به گزارش سینماسینما، نیل سایمون استاد نمایشنامهها و فیلمنامههای کمدی از دنیا رفت. او در سال ۱۹۹۱ با نمایشنامه «گمشده در یانکرز» برنده جایزه پولیتزر شده بود.
سایمون نویسنده نامداری بود، تا جایی که رابرت ردفورد ستاره سینما که در یکی از آثار سایمون با عنوان «پابرهنه در پارک» بازی کرده است، نقل قول میکند: «برخی میگویند سایمون پس از شکسپیر موفقترین نمایشنامهنویس بود.»
این نمایشنامهنویس از سال ۱۹۶۰ به این سو در عرصه نمایش و فیلمهای سینمایی با آثاری کمدی چون «زوج ناجور» و «پابرهنه در پارک» به شهرت رسید.
در آن دوران برخی از بزرگترین هنرپیشههای وقت در نمایشها و فیلمهایی که بر اساس آثار سایمون ساخته شده بود، بازی کردند که یکی از ماندگارترین آنها همکاری والتر ماتائو و جک لمون در «زوج ناجور» بود.

سایمون نویسنده پرکاری بود و در سالهای فعالیت حرفهای به صورت میانگین در هر سال یک نمایشنامه نوشت. همین پرکاری و آوازه بلند سایمون سبب شد که پس از مرگش بسیاری از بزرگان و چهرههای سرشناس دنیای نمایش و سینما پیامهایی در ستایش او منتشر کنند.
او از معدود نویسندگانی بود که نامش فروش بالای یک نمایش در صحنه برادوی را تضمین میکرد. نیویورکتایمز در این باره مینویسد: «نام سایمون برای چندین دهه در برادوی مترادف با کمدی و فروش خوب بود.»
از دیگر افتخارات او میتوان به دریافت جایزه تونی برای بهترین نمایشنامه در سال ۱۹۶۵ برای «زوج ناجور» اشاره کرد.
برخی از کارهای سایمون مانند «عاقبت عشاق سینهچاک»، «پسران آفتاب»، «اتاقی در هتل پلازا» و «شایعات» به فارسی ترجمه شده است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره تئاتر فجر؛ اعلام آثار بخش دیگرگونههای اجرایی و نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی
- مریم باقری مطرح کرد: «زندانی خیابان دوم» سردرگمی انسان امروزی
- معرفی آثار نمایشنامهنویسی و فیلمتئاتر بخش هنرهای نمایشی دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- اعلام جزئیات اختتامیه دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- سعید تشکری درگذشت
- نامزدهای مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- برشهای کوتاه/ گفتوگو با کامبوزیا پرتوی درباره فیلم «کامیون»
- نویسنده «مرد عنکبوتی» درگذشت
- سوالی که خشایار الوند از عارف لرستانی داشت + عکس
- خشایار الوند درگذشت
- بهروز افخمی کدام بازیگر زن هالیوود را برای فیلمش انتخاب کرد؟
- اهدای جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران به نام آلن آلدا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





