هر تصمیم اشتباهی درباره این گروه به ضرر بدنه سینمای ایران استبه گزارش سینماسینما، کیانوش عیاری کارگردان فیلمهایی همچون «خانه پدری» و «کاناپه» در یادداشتی به عملکرد سینمای هنر و تجربه پرداخته است.
در متن این یادداشت آمده است:
برخلاف کسانی که مخالف گروه هنر و تجربه و روشهای آن هستند، من بهشدت علاقهمندم و عقیده دارم که این گروه یک فرصت جدید را در سینمای ایران رقم زده است. با شکلگیری گروه هنر و تجربه شرایط جدیدی برای کسانی که سینما را به گونه دیگری نگاه میکنند، به وجود آمده. هنر و تجربه به غیر از اینکه یک فرصت است، بلکه عقیده دارم یک تشویق پنهان است. جایی که توانسته انسانهایی را تشویق کند تا بهتر ببینند و بهتر فکر کنند. در این گروه عمدتا کسانی فیلم میسازند که سینما را شخصیتر میبینند و این تفاوت عمدهای است که با سینمای بدنه دیده میشود. سینمای غیرتجاری ایران به هنر و تجربه نیاز دارد. درست است که این سینما تماشاگران اندک دارد، اما تاثیرش فوقالعاده بوده. جای چنین فیلمهایی در سینمای ایران خالی بود. کسانی هستند که استعداد فوقالعادهای دارند، اما هیچ پشتیبانی ندارند و تنها دلخوشی آنها گروه هنر و تجربه است. ما نباید پشتیبانی و دلخوشی افراد را از بین ببریم. دوستان دقت کنند که هر تصمیم اشتباهی درباره این گروه به ضرر بدنه سینمای ایران است. باید این گروه را دوست داشت. باید به این بچهها کمک کرد، زیرا هنر و تجربه آینده سینمای ایران را تضمین میکند. نمیتوان گفت که هنر و تجربه صددرصد درست عمل کرده است، زیرا بدن انسان که دارای یک سیستم واحد است هم حتی گاهی دچار اختلال و اشتباه میشود. به همین دلیل باید به این گروه فرصت داد و اکنون میبینیم که هر چه میگذرد، عملکرد آنها بهتر میشود. نظر من درباره گروه هنر و تجربه مثبت نیست، بلکه فرامثبت است و برای پایداری این گروه از هر تلاشی دریغ نمیکنم. باید شرایط اکران و فرصتهای نمایش برای این گروه را بیش از قبل کرد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





