کارگردان فیلم «یک روز بخصوص» تاکید کرد: به جز شورای پروانه نمایش هیچ شخص، نهاد یا ارگانی حق اجتهاد یا اظهارنظر درباره اکران شدن یا نشدن یک فیلم را ندارد.
به گزارش سینماسینما، همایون اسعدیان در پی اعتراض مدیرعامل بنیاد اهدای عضو ایرانیان به فیلمش، بیان کرد: پیرو شکایتی که از طرف خانم دکتر نجفیزاده ـ مدیر انجمن اهدای عضو ایران ـ مطرح شده است، تاکید میکنم که ما در هیچ بخشی از فیلم «یک روز بخصوص» ادعا نکردهایم که یک داستان واقعی را روایت میکنیم، اگرچه مدعی هم نمیشوم که چنین اتفاقاتی (فروش اعضای بدن و دلالی) در ایران نمیافتد.
او ادامه داد: من یک فیلم پلیسی یا معمایی نساختم که بخواهد ردیابی کند آیا در لیست پیوند قلب میتوان دست برد یا خیر؟! که اگر این کار را کرده بودم، یک داستان دیگر ساخته میشد. در واقع در فیلم «یک روز بخصوص» با فرض اینکه اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مسئولیت فردی ما در برابر آن چیست، به موضوع پرداختهایم تا به این ترتیب تماشاگر را به فکر بیندازیم و به چالش بکشیم.
اسعدیان خاطرنشان کرد: بنابراین در هیچ کجای فیلم «یک روز بخصوص» ماجرای اینکه سرنخی از دلالی عضو به کجا وصل میشود پیگیری نشده است بلکه موضوع اصلی به چالش کشیدن یک آدم آرمانگرا است که مجبور به تصمیمگیری میان یک انتخاب اخلاقی و غیراخلاقی میشود.
این کارگردان سینما در ادامه گفت: نکته دومی که میخواهم به آن اشاره کنم این است که بسیار خوشحالم از اینکه بنیاد اهدای عضو به کاری که میکند، اینچنین حساس است و به فیلمی که ما ساختهایم هم حساسیت نشان میدهد. این بنیاد میتواند فیلم ما را نقد کند و بگوید غیرواقعی است، اما اینکه چنین بنیادی یا هر نهاد دیگری خودش را در مرحله اجتهاد قرار دهد و بگوید یک فیلم اکران شود یا نشود، دقیقا مشکلی است که در سینمای ما وجود دارد، در حالیکه در این سینما شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف است درباره اکران فیلمها تصمیمگیری میکند و بالاترین مرجع برای تشخیص و صدور مجوز است.
او افزود: اگر امروز بنیاد اهدای عضو فکر میکند، میتواند این فیلم را از پرده سینما پایین بکشد، فردا هر جای دیگری میتواند خواستار توقیف فیلمی شود که آن را مخالف با اهداف و مواضع خود میداند. این مشکل فعلی سینمای ایران است که یک ارگان یا نهاد میتواند مدعی شود بنابه غیرواقعی بودن یک فیلم از اکران آن جلوگیری شود.
اسعدیان گفت: برای من جای تعجب است که مدیر بنیاد اهدای عضو مدعی است، پس از جشنواره به آقای ایوبی (رییس وقت سازمان سینمایی) نامه داده تا از اکران فیلم «یک روز بخصوص» جلوگیری شود و من نمیدانم چه کسی به چنین نهادی اجازه داده چنین کاری کند و در این باره خود را مجتهد بداند؟!
او با اشاره به اینکه وقتی فیلم «طلا و مس» را ساخته،عدهای بها و نقدهای تندی وارد کردند که باعث لطمه زدن به بیماران مبتلا به اماس شده است، افزود: من از هر نقد تندی به فیلمام استقبال میکنم اما تاکید میکنم اجتهادی را که بخواهد صلاح بداند یک فیلم اکران شود یا نشود در حیطه وظایف مدیری همچون مدیر بنیاد اهدای عضو نمیدانم و معتقدم در این باره تنها مرجع شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اگر اینطور نباشد، پس باید وزارت ارشاد را تعطیل کرد.
اسعدیان در پایان خطاب به مدیر بنیاد اهدای عضو ایران خاطرنشان کرد: این نکته را هم تاکید میکنم که داستان فیلم «یک روز بخصوص» بدون تحقیق ساخته نشده است و برای اطلاعات بیشتر شاید بد نیست مصاحبه یک دلال عضو که در روزنامه شرق منتشر شده بود و یکی از شخصیتهای فیلم ما بر اساس همین مصاحبه شکل گرفت را بخوانید تا بدانید چه خبر است.
به تازگی مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، مباحث مطرح شده در فیلم «یک روز بخصوص» که با موضوع اهدا و پیوند عضو در حال اکران است را مغایر با واقعیتها دانسته، تولید چنین فیلمهایی را باعث ضربه به فرهنگ نوپای اهدای عضو خواند و مراتب اعتراض و شکایت خود را به وزارت ارشاد اعلام کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





