نگاهی به چهار فیلم جشنواره ونیز؛ کمپیون، آلمادوار، نشاط و جیلنهال / گزارش محمد حقیقت از جشنواره ونیز
سینماسینما- محمد حقیقت- ونیز: فیلم «قدرت سگ» از جین کمپیون که سخت منتظر آن بودیم قدرت آنچنانی نداشت. بیشتر یک وسترن معمولی با ساختار قراردادی است که طبیعتا با عکسبرداری زیبایی ساخته شده و گاه به گاه لحظات قابل قبولی دارد.
در «مادران موازی» از آلمادوار، همزمان در بیمارستان، دو زن حامله وضع حمل میکنند و در جوار هم هستند. فیلم بلافاصله به تماشاگر میگوید که قصه این دو ادامه خواهد داشت. سپس نوزاد یکی از آنها میمیرد و این باعث دوستی قوی بین این دو مادر میشود. فیلم بسیار پرحرف است با لحظات خوب که با احساسهای زنانه گره خورده است و درپایان، ماجرای جالبی اتفاق میافتد که آنرا نباید لو داد. این فیلم البته از فیلمهای فوقالعاده المادوار فاصله دارد.
«سرزمین رویاها» اثر شیرین نشاط با ایده جذابی شروع میشود. یک خانم جوان مهاجر ایرانی در آمریکا برای شرکتی کار میکند تا درباره رویاهای آدمهای این کشور تحقیقی به عمل آورد. فیلم شروع خوبی دارد اما آنقدر سوژه های گوناگونی در فیلم گنجانده شده و همچنین استیل کارگردانی و فرم میزانس به چپ و راست میرود که یکدستی فیلم آسیب میبیند و چه حیف. فیلم، گاه بونوئلی میشود، گاه صحنههایی از کوبریک را به یاد میآورد و گاه فضاهای دیگری را تداعی میکند.
یکی از فیلمهای خوب بخش افقها ، «۱۰۷ مادر» است که زندگی مادران در زندان و نحوه بزرگ کردن بچههای آنها را به حالتی نیمه مستند و موثر به تصویر در آورده است.
امشب در سالن خبرنگاران جشنواره ونیز یک فیلم فوق العاده بهنام «دختر گمشده» دیدیم، واقعا درخشان است. فیلم اولین ساخته مگی جیلنهال، بازیگر مطرح سینماست و قهرمان آن یک مادر ۴۸ ساله آمریکایی است که دو دختر بزرگ خود را تنها گذاشته و به تنهایی به تعطیلات در ایتالیا رفته است. او با مادران دیگری که فرزندان کوچک دارند، کنار ساحل آشنا میشود و در این سفر به کشف احساس های مادرانه دست مییابد.
کارگردان توانسته رابطه عاطفی کمتر فیلم شده این چنینی را با احساسی وصف ناشدنی در سینما تصویر کند. عواطف پنهان زنان و بهویژه مادران و رابطه شان با فرزندان، عالی پرداخت شده که کمتر فیلمسازی تاکنون این چنین عمیق به درون این روابط و عواطف راه پیدا کرده است.
بازیگران اصلی این فیلم، الیویا کلمن و داکوتا جانسون هستند.
باید بسیار با دقت و مفصل درباره این فیلم نوشت. «دختر گمشده» تا اینجا بهترین فیلم ونیز امسال است.
اما یک نکته حاشیهای؛ مشکلی که امسال برای شرکتکنندگان پیش آمده، تهیه بلیت است که باید از قبل رزرو کرد و این مسئله دائما دردسرساز میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ترانه تارخ» در مستندات یکشنبه و «قدرت سگ» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل شد
- «همه جا همه چیز یکباره» جوایز اسپریت را هم درو کرد
- معرفی برندگان پلاتینو/ خاویر باردم و پنهلوپه کروز جایزه گرفتند
- معرفی برگزیدگان بفتا/ جایزه بهترین فیلم برای «قدرت سگ»
- مراسم بفتا ۲۰۲۲ به مردم اوکراین تقدیم میشود
- «قدرت سگ» بهترین فیلم ۲۰۲۱ از نگاه منتقدان فیلم ونکوور شد
- «مادران موازی»؛ نگاهی انتقادی به بخشی از تاریخ اسپانیا
- جایزه بهترین فیلم خارجی انجمن منتقدان لسآنجلس به «ماشین من را بران» تعلق گرفت
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر
- موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سینما و تلویزیون را انتخاب کرد
- برندگان جوایز گاتهام ۲۰۲۱ معرفی شدند/ چهار جایزه برای «دختر گمشده»
- پدرو آلمادوار؛ کارگردانی که فیلم ساختن در او یک نیاز فیزیولوژیکی بود
- «دختر گمشده» مگی جیلنهال در جشنواره نیویورک به نمایش درآمد/ شانس اسکار برای کلمن
- آیا شیر طلایی، فمینیست شده است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





