هشتمین جشن انیمیشن از مجموعه برنامه های هجدهمین جشن سینمای ایران با اجرای بهرام عظیمی در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، شامگاه روز گذشته شنبه ۱۳ شهریور ماه هشتمین جشن انیمیشن با حضور کمال تبریزی دبیر جشن و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و دیگر هنرمندان حوزه انیمیشن در محل تالار ایوان شمس برگزار شد.
بهرام عظیمی در ابتدای مراسم گفت همیشه آرزو داشتم تا تندیس این جشن را بگیرم اما هیچگاه موفق نشدم. در این دوره از جشن ۱۳۱ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت ۳۷ اثر به بخش مسابقه راه یافت که از این میان ۷ جایزه به بهترین انیمیشن اهدا می شود.
روانبخش صادقی رییس آسیفای ایران گفت: انیمیشن ایران از ابتدای شکل گیری مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. اما طی این سال ها دچار ضعف ها و مزیت های بسیاری است. اما با این حال طی ۱ سال گذشته انیمیشن توانسته است اتفاقات خوبی را رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته به دلیل نبود حمایت های مناسب شاهد تعطیلی دفاتر تولید انیمیشن در سراسر کشور بودیم توضیح داد: انیمشین ایران در حال حاضر دچار ضعف های بسیاری است که از آن جمله می توان به ضعف در سرمایه گذاری، نبود نظام آموزشی، تربیت نیروی انسانی، کمبود نیروی انسانی اشاره کرد مواردی که سبب می شود انیمیشن در ایران به بازدهی اقتصادی مناسب نرسد.
وی ادامه داد: فعال نبودن بخش خصوصی، کمبود تجهیزات، نبود هماهنگی در بخش های مختلف سرمایه گذاری از دیگر مشکلات انیمیشن ایران است.
صادقی در بخش دیگری توضیح داد: در ایران این امکان وجود دارد که بخش های خصوصی تولید انیمیشن ایجاد شود. نباید فراموش کرد که ما نیازمند حمایت دولتی هستیم اما این حمایت تنها به معنای حمایت مادی نیست. انیمیشن نیز مانند سینما نیازمند یک حمایت ۱۰۰ ساله دولتی است.
وی بیان کرد: در معاونت علمی و فناوری دفتر ریاست جمهوری اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در واقع تلاش بر این است که در برنامه ششم توسعه و در متمم ان طرح و برنامه ای برای انیمیشن در نظر گرفته شود تا بتوان از انیمیشن به درستی حمایت کرد.
رییس آسیفا تاکید کرد: دولت ، نظام صنفی و مردم سه ضلع اصلی در موفقیت انیمیشن است.
صادقی در پایان با اشاره به مزیت های انیمیشن در کشور گفت: ما دارای منابع مکتوب و غیر مکتوب بسیاری هستیم که تا امروز منبع تولید آثار مختلفی در کشورهای دیگر شده است. در نهایت نیازمند یک شورای عالی انیمیشن هستیم تا بتوانیم منابع و حمایت های انیمیشن را کنترل و برای آن برنامه ریزی کنیم.
کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده بگوییم سینمای انیمیشن گفت: انیمیشن نیازمند آن است که به آثار بلند فکر کند. سال گذشته فیلمی کاملا انیمیشن ساخته شد که توانست در اکران عمومی در چرخه اقتصادی مناسبی قرار گیرد. امیدوارم دست اندرکاران انیمیشن به فیلم بلند انیمیشن فکر کنند چرا که ما در این زمینه بسیار کم کار هستیم.
وی تاکید کرد: از سال آینده همه گروه ها جشن خود را برگزار می کنند و در جشن بزرگ سینمای ایران تنها تندیس فیلم بلند انیمیشن خواهیم داشت. صنف انیمیشن نیز باید جشن خود را برگزار کند و تندیس خاص خود را در این زمینه طراحی کند.
تبریزی توضیح داد: سینمای انیمیشن باید بتواند در کنار فیلم های زنده خود را نشان دهند. انیمیشن تخیل نامحدودی دارد و تصاویر بسیاری را می تواند خلق کند که ما نمی توانیم آن را در سینما داشته باشیم.
برندگان تندیس و دیپلم افتخار هشتمین جشن انیمیشن به شرح ذیل اعلام می شود:
بهترین کارگردانی :سید مسلم طباطبایی«لایت سایت»، بهترین فیلم: امیرهوشنگ معین« درخت پرتقالی»، بهترین فیلمنامه:علی حضرت پور «سوزن بان»، بهترین فضا سازی و طراحی هنری :امیر هوشنگ معین«درخت پرتقالی»، بهترین انیمیت :اشکان نعیمی«لولو»، بهترین موسیقی: امیر پورخلجی «لایت سایت»، بهترین صدا : بهروز شهامت را برای فیلم های«سوزن بان»و «قطار»
اکبر عالمی،منوچهر شاهسواری،غلامرضا موسوی،محمدرضا مویینی،مهدی مسعود شاهی،حسین ساری،مرتضی رزاق کریمی،فرید فرخنده کیش،امید خوش نظر،ناصر گل محمدی،محمد علی صفورا،علیرضا گلپایگانی،اطهر عربانی،سعید توکلیان،حیدری خلیلی، سجادی نیری، وحید نصیریان،اسماعیل شرعی،بابک نکویی، امیر محمد دهستانی،رسول بابازاده،مهدی خرمیان،حسین مرادی زاده،بهنود نکویی،محمد ابوالحسنی،امید خوش نظر،و حمیدرضا حافظی از جمله چهره های حاضر در این جشن بودند.












لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





