در روزهای گذشته، پس از رونمایی از پوستر چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر با عکسی از عزیز ساعتی و طراحی ابراهیم حقیقی، انتقادهایی نسبت به آن مطرح و در نهایت اعلام شد که پوستر این جشنواره اصلاح میشود.
به گزارش سینماسینما، این در حالی است که ابراهیم حقیقی طی یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، اعلام کرده است که نسخه نهایی پوستر نتیجه تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر است.
ابراهیم حقیقی ـ طراح گرافیک، عکاس و کارگردان هنری ـ که رکورددار طراحی پوستر جشنوارههای فیلم فجر و همچنین طراح نشانه اصلی این جشنواره است، در مطلبی که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است:
«هیچگاه در دوران معیشت حرفهای خود فکر نمیکردم که پوستر بیش از کتاب و جلد کتاب اینقدر اهمیت دارد. برای ما همیشه، پوسترها منابع اطلاعرسانی و اخبار جمعی شهری بودند و اگر از سلیقه و زیباشناسی نوین بهرهای داشتند میستودیم و یکی را از آنِ خود میکردیم و گنجینهها میساختیم از یادگارهای دوران، از بابت وقایع هنری و هم از بابت طراحی گرافیک که نو بودند، میشد که زیبا باشند و خاطرهانگیز، میشد که به موزهاش سپرد که سپردیم.
اما موضوع پوستر جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر در سالهای اخیر همیشه جذاب و خبرساز بودهاند. همیشه نه، گاهی، به مقتضای زمانه و هماندیشی جامعه نسبت به گذرها و گذارها از التهابها و سختیها. جامعه روشنفکر و پیجوی هنر نیز همسو با همگان خود را در این اخبار دخیل میداند و بازخواه. البته اگر از هنر چیزی باقی مانده باشد!
مردم خشم حاصل از پوسترهای زشت فیلمهای مبتذل و سلبریتیهای خندان را میبایست یکروز نشان دهند. سینمای مهجور و واپسراندهی امروز ما هم در مجمعالجزایر عجایب اگر نه بر پرده که در پشت صحنه و پشت پرده نگران و ملتهب است. سینمایی که بعد از ممنوعالکار و ممنوعالخروج، ممنوعالپرواز هم شامل حالش شده. آیا غیر از این بیلبوردهای بزرگ و طویل بساز و بفروش اصلا ما چیزی به نام پوستر فرهنگی داریم که در شهر نصب شده باشد؟
خشم حاصل از وقایع تاریخ و درماندگی از معیشت و بیپناهی هنر و دانشگاه و آموزش را درک میکنم. اصلاحات یک چهره در یک عکس، برای یک پوستر اینقدر دردناک است؟ اصلاح میشود. نگران نباشید. جای دیگر را باید اصلاح کرد. به یاد ندارم که هیچگاه یک پوستر فرهنگی در گذران تاریخ کشورها و فرهنگها اینقدر پر اهمیت باشد. و این جای تامل بسیار دارد.
اگرچه تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده، اما به شخصه همه تقصیرات طراحی این پوستر زشت و جنجال برانگیز را میپذیرم.
ابراهیم حقیقی. دی ۱۴۰۳»

پوستری که ابراهیم حقیقی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





