سینماسینما، گلاویژ نادری
این روزها توهین و تهمت به بازیگران و سلبریتیها نقل هر محفل و مجلسی است. انگار دستوری نانوشته وجود دارد تا اهالی سینما و هنر آماج حملات و تهمتهای گسترده قرار گیرند و به فساد و بداخلاقی متهم شوند. همین سلبریتیها و بازیگران سینما در همین چند سال گذشته عامل اثرگذاری بر مردم بودند و تصمیمات و گفتههای آنها قشر عظیمی را همراه خود میکرد. همین هم باعث شد که عدهای در داخل و خارج از کشور دست به کار شوند تا از میزان اثرگذاری آنها بکاهند و دیگر در هیچ بزنگاه سیاسی و اجتماعی آنها منشا اثر نشوند. برای این کار لازم بود که وجهه آنان میان عوام و مردم عادی تخریب شده و شمایلی گلدرشت از بیاخلاقی و فساد آنها منتشر شود. جنبش اعتراضی زنان هم بر این طبل کوبید و با تهمتهایی که به برخی از هنرمندان وارد شد، چهره آنان مخدوش و تخریب شد. تهمتهایی که با اینکه در هیچ مرجعی به اثبات نرسیده بودند، تبدیل به جرم شد و اهالی سینما تبدیل به گروهی شدند که در میانشان بی اخلاقی، فساد، خشونت و … موج میزند. همینها برای از بین بردن اثرگذاری آنها در میان مردم کافی بود. برخی از هنرمندان هم ناخواسته به این تخریب افزودند و با کارهایی خلاف عرف عمومی خود را در نظر مردم به سطحیترین شکل مطرح کردند. همه اینها دست به دست هم داد تا روز به روز تخریب این گروه بیشتر شود و گروههای داخلی و خارجی که از ابتدا با چنین هدفی فعالیت میکردند، به نتیجه دلخواه خود نزدیک و نزدیکتر شوند. حالا تقریبا روزی نیست که یکی از فعالان سیاسی، اجتماعی و حتی هنری درباره اهالی سینما و به خصوص سلبریتیها نظر ندهد، به آنها تهمت نزند، آنها را تخریب نکند و البته از این راه برای خود لایک و کامنت بخرد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اظهارات رائفیپور و توهین او به هنرمندان سینما در این یکی دو هفته اخیر حسابی سروصدا به پا کرد و تعدادی از هنرمندان با واکنش به او، باعث پاسخ دوباره رائفیپور شدند و این جریان از یک تویتتر تبدیل به مجموعهای توییتها شد. خانه سینما از اعضای خود خواست به سخنان این فعال اصولگرا بپرهیزند تا او بیشتر به خواسته خود یعنی بیشتر دیده شدن، نرسد. حالا او از هر محفلی استفاده میکند تا به هنرمندان توهین کند و با اشاره به واکنشهای آنها بیشتر به آنها بتازد. دو روز پیش در نشست مقایسه تطبیقی امید در سینمای ایران و جهان، مسعود فراستی هم با پیش گرفتن روش رائفیپور نظیر همان تهمتها را نثار اهالی هنر و سلبریتیها کرد تا جبران بیخبر بودن این چند ماهه اخیر خود را کند. ناگفته پیداست که رائفیپور و فراستی از خیلی از جهات به هم شبیهاند و در بسیاری موارد مانند هم عمل میکنند تا بیشتر به چشم آیند و نگاهها را به خود معطوف کنند. توهین و تهمت به هنرمندان و سلبریتیها یکی از بهترین این راههاست تا هم نظر مردم عادی را حسابی به خود جلب کنند و هم اهالی فرهنگ و هنر را. فراستی برای اولین بار نیست که به اهالی سینما توهین میکند. میتوان سیاههای از توهین و تهمتهای او به افرادی مانند مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی و…. ردیف کرد. مهم این است که همه اینها در راستای کم اثر کردن نقش هنرمندان در جامعه حرکت میکنند و همان هدف را در پی دارند. حالا اگر در این میان بیشتر به چشم بیایند هم که برایشان امتیازات بیشتری هم در پی خواهد داشت.
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مصادره ابنسینا توسط ترکیه با ساخت یک سریال
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- ۱۴۰ سال زندان در انتظار تهیهکننده هالیوودی
- جلوه کامل نظام پروپاگاندا که خوب کار میکند/ نگاهی به فیلم «تاپ گان؛ ماوریک»
- بیانیه انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران در واکنش به سخنان یک تهیهکننده
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته چندین برابر سخنرانیهای رائفی پوربوده است
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- ماموریت تازه مدیران سینما چیست
- آیا هنرمند نباید سیاسی باشد؟
- ۲۳ سال زندان برای آزارگر جنسی هالیوود
- ناشر کتاب وودی آلن از چاپ خاطرات این کارگردان انصراف داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین فیلم خارجی شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید