شب عباس کیارستمی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان و فیلمسازان جوان، با نمایش چند اثر درباره این کارگردان فقید برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم شب عباس کیارستمی با حضور فرید فرخنده کیش؛ دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، علیرضا تابش؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایلبیگی؛ معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، نگار اسکندرفر؛ مدیر موسسه کارنامه، مجید برزگر، محسن امیریوسفی و تعدادی از هنرمندان و شاگردان زنده یاد عباس کیارستمی در پردیس چارسو برگزار شد.
در این مراسم که شامگاه ۲۱ آبان ماه برپا شد؛ علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه کیارستمی عاشق ایران و تمام جوانان ایران و جهان بود، گفت: او در کشورهای مختلف کارگاههایی را برگزار و دانشجویان زیادی را تربیت کرد. او جایگاهی ویژه و جهانی دارد.
در ادامه نگار اسکندرفر، مدیر موسسه کارنامه با بیان اینکه این موسسه تنها جایی بود که کیارستمی در طول یک دهه در آن کارگاه برگزار کرد، افزود: یکبار به کیارستمی گفتم در همه جای دنیا کارگاه دارید و چرا فکری برای مشتاقان در ایران نمیکنید. او هم پذیرفت که کارگاهی در کارنامه برگزار کند.
او با اشاره به اینکه پس از اعلام برگزاری کلاسهای فیلمسازی، در سه روز اول یکهزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند، ادامه داد: او با شیوه گزینشی جذب هنرآموزان موافق نبود و اعتقاد داشت که همه باید در این کلاسها حضور داشته باشند. به این صورت بود که یازده دوره کارگاه با سوژههای مختلف و همفکری مرحوم کیارستمی و دانشجویان، برگزار کردیم.
مدیر موسسه کارنامه با تاکید بر اینکه از کیارستمی سخن گفتن، تکراری است چرا که این روزها همه از او سخن گفتهاند، اظهار کرد: از بین آثار کیارستمی آنچه میتوان گفت برای من به میراث مانده است، شاگردان کیارستمی است. گروهی که بودند و وقتی کیارستمی به سفر طولانی رفت، نمی دانستند چه باید کنند.
اسکندرفر با بیان اینکه به شاگردان کیارستمی گفتم اگر میخواهید یادبود و مراسم داشته باشید بروید و کار کنید، اضافه کرد: در این میان تصمیم گرفتند که فیلمهایی را برای کیارستمی بسازند. با دو سوژه «زندگی و دیگر هیچ» و «به یاد کیارستمی» ۵۱ فیلم ساخته شد. این فیلمها در مدت کوتاهی ساخته شد اما همه آنها با عشق کار کردند.
او در پایان خاطرنشان کرد: گروه شاگردان کیارستمی کار میکنند و در برنامه کاریشان هدف این است که با نوع آموزشی که دیدند، انتقال این آموزش را به عهده بگیرند و امید داریم بقیه جوانانی که فرصت حضور در این کارگاهها را نداشتند به این گروه بپیوندند و به همین طریق به یاد کیارستمی باشیم.
در ادامه شب عباس کیارستمی ۱۷ فیلم یک دقیقهای که شاگردان این کارگردان فقید به یاد او ساخته بودند و همچنین فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیفالله صمدیان، برای حاضران به نمایش درآمد.
در پایان این مراسم دفتری از اشعار زنده یاد عباس کیارستمی به امضای علاقه مندان او رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





