سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
پایان سرهم بندی شده حمال طلا
حمال طلا می توانست فیلم خوبی باشد که نیست.سوژه غیر تکراری در چند دقیقه نخست فیلم خیلی زود جایش را به بلاتکلیفی داد.
مشکل فیلم فیلمنامه ای است که گاه قصه در آن بی منطق پیش میرود.مشکل جای است که فیلمنامه تکلیفش روشن نیست کارگردان نمیداند با حجم آدم هایی که بی دلیل به قصه وارد می شوند چکار کند. از مرد نزول خوار گرفته تا خانم ژاله که معلوم نیست کجای زندگی رضاست و بسیار موارد دیگر به همین خاطر هم هست که تنها با پایان سرهم بندی شده فیلم به پایان می رسد.
تورج اصلانی فیلمبردار خوبی است اما به نظر می رسد باید وقت بیشتری را صرف فیلمنامه کارش می کرد.
سونامی به راه نیفتاد
سونامی فیلم خوبی نیست اما نمی توان منکر شد برای فیلم اول یک کارگردان فاجعه هم نیست.
مشکل فیلم داستانک هایی است که قرار بود در خدمت داستان اصلی یعنی رقابت مرتضی و بهداد باشد اما عملا مخالف خوان شده و قصه اصلی را کمرنگ کردند به نحوی که نه این خرده داستانها به سرانجامی رسیدندو نه کمکی به پیشبرد قصه اصلی فیلم کردند. بخشی از فیلم قصه فیلم تنها به مدد اتفاق می افتد و این ایراد کمی نیست.
قسم نقدی بر داوری هاست
محسن تنابنده در فیلم “قسم”تلاش می کند در فضایی محدود به گستره یک اتوبوس قصه ای پرکشش را به تصویر بکشد.فیلم پر است از غافلگیری .تماشاگر در جهان مه گرفته فیلم در هر چند دقیقه یک بار کسی را متهم می کندو چند دقیقه بعد او را مبرا از خطا می داند.همین آدم ها هم قرار است با اجرای قسامه فردی را بالای دار بفرستند که به گمانشان حقی ضایع نشود اما در این جهان کوچکی که کارگردان فیلم خلق کرده(اتوبوس) کدام مسافر است که بداند و یقین داشته باشد حقیقت چیست؟ وقتی که هر چند دقیقه یک بار با کسب اطلاعاتی تازه و البته ناقص کسی متهم و دیگری مبرا می شود.
اتوبوس جهان ماست.محسن تنابنده مارا و داوری های ما را با فیلمش به چالشی بزرگ دعوت می کند.
بازی های یکدست به همراه فیلمنامه ای که هر لحظه مخاطب را غافلگیر می کند در کنار فیلمبرداری درخشان تورج اصلانی از نکات حایز اهمیت فیلم تازه تنابنده است.
کپی بد از یک کپی هالیوودی
محمد رضا هنرمند در سال ۶۴ با فیلمنامه ای از محسن مخملباف فیلمی ساخت با عنوان “زنگها”که در آن آدم ها با تماس تلفنی ملک الموت به دیار باقی می رفتند. سال ۱۹۸۷ ویم وندرس فیلم “زیر آسمان برلین” را کارگردانی کردو چند سال بعد نسخه هالیوودی همین فیلم با عنوان “شهر فرشته ها”تولید شد که در نسخه هالیودی فرشته مرگ عاشق زن جراحی می شود که پس از مرگ بیمارش در اتاق عمل و…
حال هنرمند سینمای ایران همان مضامین را گرفته ایرانیزه اش کرده است.
اگر دو فیلم ویم وندرس آلمانی و برد سیلبرلینگ هالیودی را ندیده اید و اصلا تا ابد هم نمی خواهید ببینید و دوست دارید جنس، وطنی باشد” سمفونی نهم” را ببینید و گرنه چه مرضی است دیدن فیلم هنرمند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- «سونامی» برنده جایزه ویژه گیرلانده شد
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- نامزدی «جهان با من برقص» و «سونامی» در جشنواره فیلم ولز
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- گفتوگو با تورج اصلانی/ به بهروز وثوقی گفتم «قیصر» و «گوزنها» را ندیدم
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- تیزر فیلم «حمال طلا» منتشر شد
- «حمال طلا» آنلاین اکران میشود
- تورج اصلانی مطرح کرد/ فرهنگ کپی نکردن فیلمها باید بین مردم جا بیفتد
- نگاهی به فیلم «سمفونی نهم»/ همراهی فرشته با انسان
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۳)/ الهام کردا، مهناز افشار
- پیشنهادهایی لذتبخش
- «باخت اجباری»/ نگاهی به فیلم «سونامی»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





