرگ و متعددی که در همه جا به چشم میخورد و بسیاری بدون اینکه تصویری روشن و حتی مبهم از سرنوشت آنچه داخل آن میریزند داشته باشند، به چشم بلاگردان زندگی خود به آن مینگرند، هویت بدهد. و آنچنان در این کار موفق است که وقتی پایت را از سالن بیرون میگذاری، همراه با شادمانیای که از تبدیل جریان مُقَطع هوا در نای پسرک، به نسیمی روان، زیر پوستت دویده است، همراه با شادمانیای که از قدم گذاشتن محتاطانه و لرزانِ دخترکی روی زمین حس میکنی که بالاخره استخوان پایش جوش خورده است، همراه با شادمانیای که از بهراهآمدنِ ستون فقرات دخترکان و پسرکانی داری که اکنون سرنوشتشان آنچنان برایت اهمیت یافته که با چشمان سرخ در انتظار بیرون آمدنشان از اتاق عمل بنشینی، ذهنت، چشمان نادیده معصومه را، چشمانی که قابِ دوربین، در تلاش بر حفظ حریمها، تو را از دیدن آن محروم کرده، به کابوس بدل میکند. دیگر خلاصی نخواهی داشت از تصویر وهمگون چشمان نادیده دخترکی معلول، در کنج اتاق خانهای که کلید آن به دست پدر و مادری کودکآزار است.
بنیاعتماد به صندوقهایی شکل و جان و هویت میبخشد که از فرط دیدن مشابهانشان، از گستره درک آگاهانهمان بیرون ماندهاند. فیلمساز یگانه ما، با «آی آدمها»یش سرنوشت آنچه را در این صندوقها میریزیم، به بخشی از رویاها و کابوسهایمان بدل میکند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
- رخشان بنیاعتماد: اگر تلویزیون ایران «کارستان» را پخش نکند آنها را به بیبیسی میدهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد