علیرضا داودنژاد در پی حواشی اخیر فیلم «فراری» در شهر رشت، گفت: رشتیها و اصولا گیلانیها، مردمانی نیستند که خود را از سایر اقوام ایرانی جدا بدانند و ناهنجاریهای اجتماعی را به بقیه نسبت بدهند و خودشان را مطلقا تافته جدابافته فرض کنند.
به گزارش سینماسینما، علیرضا داودنژاد کارگردان سینما در گفتوگویی در پاسخ به این سوال که چه برداشتی از وضعیت ایجاد شده برای اکران «فراری» در رشت دارید؟ گفت: پدر من اهل گیلان است و خود من هم بخش زیادی از زندگیام را در شمال ایران گذراندهام و الان هم بیشتر ساکن شمال هستم و تعداد زیادی از فیلمهایم را در همین منطقه ساختهام و در کنار مردم اینجا بیش از هر جای دیگری احساس آرامش میکنم. من مردم شمال را میشناسم و میدانم آن قبیل اتفاقات به آنها مربوط نمیشود.
او تصریح کرد: مردم گیلان مخصوصا مردم رشت از آگاهترین و باسوادترین مردم ایران هستند و در استقبال از هنر و هنرمند پیشتاز بودهاند و سوابق تاریخی آنها در برگزاری تئاتر و کنسرت موسیقی و همچنین پیش تازی آنها در روزنامهنگاری و فعالیتهای ذوقی و ادبی بر اهل تحقیق پوشیده نیست.
داودنژاد گفت: رشتیها و اصولا گیلانیها، مردمانی نیستند که خود را از سایر اقوام ایرانی جدا بدانند و ناهنجاریهای اجتماعی را به بقیه نسبت بدهند و خودشان را مطلقا تافته جدابافته فرض کنند. من اتفاقات اخیر مربوط به فیلم «فراری» را به مشکل اصلی سینمای ایران که در واقع مشکل اصلی، بازار کالاهای فرهنگی کشور است، مربوط میدانم و آن چیزی جز مشکل ناامنی بازار برای تولیدکننده داخلی نیست.
او تاکید کرد: پایین کشیدن فیلمی که دارای پروانه نمایش رسمی است با سروصدا و جوسازی از اکران یعنی خالی کردن زیر پای قانون و ترویج ناامنی. در شرایطی که تولیدکننده داخلی هنوز نمیتواند بر گیشههای فروش بلیت و نحوه نمایش فیلم در سالنها کنترل و نظارت داشته باشد و کماکان در دسترسی به آمار دقیق فروش فیلم در سالنهای سینما مشکل دارد، در شرایطی که گردش مالی در بازار سیاه قاچاق و تکثیر غیرقانونی فیلمهای سینمایی چند برابر بازار رسمی نمایش در ویدئو خانگی است، در شرایطی که ماهوارهها فیلمها و مخاطبان ایرانی را برای فروش کالاهای قاچاق به تاراج میبرند.
این کارگردان اضافه کرد: در شرایطی که سایتهای اینترنتی داخلی فیلمهای ایرانی را برای فروش پهنای باند به حراج میگذارند، در شرایطی که تولیدکننده داخلی هنوز نتوانسته است دولت را متقاعد کند که برای قطارها، اتوبوسها، هتلها، بیمارستانها و دیگر مراکز اقدام به خرید حقوق نمایش کند و از نمایش غیرقانونی فیلمها جلوگیری کند و بالاخره در شرایطی که هنوز در رسانه ملی جایگاهی مطمئن برای حمایت موثر از تولید داخلی فیلم بدست نیامده است. این نوع اتفاقات و تسویه حسابها و پایین کشیدن فیلمهای دارای پروانه نمایش از اکران یا جلوگیری از نمایش آنها همان طور که گفتم جز دامن زدن به ناامنی بازار برای تولیدکننده داخلی و آب ریختن به آسیاب قاچاق و بازار سیاه ماهواره و ویدئو خانگی چیز دیگری نیست.
داودنژاد در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به اینکه اکران نوروزی «فراری» به کجا رسید؟ گفت: به همان جا که باید میرسید، اکران فیلم بدون معرفی و تبلیغ و شروع نمایش با ۱۵ سالن آن هم در سانسهای مرده به چه نتیجهای میتوانست برسد؟ به همان نتیجهای رسید که قابل پیشبینی بود و من قبل از اکران به همکاران و مسئولان عرض کردم. یک ماهه پرونده فیلم بسته شد بیآنکه من هنوز توانسته باشم به فهرستی از سالنها و سانسهای نمایش فیلم دست پیدا کنم. جالب است بدانید که اکنون صحبت از انتشار ویدئو خانگی «فراری» است بیآنکه هنوز دیناری درآمد از نمایش فیلم در سالن و یا حتی یک ورق صورت حساب از اکران سینمایی آن به دستم رسیده باشد.
«فراری» علیرضا داودنژاد که به اذعان بسیاری از صاحبنظران به دلیل شرایط نامناسب اکران به فروش شایستهاش دست نیافت، در روزهای اخیر، خبری عجیب در فضای مجازی دربارهی آن منتشر شد، خبری که طی چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد، حکایت از این داشت که عدهای در رشت به اکران این فیلم معترض شدهاند.
این فیلم حکایت دختری با بازی ترلان پروانه است که از شمال کشور به تهران سفر میکند تا ماشین «فراری» را ببیند. محسن تنابنده دیگر بازیگر اصلی فیلم است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- مایکل مان یک فیلم آسیایی را برای اقتباس انتخاب کرد
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- «فراری» به نمایش در آمد/ آدام درایور با چشمان گریان در «ونیز»
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- داودنژاد خطاب به وزیر ارشاد: علاج ابتذال، اعتلای سلیقه است
- سینماسینما/ علیرضا داودنژاد خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد: نگرانم به دنبال تبدیل کردن ارشاد به نسخه المثنای تلویزیون باشید
- سینماسینما / حذف یادداشت علیرضا داودنژاد درباره شهید فخریزاده توسط اینستاگرام
- مایکل چپمن، فیلمبردار «راننده تاکسی» درگذشت
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه اعضای تحریریه سینماسینما (۲)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





