نامه رییس شورای صنفی نمایش خانه سینما مبنی بر حذف سانسهای «هنر و تجربه» در سینما فرهنگ و موزه سینما واکنشهای مختلفی را در پی داشت. محمد کارت فیلمساز و بازیگر سینما در گفتوگو با سایت هنروتجربه این اقدام را گرفتن دلخوشی اکران هرچند محدود از سینماگران و بویژه مستندسازان دانست.
محمد کارت با اشاره به ایجاد محدودیت برای کاهش سالنهای سینمایی گروه هنروتجربه و گرفتن موزه سینما از این گروه بیان کرد: «شورای صنفی نمایش ثابت کرده همیشه به سینمای بدنه و جریان اصلی توجه زیادی داشته و تعلق خاطری به سینمای مستقل و هنروتجربه ندارد و تلاشهای فیلمسازانی که در این حوزه کار میکنند را برنمیتابد. آنها با گرفتن موزه سینما و سالنهای محدودی که در اختیار هنروتجربه است این سینما را تضعیف میکنند و قصد دارند دلخوشی اکران محدود را از مستندسازانی که آثارشان را در این گروه سینمایی نمایش میدهند بگیرد.»
او با اشاره به فراهم شدن بستر اکران فیلمهای مستند در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «سینمای مستند به سینمای جریان اصلی و بدنه سینما نزدیک نیست برای همین هم در اکران مهجور میماند و طبیعتا شورای صنفی به مستندها نظر مساعد ندارد. واقعا دم شورای صنفی نمایش گرم که میخواهد این ۴ تا سانس دلخوشکنک را هم از مستندسازان و سینماگران مستقل بگیرد. با این کار و نگاه آنها نمیتوانند ادعا کنند که ما حامی سینما هستیم. آنها نمی توانند منکر سینمای مستقل شوند و سینمای هنری را به نفع جریان رایج و سینمای تجاری بگیرند.»
این کارگردان با اشاره به فعالیتهای هنروتجربه در طول سهسال گذشته اشاره داشت: «شاید هنوز هنروتجربه جای واقعی خودش را پیدا نکرده باشد اما در همین مدت محدود چندساله توانسته قدمهای خوبی بردارد و قوت بگیرد. آنها نباید پای این جریان را بشکنند و انتظار داشته باشند که هنروتجربه با دو انگشت راه برود.»
او در ادامه اضافه کرد: «من مستند «آوانتاژ» را در هنروتجربه اکران کردم و مطمئن هستم اگر فیلم من درستتر و با تبلیغات بیشتر همراه بود استقبال گستردهتری را در پی داشت. اکران ۱۰ روزی خانه هنرمندان که نمیشود اکران. حالا شورای صنفی نمایش میخواهد چند سالن محدود هنروتجربه را بگیرد. شورای صنفی و سازمان سینمایی باید با کمک و تبلیغات شرایط را به گونهای فراهم کنند که این جریان پویا شود و تبلیغات بهتری داشته باشد. اگر فیلم «نهنگ عنبر» هم هفتهای یکبار در خانه هنرمندان اکران شود نمیتواند گیشه موفقی داشته باشد. باید این اکرانها را با سالن و تبلیغات بیشتر پویا کرد نه این که از تعداد محدود آنها کم کرد.»
او با اشاره به سخنان امیرحسین علمالهدی مدیر گروه سینمایی هنرو تجربه مبنی بر این که درصورت اجرایی شدن تهدیدات شورای صنفی فعالیتهای گروه سینمایی هنروتجربه متوقف میشود اظهار کرد: «اگر گروه هنروتجربه وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نمیافتد و سینمای جریان اصلی میشود تمام سینما. آن وقت سینمای جریان اصلی ایدههای کمتر و کارگردانهای کمتری خواهد داشت. در حال حاضر سینمای هنروتجربه بستری برای امتحان کردن کارگردانها و معرفی استعدادها به سینما بود.»
او افزود:«هنروتجربه بستری برای ایدههای جدید، خلاقانه و تولید سینماگران هنری و جوان است که آینده سینمای ما را رقم میزنند و با خودشان پویایی به جامعه سینما میآورند. اگر تمام اینها هم نباشد سینما همچنان دایر است اما این تلاش سه ساله و دستاوردهایش از بین میرود و این نهال که میتوانست بهتر و بیشتر ببالد به یکباره خشک میشود.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا داودنژاد: گروه هنر و تجربه خار چشم سینمایىست که با تخیل خلاق دشمنی دارد
- گفتوگو با کیانوش عیاری پس از رفع توقیف « خانه پدری » : پای مواضعم ایستادهام
- انتقاد سایت تابناک از شورای صنفی نمایش :شورای صنفی نمایش عملا علیه سینمای تجربه گرا اعلام جنگ کرده است
- متن نامه دعوت از وزیر خارجه برای تماشای مستند «آقای نخستوزیر»در گروه هنر وتجربه
- امیر تودهروستا: ۸۰ درصد موفقیتهای جهانی سینما را فیلمهای ویدئویی کسب میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»