هادی مرزبان معتقد است، در شرایط سخت زندگی، میتوانیم از کودکان الگو بگیریم.
به گزارش سینماسینما او میگوید: وقتی بچهای زمین میخورد، درست است که اول گریه میکند و درد دارد ولی بعد از چند دقیقه، خاک را از روی لباس خود میتکاند و بلند میشود و دوباره بازی خود را از سر میگیرد.
این هنرمند با سابقه تئاتر از امیدوار ماندن در شرایطی سخن گفت که همه چیز انسانها را به سمت نومیدی میبرد.
او توضیح داد: هیچ بچهای بعد از زمین خوردن، در همان حالت نمیماند بلکه بعد از چند دقیقه درد و گریه، دوباره به بازی و شیطنت مشغول میشود. ما آدم بزرگها هم میتوانیم از بچهها الگو بگیریم.
این کارگردان ادامه داد: هرچند این روزها شرایط دشواری داریم بخصوص هنرمندان با وضعیت پیچیدهای رو به رو هستند و طبیعی است دچار یاس و نومیدی شوند. درست است که کرونا، بحرانی جهانی است ولی شاید یکی از دلایل نومیدی هنرمندان ما، به سیاستگذاریهای هنری کشورمان هم برمیگردد.
مرزبان افزود: بچههای تئاتری همیشه شور و هیجان بسیاری برای کار کردن دارند. آنان مانند چشمهای هستند که وقتی از یک سو، خاک به آن میریزد، از سوی دیگر راه خود را مییابد و دوباره جاری می شود.
او در پاسخ به این سخن که چگونه میتوان در این وضعیت، هنرمندان را به امیدوار بودن ترغیب کرد، توضیح داد: شاید در گام اول، رفتن به سمت تله تئاتر بد نباشد. هم تا حدودی جای خالی تئاتر پر میشود و هم فضایی برای اشتغال هنرمندان ایجاد میشود تا دست کم، دغدغههای اقتصادیشان کمتر شود. به هر حال باید راههایی برای کسب درآمد هنرمندان تئاتر پیدا کنیم. نمیتوانیم آنان را به حال خود رها کنیم بلکه باید در اندیشه راههای دیگری باشیم تا از این بحران بگذریم.
کارگردان نمایشهای «لبخند باشکوه آقای گیل» و «پلکان» یادآوری کرد: تئاتر برای ما فقط شغل نیست بلکه عشق ماست و اطمینان دارم کار ما ادامه خواهد داشت.
مرزبان گفت: شخصا هرگز بدبین نبودهام و دورنمای روشنی برای تئاترمان میبینم. بخصوص جوانانی داریم که هر روز به این دریای خروشان میپیوندند و حضورشان، امید بخش است.
او با بیان اینکه هنرمندان تئاتر، عاشقترین اقشار هستند، افزود: تئاتر، عشق میخواهد. خوب است روزهایی را به یاد بیاوریم که در جشنوارههای فجر، هنرمندان تئاتر عاشقانه دکور میزدند و نور نمایشهای خود را تنظیم میکردند. آنان با وجود فشار کاری بالا، هرگز احساس خستگی نمیکردند و برای اجرای نمایشهای خود سنگ تمام میگذاشتند.
مرزبان خواستار توجه هر چه بیشتر مدیران با هنرمندان تئاتر شد و گفت: هنرمندان تئاتر همیشه مانند سربازان آماده به خدمت هستند ولی خوب است مسئولان، از این عشق استفاده کنند و نه سوءاستفاده. چراکه هنرمندان تئاتر هرگز نتوانستهاند از این راه گذران زندگی کنند و همیشه صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتهاند.
او در پایان گفت: شاید دوره کرونا، فرصت مناسبی باشد که به امنیت شغلی هنرمندان بیشتر از گذشته توجه کنیم. به هر حال همه ما امید داریم که این دوره میگذرد و سالنهای تئاتر دوباره جان میگیرند و چه بهتر که از امروز فکری برای بهبود وضعیت معشیت تئاتریها کنیم تا این دوره کرونا برکتی برای هنرمندان ما داشته باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیکر هادی مرزبان به خانه ابدی بدرقه شد؛ آخرین حضور کارگردان تئاتر در تالار وحدت
- هادی مرزبان درگذشت
- هادی مرزبان «پریزاد» را به صحنه میآورد
- آغاز نمایش «باغ شبنمای ما» در فرهنگسرای نیاوران/ هادی مرزبان اولین اجرای نمایش را به درگذشتگان معدن طبس تقدیم کرد
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- شمس و مولانا منتظر دریافت مجوز هستند
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- تانیا جوهری: گاهی در اجرای پایانی نمایشها، شیشههای سالن از هجوم جمعیت میشکست
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





