نامه رییس شورای صنفی نمایش خانه سینما مبنی بر حذف سانسهای «هنر و تجربه» در سینما فرهنگ و موزه سینما واکنشهای مختلفی را در پی داشت. محمد کارت فیلمساز و بازیگر سینما در گفتوگو با سایت هنروتجربه این اقدام را گرفتن دلخوشی اکران هرچند محدود از سینماگران و بویژه مستندسازان دانست.
محمد کارت با اشاره به ایجاد محدودیت برای کاهش سالنهای سینمایی گروه هنروتجربه و گرفتن موزه سینما از این گروه بیان کرد: «شورای صنفی نمایش ثابت کرده همیشه به سینمای بدنه و جریان اصلی توجه زیادی داشته و تعلق خاطری به سینمای مستقل و هنروتجربه ندارد و تلاشهای فیلمسازانی که در این حوزه کار میکنند را برنمیتابد. آنها با گرفتن موزه سینما و سالنهای محدودی که در اختیار هنروتجربه است این سینما را تضعیف میکنند و قصد دارند دلخوشی اکران محدود را از مستندسازانی که آثارشان را در این گروه سینمایی نمایش میدهند بگیرد.»
او با اشاره به فراهم شدن بستر اکران فیلمهای مستند در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «سینمای مستند به سینمای جریان اصلی و بدنه سینما نزدیک نیست برای همین هم در اکران مهجور میماند و طبیعتا شورای صنفی به مستندها نظر مساعد ندارد. واقعا دم شورای صنفی نمایش گرم که میخواهد این ۴ تا سانس دلخوشکنک را هم از مستندسازان و سینماگران مستقل بگیرد. با این کار و نگاه آنها نمیتوانند ادعا کنند که ما حامی سینما هستیم. آنها نمی توانند منکر سینمای مستقل شوند و سینمای هنری را به نفع جریان رایج و سینمای تجاری بگیرند.»
این کارگردان با اشاره به فعالیتهای هنروتجربه در طول سهسال گذشته اشاره داشت: «شاید هنوز هنروتجربه جای واقعی خودش را پیدا نکرده باشد اما در همین مدت محدود چندساله توانسته قدمهای خوبی بردارد و قوت بگیرد. آنها نباید پای این جریان را بشکنند و انتظار داشته باشند که هنروتجربه با دو انگشت راه برود.»
او در ادامه اضافه کرد: «من مستند «آوانتاژ» را در هنروتجربه اکران کردم و مطمئن هستم اگر فیلم من درستتر و با تبلیغات بیشتر همراه بود استقبال گستردهتری را در پی داشت. اکران ۱۰ روزی خانه هنرمندان که نمیشود اکران. حالا شورای صنفی نمایش میخواهد چند سالن محدود هنروتجربه را بگیرد. شورای صنفی و سازمان سینمایی باید با کمک و تبلیغات شرایط را به گونهای فراهم کنند که این جریان پویا شود و تبلیغات بهتری داشته باشد. اگر فیلم «نهنگ عنبر» هم هفتهای یکبار در خانه هنرمندان اکران شود نمیتواند گیشه موفقی داشته باشد. باید این اکرانها را با سالن و تبلیغات بیشتر پویا کرد نه این که از تعداد محدود آنها کم کرد.»
او با اشاره به سخنان امیرحسین علمالهدی مدیر گروه سینمایی هنرو تجربه مبنی بر این که درصورت اجرایی شدن تهدیدات شورای صنفی فعالیتهای گروه سینمایی هنروتجربه متوقف میشود اظهار کرد: «اگر گروه هنروتجربه وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نمیافتد و سینمای جریان اصلی میشود تمام سینما. آن وقت سینمای جریان اصلی ایدههای کمتر و کارگردانهای کمتری خواهد داشت. در حال حاضر سینمای هنروتجربه بستری برای امتحان کردن کارگردانها و معرفی استعدادها به سینما بود.»
او افزود:«هنروتجربه بستری برای ایدههای جدید، خلاقانه و تولید سینماگران هنری و جوان است که آینده سینمای ما را رقم میزنند و با خودشان پویایی به جامعه سینما میآورند. اگر تمام اینها هم نباشد سینما همچنان دایر است اما این تلاش سه ساله و دستاوردهایش از بین میرود و این نهال که میتوانست بهتر و بیشتر ببالد به یکباره خشک میشود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا داودنژاد: گروه هنر و تجربه خار چشم سینمایىست که با تخیل خلاق دشمنی دارد
- گفتوگو با کیانوش عیاری پس از رفع توقیف « خانه پدری » : پای مواضعم ایستادهام
- انتقاد سایت تابناک از شورای صنفی نمایش :شورای صنفی نمایش عملا علیه سینمای تجربه گرا اعلام جنگ کرده است
- متن نامه دعوت از وزیر خارجه برای تماشای مستند «آقای نخستوزیر»در گروه هنر وتجربه
- امیر تودهروستا: ۸۰ درصد موفقیتهای جهانی سینما را فیلمهای ویدئویی کسب میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است