سه تن از اعضای شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» که عضو آکادمی خانه سینما هستند با انتشار بیانیهای نسبت به بیاعتنایی جشن خانه سینما به فیلمهای سینمای هنر و تجربه واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه که جمال امید، ایرج تقیپور و هوشنگ گلمکانی آن را منتشر کردهاند، آمده است:« به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه که عضو آکادمی خانه سینما هم هستیم و از رأیدهندگان برای انتخاب برگزیدگان جشن بزرگ سینمای ایران، بار دیگر بیاعتنایی و جفایی را که به فیلمهای هنر و تجربه در این رویداد سالانه صنفی سینمای ایران میشود، یادآوری میکنیم.
تلاش برای به حاشیه راندن فیلمهای این گروه کوچک از همان نخستین سال تأسیس «هنر و تجربه» آغاز شد. سال اول پس از مذاکرات و بحثهایی اندک نرمشی نشان داده شد اما در سال گذشته بندی به آییننامه جشن اضافه شد که به اعتراف بزرگان قوم، اصلاً به قصد ایجاد محدودیت برای فیلمهای همین گروه نوشته شد.
تعجب ما از این است که تمهیدهای بوروکراتیکی که دستگاههای نظارتی برای انجام وظایف خود برای سینما وضع کردهاند و در اغلب موارد کاربردی جز ایجاد محدودیت ندارند و زمانی مورد اعتراض بسیاری بود، اینک توسط تشکل صنفی فراگیر سینماگران حرفهای جهت ایجاد محدودیت برای سینماگران جوان و نوآمده مورد استفاده قرار میگیرد.
به این ترتیب، ما اعضای آکادمی خانه سینما اعضای شورای سیاستگذاری هنر و تجربه، در موقعیتی دوگانه و به تعبیری برزخی قرار گرفتهایم. رسم رایج شاید پرهیز از مشارکت در این رأیگیری بود، ولی ما چون نگاهمان به کل سینمای ایران است و نه به منافع و ملاحظات گروهی، از این تصمیم احساسی و محدودنگرانه پرهیز کردیم و ضمن اعلام آرای خود به مسئولان آکادمی، بار دیگر توجه تصمیمگیرندگان خانه سینما و جشن بزرگ سینمای ایران را به همان نکتهای جلب میکنیم که دبیر جشن دو سال پیش و رییس کنونی هیأتمدیره خانه سینما محور بیانیه پایانیاش قرار داد: در برابر آینده نمیتوان و نباید مقاومت کرد. نسلها از پی هم میآیند و میروند. و ما اضافه میکنیم که سینمای ایران همه سینمای ایران است، همه سینماگران در هر اندازه و صنفی بخشی از پیکره آن هستند. نهادهای نظارتی کار خودشان را میکنند و نهادهای صنفی باید مدافع همه فعالان آن صنفها باشند؛ حتی اگر رسماً عضوش نشده باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





