نگاهی به چهار فیلم جشنواره ونیز؛ کمپیون، آلمادوار، نشاط و جیلنهال / گزارش محمد حقیقت از جشنواره ونیز
سینماسینما- محمد حقیقت- ونیز: فیلم «قدرت سگ» از جین کمپیون که سخت منتظر آن بودیم قدرت آنچنانی نداشت. بیشتر یک وسترن معمولی با ساختار قراردادی است که طبیعتا با عکسبرداری زیبایی ساخته شده و گاه به گاه لحظات قابل قبولی دارد.
در «مادران موازی» از آلمادوار، همزمان در بیمارستان، دو زن حامله وضع حمل میکنند و در جوار هم هستند. فیلم بلافاصله به تماشاگر میگوید که قصه این دو ادامه خواهد داشت. سپس نوزاد یکی از آنها میمیرد و این باعث دوستی قوی بین این دو مادر میشود. فیلم بسیار پرحرف است با لحظات خوب که با احساسهای زنانه گره خورده است و درپایان، ماجرای جالبی اتفاق میافتد که آنرا نباید لو داد. این فیلم البته از فیلمهای فوقالعاده المادوار فاصله دارد.
«سرزمین رویاها» اثر شیرین نشاط با ایده جذابی شروع میشود. یک خانم جوان مهاجر ایرانی در آمریکا برای شرکتی کار میکند تا درباره رویاهای آدمهای این کشور تحقیقی به عمل آورد. فیلم شروع خوبی دارد اما آنقدر سوژه های گوناگونی در فیلم گنجانده شده و همچنین استیل کارگردانی و فرم میزانس به چپ و راست میرود که یکدستی فیلم آسیب میبیند و چه حیف. فیلم، گاه بونوئلی میشود، گاه صحنههایی از کوبریک را به یاد میآورد و گاه فضاهای دیگری را تداعی میکند.
یکی از فیلمهای خوب بخش افقها ، «۱۰۷ مادر» است که زندگی مادران در زندان و نحوه بزرگ کردن بچههای آنها را به حالتی نیمه مستند و موثر به تصویر در آورده است.
امشب در سالن خبرنگاران جشنواره ونیز یک فیلم فوق العاده بهنام «دختر گمشده» دیدیم، واقعا درخشان است. فیلم اولین ساخته مگی جیلنهال، بازیگر مطرح سینماست و قهرمان آن یک مادر ۴۸ ساله آمریکایی است که دو دختر بزرگ خود را تنها گذاشته و به تنهایی به تعطیلات در ایتالیا رفته است. او با مادران دیگری که فرزندان کوچک دارند، کنار ساحل آشنا میشود و در این سفر به کشف احساس های مادرانه دست مییابد.
کارگردان توانسته رابطه عاطفی کمتر فیلم شده این چنینی را با احساسی وصف ناشدنی در سینما تصویر کند. عواطف پنهان زنان و بهویژه مادران و رابطه شان با فرزندان، عالی پرداخت شده که کمتر فیلمسازی تاکنون این چنین عمیق به درون این روابط و عواطف راه پیدا کرده است.
بازیگران اصلی این فیلم، الیویا کلمن و داکوتا جانسون هستند.
باید بسیار با دقت و مفصل درباره این فیلم نوشت. «دختر گمشده» تا اینجا بهترین فیلم ونیز امسال است.
اما یک نکته حاشیهای؛ مشکلی که امسال برای شرکتکنندگان پیش آمده، تهیه بلیت است که باید از قبل رزرو کرد و این مسئله دائما دردسرساز میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ترانه تارخ» در مستندات یکشنبه و «قدرت سگ» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل شد
- «همه جا همه چیز یکباره» جوایز اسپریت را هم درو کرد
- معرفی برندگان پلاتینو/ خاویر باردم و پنهلوپه کروز جایزه گرفتند
- معرفی برگزیدگان بفتا/ جایزه بهترین فیلم برای «قدرت سگ»
- مراسم بفتا ۲۰۲۲ به مردم اوکراین تقدیم میشود
- «قدرت سگ» بهترین فیلم ۲۰۲۱ از نگاه منتقدان فیلم ونکوور شد
- «مادران موازی»؛ نگاهی انتقادی به بخشی از تاریخ اسپانیا
- جایزه بهترین فیلم خارجی انجمن منتقدان لسآنجلس به «ماشین من را بران» تعلق گرفت
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر
- موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سینما و تلویزیون را انتخاب کرد
- برندگان جوایز گاتهام ۲۰۲۱ معرفی شدند/ چهار جایزه برای «دختر گمشده»
- پدرو آلمادوار؛ کارگردانی که فیلم ساختن در او یک نیاز فیزیولوژیکی بود
- «دختر گمشده» مگی جیلنهال در جشنواره نیویورک به نمایش درآمد/ شانس اسکار برای کلمن
- آیا شیر طلایی، فمینیست شده است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





