نخستین نمایش فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر و نشست مطبوعاتی آن در حالی برگزار شد که رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کمترین حد خود انجام شد و هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک روبروی اهالی رسانه _ در شرایطی که نگرانی از پیک جدید کرونا وجود دارد _ نشستند.
به گزارش سینماسینما، ساعت ۱۳ یازدهم بهمن ماه اولین فیلم جشنواره فجر به نام “بیرو” به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی به نمایش در آمد که برای سانس اول مختص اهالی رسانه و منتقد بود ولی مهمانهای دیگری را هم میشد، پیدا کرد.
اگر چه تعدادی از صندلیهای های مرکز همایشهای برج میلاد کم شده بود، اما نشانهگذاری صندلیها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی کافی نبود و به دلیل حضور جمعیت زیاد، تعدادی از صندلیهای نشانه گذاری شده هم اشغال شدند. این در حالی است که افراد قابل توجهی هنگام تماشای فیلم ماسک نداشتند.
اما نکته مهم و نگران کنندهتر در روزهای جولان امیکرون سالن کوچک نشست مطبوعاتی فیلمهاست که برای اولین فیلم با ازدحام عکاسان و خبرنگاران آن هم بدون رعایت فاصله گذاری برپا شد. سالن سعدی به عنوان محل برگزاری نشستهای مطبوعاتی بدون تهویه مناسب پذیرای تمام کسانی است که فقط یک کارت نشان می دهند و برخلاف سالهای قبل هیچ کدام از کارتهای حاضران برای ورود به سالن نشست کنترل نمی شود تا صرفا افراد مجاز (خبرنگاران) بتوانند به سالن بروند.
هنرمندان حاضر در نشست بدون ماسک کنار هم نشستند و به سوالات پاسخ دادند، در حالیکه به نظر میرسد با زدن ماسک کمی خیال مخاطبان و افراد حاضر در نشست راحت تر میشد.
تمام اینها در حالی است که خبرهایی درمیان اهالی رسانه شنیده میشود که بعضی از حاضران در مرکز همایش های برج میلاد در روزهای گذشته تست مثبت کرونا داشتند و همین موضوع حتی در حد شایعه به دلیل تحت کنترل نبودن اوضاع، نگرانیهایی هایی را ایجاد کرده است. نکته مهم دیگر این است که در همین شرایط کرونایی با توجه به فاصله کم زمان نمایش فیلمها همانند گذشته صف ورود به سالن تشکیل میشود.
اما نشست پرسش و پاسخ فیلم “بیرو” با اجرای پدرام اکبری با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیهکننده)، صحرا اسدالهی (بازیگر)، حسین بیرانوند (بازیگر)، سعید داخ (بازیگر)، پیام آزادی (آهنگساز)، مجید یزدانی (مدیر فیلمبرداری)، روزبه پیروز (طراح پروژه) و فرید ناظر فصیحی (مدیر جلوههای ویژه) برگزار شد.
مجید برزگر، تهیهکننده فیلم سینمایی “بیرو” تاکید دارد که فیلمش، فیلم مستقلی است و از فیلم دیگرش به نام “علت مرگ نامعلوم” که به جشنواره راه نیافت، نام برد.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر میکنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستیم. در ابتدا من می خواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم. اما بعد از تحقیقات زیاد متوجه شدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم.
حسین بیرانوند، بازیگر نقش علیرضا بیرانوند درباره حضور در این فیلم، توضیح داد: ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نداریم. من در تیم محلیمان بازی میکردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش آقای بیرواند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم میخواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل این نقش را بازی کنم.
روزبه پیروز، طراح پروژه فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: هدف ما به ترسیم کشیدن داستان امیدبخش علیرضا بیرانوند است که با عبور از تمامی سدها وم وانع بر فرار قله موفقیت در حیطه فعالیت خود بایستد و در بزرگترین تورنمتهای ورزشی شرکت کند. در واقع ما میخواستیم به جوانان بگوییم که با تلاش همه چیز امکانپذیر هستند.
میرزایی درخصوص حضور کوتاه علیرضا بیرواند در فیلم گفت: ظرفیت حضور او در این فیلم همین قدر بود. من این سکانس از حضور او را طراحی کردم که برایش یک خاطره باشد. حضور او میتوانست به عوامل روحیه دهد.
کارگردان فیلم “بیرو” در پاسخ به این نقطه نظر که فیلمش مخاطب را به یاد کارتون فوتبالیستها میانداخت، گفت: نسل من با کارتون فوتبالیستها خاطره دارد. باید بگویم دوربین در مسابقات فوتبال همیشه بیرون زمین است اما هدف من این بود که دوربین را داخل زمین ببرم و با جزئیات بیشتری کار کنم.
صحرا اسداللهی، بازیگر فیلم “بیرو” که نقش مادر بیرانوند را بازی میکرد، گفت: من عاشق ایفای نقش مادر هستم و تلاش کردم پر تک تکپلانها مادر بودن خود را باور کنم. باید بگویم سن من فاصله چندانی با مادر آقای بیرانوند ندارد چون ایشان در جوانی ازدواج کردهاند.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: ما قهرمانان ورزشی بسیاری بهخصوص در نسل خود در حوزههای مختلف ورزشی داریم و اتفاقا میتوان از ظرفیت چهرههای کمتر شناخته شده نیز استفاده کرد چون ساختن فیلم ورزشی به معمای پروراندن قهرمان است.
وی در بخشی از این نقش در پاسخ به برخی نقدها ادامه داد: من در ابتدای تیتراژ گفتهام که فیلم به روایت مرتضی علی عباس میرزایی است. خود بیراوند هم فیلم را دوست داشت و راضی بود که فیلم را به جشنواره بدهیم.
کارگردان فیلم “بیرو” در بخش پایانی گفت: باید بگویم که این سالن (برج میلاد) استانداردهای سالن سینما را ندارد و صدایی که شما در این سالن میشنوید تمام چیزی نیست که رخ میدهد و صدا در گوشههای مختلف سالن متفاوت است و شما در یک دره فیلم را میبینید.
مجید یزدانی، فرید ناصر فصیحی، لیلا نقدیپری، پیام آزادی، سعید داخ نیز از همکاری شان در این پروژه سخن گفتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه