سه تن از اعضای شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» که عضو آکادمی خانه سینما هستند با انتشار بیانیهای نسبت به بیاعتنایی جشن خانه سینما به فیلمهای سینمای هنر و تجربه واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه که جمال امید، ایرج تقیپور و هوشنگ گلمکانی آن را منتشر کردهاند، آمده است:« به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه که عضو آکادمی خانه سینما هم هستیم و از رأیدهندگان برای انتخاب برگزیدگان جشن بزرگ سینمای ایران، بار دیگر بیاعتنایی و جفایی را که به فیلمهای هنر و تجربه در این رویداد سالانه صنفی سینمای ایران میشود، یادآوری میکنیم.
تلاش برای به حاشیه راندن فیلمهای این گروه کوچک از همان نخستین سال تأسیس «هنر و تجربه» آغاز شد. سال اول پس از مذاکرات و بحثهایی اندک نرمشی نشان داده شد اما در سال گذشته بندی به آییننامه جشن اضافه شد که به اعتراف بزرگان قوم، اصلاً به قصد ایجاد محدودیت برای فیلمهای همین گروه نوشته شد.
تعجب ما از این است که تمهیدهای بوروکراتیکی که دستگاههای نظارتی برای انجام وظایف خود برای سینما وضع کردهاند و در اغلب موارد کاربردی جز ایجاد محدودیت ندارند و زمانی مورد اعتراض بسیاری بود، اینک توسط تشکل صنفی فراگیر سینماگران حرفهای جهت ایجاد محدودیت برای سینماگران جوان و نوآمده مورد استفاده قرار میگیرد.
به این ترتیب، ما اعضای آکادمی خانه سینما اعضای شورای سیاستگذاری هنر و تجربه، در موقعیتی دوگانه و به تعبیری برزخی قرار گرفتهایم. رسم رایج شاید پرهیز از مشارکت در این رأیگیری بود، ولی ما چون نگاهمان به کل سینمای ایران است و نه به منافع و ملاحظات گروهی، از این تصمیم احساسی و محدودنگرانه پرهیز کردیم و ضمن اعلام آرای خود به مسئولان آکادمی، بار دیگر توجه تصمیمگیرندگان خانه سینما و جشن بزرگ سینمای ایران را به همان نکتهای جلب میکنیم که دبیر جشن دو سال پیش و رییس کنونی هیأتمدیره خانه سینما محور بیانیه پایانیاش قرار داد: در برابر آینده نمیتوان و نباید مقاومت کرد. نسلها از پی هم میآیند و میروند. و ما اضافه میکنیم که سینمای ایران همه سینمای ایران است، همه سینماگران در هر اندازه و صنفی بخشی از پیکره آن هستند. نهادهای نظارتی کار خودشان را میکنند و نهادهای صنفی باید مدافع همه فعالان آن صنفها باشند؛ حتی اگر رسماً عضوش نشده باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟