سینماسینما، حسن شریعتی:
تصور می کنم اگر درخت در کنار ساحل دریا ناگهان قرار نمی گرفت و مهتاب فرزندش را به دنیا می آورد برای او چه اتفاقی می افتاد اگر به تماشای ناگهان درخت می نشست؟ خوشحالم که درخت آنجا رشد کرد تا این همه آشفتگی روایت و سالادی از همه چیزهای ناهمگون تمام شود. روایت پنجاه سال زندگی مردی که از کودکی پر جنب و جوش آغاز می شود ودر مسیر زندگی با خودش مثل همه کودکان دیگر دروغ می گوید؛ شیطنت می کند وبه همسالانش عشق می ورزد و در مسیر زندگی به فانتزی های کودکانهاش دلخوش است. و دلخوشیاش را در محیط مدرسه به تصویر می کشد. فارغ از پلیدی و پلشتی به رنگ آبی و آرامش. رویایی که دیگر تکرار نمی شودو پرچمی که بالا می رود. دندانی که می شکند و کنایه ای به شرایط حال که جایگزینی پیدا نمی کند. فیلم تا ۱۵ دقیقه اول حس نوستالژی را در متولدین قبل از انقلاب بیدار می کند و ناگهان در مسیری قرار می گیرد که بی هیچ دلیل و کنشی که به آن در طول فیلم اشاره شود قصد مهاجرت از وطن می کند. آنهم نه به طور قانونی که به صورت قاچاق. با نشان دادن پلیس کشور که همیشه کمیت آن لنگ می زند و متهم به کمک پلیس می آید تاماشین قراضه او را روشن کند وبتواند او را به دست قانون بسپارد. اینجاست که سالادی از انواع ناگفته در هنگام بازجویی و زندان روی می دهد. کاستی با صدای مرحوم شاملو وشعری از لورکا، چند جلد کتاب علایق مردی شبه روشنفکر مستاصل را نشان می دهد. مردی که در تقابل خود و همسرش برای بچه دار شدن و نشدن نیز به قانون کنایه می زند. و مادری که تمام مرد در او خلاصه می شود. رفتار خونسرد زن در دستانش است. آرام و بیدغدغه .دستانی که برای نجات پسر ناتوان است. تنها به استعاره هنرمندی آن اشاره می شود بی آنکه نشانه ی آن به تصویر درآید.جز در حد شعار نیست. در میانه فیلم با روانکاو مرد روبرمی شویم. که داستان پنجاه سال زندگی اش را روایت می کند پنجاه سالی که بیش از همه بعد از انقلاب گذشته است. آدمهایی که برای فرزندشان آینده ای نمی بینند و حتی از ترس خیس کردن بچه نداشته شان واهمه دارند. درست مثل اوراینا فالاچی در رمان “به کودکی که هرگز زاده نشد” ترس پنهان خویش را تصور می کنند. رفتارهای سرد عاشقانه که می خواهند با تصاویر شاعرانه به زور در ذهن مخاطب بنشیند. وعکسهایی از رشت که شاید نماد فرهنگ وخلق و خوی ایران گذشته را نشان دهند. با دریا و باران و کوچه باغ و جنگلهایی مهربان. بازگشت به رشت به تعبیر نیچه “بازگشت به همان” است یعنی آرزوی دستنیافتنی و قصه آمال های مرده که از آن جز خرابه ای برجای نمانده است. و درد زایش کنار دریا و مردان قانون که اکنون بر دریا مسلط هستند و اینبار توالی خودکار بیک در دست گرفتن مرد و زن عوض می شود گویی قانون کاری جز بیهوده انگاری مردم ندارد و در همه حال ناظر آنهاست .درنهایت بعد از این همه تصویر مردی که از رانندگی بیزار است ناشیانه برای ادامه نسل در کنار آرامش دریا برای پایان دادن به قصه ای که هیچ نیست با درختی که ناگهان سبز می شود برخورده کرده و منجر به یک تولد سوررئالیستی پیش پا افتاده میشود. ودر حرکت چرخشی دوربین از دریا و جنگل و رسیدن به صورت دختر فیلم تمام می شود والبته بیننده نیز از چشم دوختن بر پرده سینماراحت می شود.
فیلم جز در ۱۵ دقیقه اول که بازتاب حس نوستالژی کودکانه است در بقیه موارد لنگ می زند. بازی های سطحی وخسته کننده بازیگران وتکرار نازل خود مخصوصن آقای معادی و خانم افشار ضعف ساختاری روایت وریتم کند در فیلم کاملن مشخص است.
تنها نقطه قوت فیلم بازیگر نقش مادر است با بازی به مراتب بهتر از بازیگران به اصطلاح حرفه ای کار و البته تصویر و موسیقی مناسب که تا حدودوی ضعف های ساختاری اثر را پوشانده بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- یک فیلم شاعرانه تجربهگرا/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- کوتاه درباره ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «منک»/ کالت دهه پنجاهیها و ماجرای «همشهری کین»
- «ناگهان درخت» و «بنفشه آفریقایی» در استرالیا
- فیلمهای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلمهای پارسی اعلام شدند
- این در کلید خاص خود را دارد/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- غلتیدن میان نوستالژی و جهان زنانه/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





