سه تن از اعضای شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» که عضو آکادمی خانه سینما هستند با انتشار بیانیهای نسبت به بیاعتنایی جشن خانه سینما به فیلمهای سینمای هنر و تجربه واکنش نشان دادند.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه که جمال امید، ایرج تقیپور و هوشنگ گلمکانی آن را منتشر کردهاند، آمده است:« به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنر و تجربه که عضو آکادمی خانه سینما هم هستیم و از رأیدهندگان برای انتخاب برگزیدگان جشن بزرگ سینمای ایران، بار دیگر بیاعتنایی و جفایی را که به فیلمهای هنر و تجربه در این رویداد سالانه صنفی سینمای ایران میشود، یادآوری میکنیم.
تلاش برای به حاشیه راندن فیلمهای این گروه کوچک از همان نخستین سال تأسیس «هنر و تجربه» آغاز شد. سال اول پس از مذاکرات و بحثهایی اندک نرمشی نشان داده شد اما در سال گذشته بندی به آییننامه جشن اضافه شد که به اعتراف بزرگان قوم، اصلاً به قصد ایجاد محدودیت برای فیلمهای همین گروه نوشته شد.
تعجب ما از این است که تمهیدهای بوروکراتیکی که دستگاههای نظارتی برای انجام وظایف خود برای سینما وضع کردهاند و در اغلب موارد کاربردی جز ایجاد محدودیت ندارند و زمانی مورد اعتراض بسیاری بود، اینک توسط تشکل صنفی فراگیر سینماگران حرفهای جهت ایجاد محدودیت برای سینماگران جوان و نوآمده مورد استفاده قرار میگیرد.
به این ترتیب، ما اعضای آکادمی خانه سینما اعضای شورای سیاستگذاری هنر و تجربه، در موقعیتی دوگانه و به تعبیری برزخی قرار گرفتهایم. رسم رایج شاید پرهیز از مشارکت در این رأیگیری بود، ولی ما چون نگاهمان به کل سینمای ایران است و نه به منافع و ملاحظات گروهی، از این تصمیم احساسی و محدودنگرانه پرهیز کردیم و ضمن اعلام آرای خود به مسئولان آکادمی، بار دیگر توجه تصمیمگیرندگان خانه سینما و جشن بزرگ سینمای ایران را به همان نکتهای جلب میکنیم که دبیر جشن دو سال پیش و رییس کنونی هیأتمدیره خانه سینما محور بیانیه پایانیاش قرار داد: در برابر آینده نمیتوان و نباید مقاومت کرد. نسلها از پی هم میآیند و میروند. و ما اضافه میکنیم که سینمای ایران همه سینمای ایران است، همه سینماگران در هر اندازه و صنفی بخشی از پیکره آن هستند. نهادهای نظارتی کار خودشان را میکنند و نهادهای صنفی باید مدافع همه فعالان آن صنفها باشند؛ حتی اگر رسماً عضوش نشده باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





