زهرادمزآبادی در روزنامه صبا نوشت : پس از قطعی شدن حضور تیم ملی ایران در جامجهانی روسیه، زمزمههایی مبنی بر پخش فوتبال در سینماها به گوش میرسید. خبری که چندان هم به مذاق تهیه کنندگان سینما خوش نیامد. ولی بعد از کش و قوس های فراوان و علی رغم اعتراضهای متعددی که در خصوص پخش فوتبالهای جامجهانی در سینماها و پردیسهای کشور از جانب تهیهکنندگان و صاحبان فیلمها صورت گرفت، بالاخره بعد از بررسیهای متعدد، تصمیم گیری نهایی بر پخش فوتبالهای ایران در سینماها و پردیس ها با قیمت بلیت ۲۰هزار تومان به قطعیت رسید، که نیمی از عواید فروش این فیلم ها به صاحبان اثر که فیلم هایشان در آن ساعت پخش میشود برسد.
اما بعد از پخش بازی ایران- مراکش که گویا با فروش ۴۰۰میلیونی در سینماها روبرو شد، با تخلفاتی در ابتدای کار مواجه شده ایم که در خصوص شفاف سازی این تخلفات، با سید ضیا هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران و رئیس جامع صنفی تهیه کنندگان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
با توجه به اعلام پخش فوتبال ها دربعضی از پردیس های سینمایی و سینماها، چرا در حال حاضر شاهد نمایش فوتبال در فرهنگسراها، سازمان های وابسته به شهرداری و حتی برج میلاد هستیم؟
از پخش فوتبال در برج میلاد اطلاعی ندارم .وقتی قائده کلی به تصویب میرسد، در برخی مواقع از این قائده سواستفاده می شود و نمایش فوتبال در برج میلاد تخلف است و باید به طور جدی با متخلفان برخورد شود. این فضا متعلق به شهرداری است و جزو سینما به حساب نمیآید و نمیدانم از کجا مجوز پخش فوتبال را گرفته است!!!! ما با برج میلاد به عنوان یک جایگاه سینمایی نمی توانیم برخورد کنیم، اما فرهنگسراها مجوز کلی دارند و جزو سینماها دسته بندی می شوند.
پس از اعلام نمایش فوتبال در سینماها،با اعتراضات زیادی از جانب تهیه کنندگان مواجه شدیم، برقراری تعامل میان سینمادارن و صاحبان اثر چگونه اتفاق افتاد؟
بخشی از عواید فروش سینماها به صاحبان فیلم ها که قرار بوده در آن سانس فیلم هایشان اکران شود پرداخت گردد. اختلاف نظری میان ما تهیهکنندگان و سینماداران وجود دارد و سینماداران تقاضا دارند که از همه فرصت ها استفاده کنند، چون صاحب سینما هستند. اما واقعیت چیز دیگری است و فقط چندروز نمایش فوتبال برقرار و پس از آن سینماها مجددا محتاج فیلمها می شوند، نمی شود که سینما را کاملا در اختیارفوتبال قرار داد. منطق بر این قضیه حاکم نیست و اعتقاد ما این است که نمی شود سینما را رها کرد. در عین پخش فوتبال در سینما، باید قوانین هم حاکم باشد. کمیته انضباطی بر روی این موضوع کاملا نظارت دارد و همه موارد را کنترل می کند و ما به جز برج میلاد همه سالن های نمایش را نظارت می کنیم.
با توجه به اعلام تقسیم پورسانت فروش بلیت های جام جهانی، چگونه و چه زمانی این عواید به تهیه کنندگان و صاحبان اثر پرداخت می شود؟
براساس بخشنامه وزارت ارشاد چنان که سینمایی بیش از زمان مقرر فوتبال را نمایش دهند تخلف محسوب می شود. براساس رصدی که کمیته انظباطی دارد، ملاک را فیلمهایی که در آن زمان روی پرده سینما هستند و اکران آنها ادامه دارد قرار دادهایم و به سینماداران اعلام کردیم که بر این مبنا پورسانت ها را پرداخت می کنیم. پس از پایان هر بازی اعلام می شود که چه مبلغی باید به حساب صاحب فیلم پرداخت شود و آنچه طبق قانون است باید این رقم ۵۰-۵۰ محاسبه شود. واقعیت این است که وضعیت نمایش فیلمها به دلیل جام جهانی با افت مخاطب شدید روبرو شده اند و ما تلاش میکنیم که بدون استفاده مطلق از فضای سینما، بتوانیم از این فضای سوخته استفاده کافی را ببریم که هم به نفع سینما و هم به نفع فیلم باشد و تلاش می کنیم سواستفاده ای نیز انجام نگیرد.
با توجه به اعلام قیمت بلیت ۲۰هزارتومانی بازی های جام جهانی، مرکز همایش های برج میلاد بلیت های بازی ایران مراکش را با قیمت ۹۵هزارتومان به فروش رساند که رقم قابل توجهی است، چه کسی مسئول نظارت بر این گران فروشی است؟!
برج میلاد گران فروشی کرده و نمی دانم مسئول پاسخگویی به این مورد چه کسی است؟ هم قانون تعزیراتی باید بر این موضوع حاکم شود و هم باید شهردار منطقه و شهردار تهران را برای این گران فروشی تنبیه کنند! ۹۵ هزارتومان تخلف است و گران فروشی هم حدی دارد. این کار سواستفاده است و باید شهردار بابت این جریان پاسخگو باشد. این گران فروشی نوعی دزدی است و رقم آن مهم نیست، دزدی اتفاق افتاده است و این کار کثیف با میلیاردها تومان دزدی فرقی نمیکند. این نشان میدهد که ما اگر فرصتی پیدا کنیم جیب مردم را می زنیم وکسی که از این موضوع به این مقدار سواستفاده می کنند باید سریعا با او برخورد شود. تخممرغ دزد است که در آخر شتر دزد می شود! وقتی با این مدیر در ابتدا برخورد نشود،در آینده او دزد بزرگی خواهد شد. ما سقف بلیت را ۲۰هزارتومان تعیین کردیم و بالاترین پردیس نیز نهایت اجازه فروش بلیت ۳۰هزارتومانی را دارد و بیش از این پرداخت، گران فروشی است و تعزیرات باید با مسئولان برخورد کنند و مدیر آن مجموعه برکنارشده و به نظرم شهردار به دلیل این کار، هرچه زودتر استعفا بدهد برود بهتر است.از این کارهای جزئی است که اتفاقات بزرگ تری خواهد افتاد.
برچسبها: سیدضیاء هاشمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





