سینماسینما، گلاویژ نادری
این روزها توهین و تهمت به بازیگران و سلبریتیها نقل هر محفل و مجلسی است. انگار دستوری نانوشته وجود دارد تا اهالی سینما و هنر آماج حملات و تهمتهای گسترده قرار گیرند و به فساد و بداخلاقی متهم شوند. همین سلبریتیها و بازیگران سینما در همین چند سال گذشته عامل اثرگذاری بر مردم بودند و تصمیمات و گفتههای آنها قشر عظیمی را همراه خود میکرد. همین هم باعث شد که عدهای در داخل و خارج از کشور دست به کار شوند تا از میزان اثرگذاری آنها بکاهند و دیگر در هیچ بزنگاه سیاسی و اجتماعی آنها منشا اثر نشوند. برای این کار لازم بود که وجهه آنان میان عوام و مردم عادی تخریب شده و شمایلی گلدرشت از بیاخلاقی و فساد آنها منتشر شود. جنبش اعتراضی زنان هم بر این طبل کوبید و با تهمتهایی که به برخی از هنرمندان وارد شد، چهره آنان مخدوش و تخریب شد. تهمتهایی که با اینکه در هیچ مرجعی به اثبات نرسیده بودند، تبدیل به جرم شد و اهالی سینما تبدیل به گروهی شدند که در میانشان بی اخلاقی، فساد، خشونت و … موج میزند. همینها برای از بین بردن اثرگذاری آنها در میان مردم کافی بود. برخی از هنرمندان هم ناخواسته به این تخریب افزودند و با کارهایی خلاف عرف عمومی خود را در نظر مردم به سطحیترین شکل مطرح کردند. همه اینها دست به دست هم داد تا روز به روز تخریب این گروه بیشتر شود و گروههای داخلی و خارجی که از ابتدا با چنین هدفی فعالیت میکردند، به نتیجه دلخواه خود نزدیک و نزدیکتر شوند. حالا تقریبا روزی نیست که یکی از فعالان سیاسی، اجتماعی و حتی هنری درباره اهالی سینما و به خصوص سلبریتیها نظر ندهد، به آنها تهمت نزند، آنها را تخریب نکند و البته از این راه برای خود لایک و کامنت بخرد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اظهارات رائفیپور و توهین او به هنرمندان سینما در این یکی دو هفته اخیر حسابی سروصدا به پا کرد و تعدادی از هنرمندان با واکنش به او، باعث پاسخ دوباره رائفیپور شدند و این جریان از یک تویتتر تبدیل به مجموعهای توییتها شد. خانه سینما از اعضای خود خواست به سخنان این فعال اصولگرا بپرهیزند تا او بیشتر به خواسته خود یعنی بیشتر دیده شدن، نرسد. حالا او از هر محفلی استفاده میکند تا به هنرمندان توهین کند و با اشاره به واکنشهای آنها بیشتر به آنها بتازد. دو روز پیش در نشست مقایسه تطبیقی امید در سینمای ایران و جهان، مسعود فراستی هم با پیش گرفتن روش رائفیپور نظیر همان تهمتها را نثار اهالی هنر و سلبریتیها کرد تا جبران بیخبر بودن این چند ماهه اخیر خود را کند. ناگفته پیداست که رائفیپور و فراستی از خیلی از جهات به هم شبیهاند و در بسیاری موارد مانند هم عمل میکنند تا بیشتر به چشم آیند و نگاهها را به خود معطوف کنند. توهین و تهمت به هنرمندان و سلبریتیها یکی از بهترین این راههاست تا هم نظر مردم عادی را حسابی به خود جلب کنند و هم اهالی فرهنگ و هنر را. فراستی برای اولین بار نیست که به اهالی سینما توهین میکند. میتوان سیاههای از توهین و تهمتهای او به افرادی مانند مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی و…. ردیف کرد. مهم این است که همه اینها در راستای کم اثر کردن نقش هنرمندان در جامعه حرکت میکنند و همان هدف را در پی دارند. حالا اگر در این میان بیشتر به چشم بیایند هم که برایشان امتیازات بیشتری هم در پی خواهد داشت.
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- پرتره فساد و جنون
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- جشنواره علیه جشنواره
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مصادره ابنسینا توسط ترکیه با ساخت یک سریال
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- ۱۴۰ سال زندان در انتظار تهیهکننده هالیوودی
- جلوه کامل نظام پروپاگاندا که خوب کار میکند/ نگاهی به فیلم «تاپ گان؛ ماوریک»
- بیانیه انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران در واکنش به سخنان یک تهیهکننده
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته چندین برابر سخنرانیهای رائفی پوربوده است
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





