تماشای فوتبال آن هم از جنس جام جهانی اش فوق العاده هیجان انگیز است. بخصوص اگر این مسابقات را به صورت دسته جمعی تماشا کنیم که جذابیت آن دو چندان هم خواهد شد. به همین خاطر هم است که در چند سال گذشته پخش مسابقات فوتبال در سالن های سینما در مقاطع مختلف اجرایی شده که البته در برخی مقاطع بنا بر برخی مصلحت ها این طرح یا انجام نشده یا با محدودیت روبه رو شده. این طرح البته از همان لحظات ابتدایی مخالفان بسیاری را برای خود تراشید که مهم ترین این مخالفان صاحبان آثار سینمایی و کارگردانانی بودند که فیلم هایشان در همین مقطع زمانی در اکران عمومی قرار داشتند.
امسال هم مثل سال های گذشته سینما های تهران و شهرستان ها این امکان را پیدا کردند که با توجه به تعداد سالن های خود سئانس هایی را برای پخش فوتبال جام جهانی با قیمت بلیت بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرند. البته امسال هم زمانی اکران عید فطر (که از بهترین زمان های اکران سینماهاست و جایگاه خاصی برای تهیه کنندگان و پخش کنندگان دارد) با مسابقات جام جهانی شرایط ویژه ای را در اکران برای صاحبان فیلم رقم زد.
تقارن عید فطر با مسابقات فوتبال جام جهانی باعث شد تا این به قول معروف گل سرسبد اکران از دست برود و صاحبان فیلم ها رویای فروش چندمیلیاردی فیلم هایشان را از سر بیرون کنند، اما اتفاق دیگری که باعث شد صاحبان فیلم ها از وضعیت اکران فیلم هایشان بیشتر شاکی شوند موافقت شورای صنفی نمایش با اکران فوتبال در سینماهای کشور بود. گلایه صاحبان فیلم هم از این جهت بود که نمایش فوتبال در سالن های سینما؛ مردم را از فیلم دیدن منصرف می کند و بنابراین ضرر مالی جبران ناپذیری برایشان به همراه دارد و همچنین پخش فوتبال در سینماها باعث می شود ماهیت سینما زیر سوال برود! چراکه سینما جایی است برای تماشای فیلم نه فوتبال؛ بنابراین بهتر آن است که مسئولان به جای نمایش فوتبال در سینما، نمایش مسابقات جام جهانی را در اماکن عمومی پیگیری می کردند تا اکران سینمایی این گونه ناچیز شمرده نشود. بر این اساس بود که علی سرتیپی، رئیس شورای عالی اکران درباره حقوق صاحبان فیلم های در حال اکران عنوان کرد که؛ «در این باره هم صحبت شده و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم ها صورت خواهد گرفت!»
به هر حال اولین روز نمایش بازی های جام جهانی در سینماها با استقبال بالای مردم از بازی ایران و مراکش همراه شد و اغلب قریب به اتفاق سالن ها تمام بلیت هایشان را فروختند. درآمد روز اول نمایش فوتبال در سینماها نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان بوده که بیشترین استقبال در پردیس های چارسو و کوروش بود و حالا مساله اینجاست که این درآمد چگونه بین صاحبان فیلم ها و سینماها تقسیم می شود!
سینمادار درآمد فوتبال را تقسیم کند
سید امیر سیدزاده، تهیه کننده سینما که این روزها فیلم سینمایی «ناخواسته» به کارگردانی برزو نیک نژاد را بر پرده سینماها دارد از پخش مسابقات فوتبال در سالن های سینما ابراز نارضایتی کرد.
او به جام جم گفت: این همزمانی مسابقات فوتبال جام جهانی با اکران فیلم های عید فطر اتفاق ناخوشایندی برای صاحبان فیلم های روی پرده است.
قبل از پخش مسابقات جام جهانی اعلام کردند با صاحبان فیلم های روی پرده در این خصوص توافقاتی حاصل می شود که تا این لحظه هیچ صحبتی با هیچ کس در این مورد نشده!
ما از روز اول جزو مخالفان اصلی این طرح بودیم، منتها گوش شنوایی برای حرف های ما نبود و شورای صنفی اکران و دست اندرکاران با نظر و تصمیم خودشان این طرح را انجام دادند.
او ادامه داد: به نظرم منصفانه ترین کار در چنین شرایطی این است که سینمادار درصورتی که سئانس اکران فیلمی با پخش مسابقات فوتبال در سالن ها همزمان شد درآمد حاصله از فروش بلیت فوتبال را به طور مساوی با صاحبان آن فیلم ها تقسیم کند.
در این صورت است که زمینه تعاملات بیشتر با فیلمساز و سینمادار هر چه بیشتر فراهم می شود.
من علاوه بر فیلم «ناخواسته»، فیلم دیگرم «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری از چهارشنبه همین هفته اکران عمومی می شود و امیدوارم شرایط به گونه ای شود که فیلم هایم کمترین آسیب ممکن را در این شرایط ببینند.
درباره ۵۰۰ میلیون، تصمیمی نگرفتیم
محمد قاصداشرفی، رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران افت فروش فیلم ها را در ایام پخش مسابقات فوتبال جام جهانی امری طبیعی دانست. او به جام جم گفت: فرض را بر این می گذاریم که روزهای پخش مسابقات جام جهانی است و هیچ سینمایی فوتبال پخش نمی کند، آیا در چنین حالتی مردم برای فیلم دیدن به سینما می آیند؟ به نظر شما مردم تلویزیونشان را خاموش می کنند و می آیند از گیشه سینما بلیت فیلم می خرند؟ به نظرم بهتر است واقع بینانه تر با پدیده ها مواجه شویم. وقتی مسابقات فوتبال جام جهانی و به خصوص مسابقه تیم ایران است مردم هیچ کار دیگری جز فوتبال دیدن نمی کنند. بنابراین حتی اگر سالن های سینما هم فوتبال پخش نکنند باز هم فیلم ها فروش چشمگیری نخواهند داشت. الان در روز اول نمایش فوتبال تمام سینماها امکان پخش فوتبال را نداشتند. شما آمار فروش فیلم ها در سینماهایی که فوتبال پخش نمی کردند را بگیرید و ببینید چند نفر در آن ساعت برای فیلم دیدن به سینما رفتند. او درخصوص سرنوشت درآمد ۵۰۰میلیونی سینماها از اولین روز نمایش فوتبال توضیح داد: هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده. البته این مبحث در شورای عالی مطرح شد که نهایتا تصمیم بر این شد که این مسابقات پخش شود و بعدا در مورد چند و چون مبلغ فروش فوتبال در سینماها تصمیم گیری شود. مسلما تصمیم گیری نهایی به نفع تمام صنوف سینمایی خواهد بود و منافع صاحبان فیلم و سینماداران در آن لحاظ می شود. اشرفی درباره چگونگی پخش مسابقات در سالن سینما یادآور شد: ما فوتبال را از تلویزیون می گیریم، به کامپیوتر می دهیم و بعد از طریق دستگاه دیجیتال آن را به دستگاه نمایشی سالن های سینما انتقال می دهیم. او در پایان تصریح کرد: تماشای دسته جمعی فوتبال در سالن های سینما تجربه ای تکرارنشدنی است، بخصوص اگر با شادی پیروزی همراه باشد. امیدوارم این تجربه شادی بخش بارها و بارها برای مردم تکرار شود.
□
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





