هادی مرزبان معتقد است، در شرایط سخت زندگی، میتوانیم از کودکان الگو بگیریم.
به گزارش سینماسینما او میگوید: وقتی بچهای زمین میخورد، درست است که اول گریه میکند و درد دارد ولی بعد از چند دقیقه، خاک را از روی لباس خود میتکاند و بلند میشود و دوباره بازی خود را از سر میگیرد.
این هنرمند با سابقه تئاتر از امیدوار ماندن در شرایطی سخن گفت که همه چیز انسانها را به سمت نومیدی میبرد.
او توضیح داد: هیچ بچهای بعد از زمین خوردن، در همان حالت نمیماند بلکه بعد از چند دقیقه درد و گریه، دوباره به بازی و شیطنت مشغول میشود. ما آدم بزرگها هم میتوانیم از بچهها الگو بگیریم.
این کارگردان ادامه داد: هرچند این روزها شرایط دشواری داریم بخصوص هنرمندان با وضعیت پیچیدهای رو به رو هستند و طبیعی است دچار یاس و نومیدی شوند. درست است که کرونا، بحرانی جهانی است ولی شاید یکی از دلایل نومیدی هنرمندان ما، به سیاستگذاریهای هنری کشورمان هم برمیگردد.
مرزبان افزود: بچههای تئاتری همیشه شور و هیجان بسیاری برای کار کردن دارند. آنان مانند چشمهای هستند که وقتی از یک سو، خاک به آن میریزد، از سوی دیگر راه خود را مییابد و دوباره جاری می شود.
او در پاسخ به این سخن که چگونه میتوان در این وضعیت، هنرمندان را به امیدوار بودن ترغیب کرد، توضیح داد: شاید در گام اول، رفتن به سمت تله تئاتر بد نباشد. هم تا حدودی جای خالی تئاتر پر میشود و هم فضایی برای اشتغال هنرمندان ایجاد میشود تا دست کم، دغدغههای اقتصادیشان کمتر شود. به هر حال باید راههایی برای کسب درآمد هنرمندان تئاتر پیدا کنیم. نمیتوانیم آنان را به حال خود رها کنیم بلکه باید در اندیشه راههای دیگری باشیم تا از این بحران بگذریم.
کارگردان نمایشهای «لبخند باشکوه آقای گیل» و «پلکان» یادآوری کرد: تئاتر برای ما فقط شغل نیست بلکه عشق ماست و اطمینان دارم کار ما ادامه خواهد داشت.
مرزبان گفت: شخصا هرگز بدبین نبودهام و دورنمای روشنی برای تئاترمان میبینم. بخصوص جوانانی داریم که هر روز به این دریای خروشان میپیوندند و حضورشان، امید بخش است.
او با بیان اینکه هنرمندان تئاتر، عاشقترین اقشار هستند، افزود: تئاتر، عشق میخواهد. خوب است روزهایی را به یاد بیاوریم که در جشنوارههای فجر، هنرمندان تئاتر عاشقانه دکور میزدند و نور نمایشهای خود را تنظیم میکردند. آنان با وجود فشار کاری بالا، هرگز احساس خستگی نمیکردند و برای اجرای نمایشهای خود سنگ تمام میگذاشتند.
مرزبان خواستار توجه هر چه بیشتر مدیران با هنرمندان تئاتر شد و گفت: هنرمندان تئاتر همیشه مانند سربازان آماده به خدمت هستند ولی خوب است مسئولان، از این عشق استفاده کنند و نه سوءاستفاده. چراکه هنرمندان تئاتر هرگز نتوانستهاند از این راه گذران زندگی کنند و همیشه صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتهاند.
او در پایان گفت: شاید دوره کرونا، فرصت مناسبی باشد که به امنیت شغلی هنرمندان بیشتر از گذشته توجه کنیم. به هر حال همه ما امید داریم که این دوره میگذرد و سالنهای تئاتر دوباره جان میگیرند و چه بهتر که از امروز فکری برای بهبود وضعیت معشیت تئاتریها کنیم تا این دوره کرونا برکتی برای هنرمندان ما داشته باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیکر هادی مرزبان به خانه ابدی بدرقه شد؛ آخرین حضور کارگردان تئاتر در تالار وحدت
- هادی مرزبان درگذشت
- هادی مرزبان «پریزاد» را به صحنه میآورد
- آغاز نمایش «باغ شبنمای ما» در فرهنگسرای نیاوران/ هادی مرزبان اولین اجرای نمایش را به درگذشتگان معدن طبس تقدیم کرد
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- شمس و مولانا منتظر دریافت مجوز هستند
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- تانیا جوهری: گاهی در اجرای پایانی نمایشها، شیشههای سالن از هجوم جمعیت میشکست
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





