مدیرعامل پیشین خانه سینما معتقد است: اینکه فیلمهای اکران نشده در کنار فیلمهای دیده شده توسط مردم، در جشن خانه سینما داوری شوند، در واقع اجحاف در حق فیلمهای اکران عمومی شده است.
به گزارش سینماسینما، محمدمهدی عسگرپور در پی درخواست کانون کارگردانان مبنی بر داوری تمام فیلمهای دارای پروانه ساخت در جشن خانه سینما و حمایت کانون فیلمنامهنویسان و انجمن تهیهکننده کارگردانان سینما، به ارزیابی این مسئله پرداخت و تاکید کرد که این بحث همواره در خانه سینما مطرح بوده است.
او گفت: در سالهایی که در خانه سینما بودم این بحث مطرح میشد که خانه سینما یک نهاد صنفی است و داوریها در همین نهاد صنفی صورت میگیرد بنابراین باید دایره را تا آنجا که میتوان بزرگتر کرد. این در حالی اتفاق میافتاد و الان هم میافتد که همه ما میدانستیم برگزاری یک جشن آکادمیک به آن مفهومی که در دنیا هم رایج است مشخصا درباره فیلمهایی است که هم مراحل ساخت را پشت سر گذاشته و هم اکران شدهاند، یعنی بازخورد نمایش یک فیلم هم جزئی از داوری فیلم تلقی میشود. مثل آکادمی اسکار که فیلمهای اکران شده را در نظر میگیرد و همچنین جایزه سزار.
عسگرپور ادامه داد: در خانه سینما همیشه این امیدواری وجود داشت که جشن بتواند به سمت همین مسیر حرکت کند و فیلمهایی که اکران میشوند در رقابت شرکت کنند. دلیل آن هم عمدتا به همین مسئله که توضیح دادم برمیگشت یعنی اینکه از جمیع جهات فیلمها دیده شده و بازخورد گرفته میشد.
این کارگردان اضافه کرد: همچنین یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد فضای رقابتی منصفانه است. وقتی میخواهیم جشنی برگزار کنیم، اگر ترکیبی از فیلمهایی که در طول یک سال دیده شدهاند و فیلمهایی که دیده نشدهاند و همچنین فیلمهایی که حساس تلقی شدهاند مثل آنهایی که دولت پروانه نمایش نداده را کنار هم قرار دهیم تا با هم رقابت کنند، ممکن است روند رقابت غیرمنصفانه باشد. حتی سابقه نشان داده آثاری که به عنوان آخرین و تازهترین فیلمها به این چرخه اضافه و به عنوان فیلم جدید دیده میشوند، از شانس بالاتری برخوردار هستند.
او گفت:البته همیشه این طور نبوده ولی معمولا شاهد چنین اتفاقی بودهایم و همچنین سابقه نشان داده فیلمهایی که توسط دولت دچار ممیزی شده یا اساسا دولت امکان اکران آنها را فراهم نکرده، در رأی داوران موثر بوده و بیشتر مورد توجه آنها قرار گرفته است. در کنار این فیلمها باید آثاری را هم اضافه کرد که توسط سینماداران امکان نمایش پیدا نکردهاند و همین وضع مشابه را پیدا میکنند، چون یک دسته فیلمها هستند که احتمالا از نظر سینماداران گیشه خوبی ندارند و یک دسته هم آنهایی هستند که دولت در فراهم نشدن شرایط مناسب اکران آنها نقش داشته است. بنابراین به نظر میآید وقتی تمام این مسائل را کنار هم میگذاریم با یک رقابت منصفانه روبرو نخواهیم بود.
عسگرپور یادآور شد: برخی سالها که پیش آمده جشن برگزار نشده است، وقتی فیلمهای دو سال برای داوری معرفی میشدند، باز هم فیلمهای جدیدتر شانس بیشتری داشتند، در نتیجه این مراقبت از سوی آکادمی جشن و هیأت رئیسه لازم است رعایت شود تا حق همکارانمان ضایع نشود و مثلا اگر قرار بوده فیلمهایی که پروانه نمایش داشته یا پروانه نمایش گرفتهاند داوری شوند ناگهان فیلمهای دیگری اضافه نشوند چون قاعده رقابت به هم میریزد و دیگر با یک جشن آکادمیک روبرو نخواهیم شد ضمن اینکه این باعث دلسردی همکاران هم میشود.
او با اشاره دوباره به اینکه «همیشه در خانه سینما این مسئله بوده که فیلمهای اکران شده در سینماها داوری شوند»، بیان کرد: این مورد به جسارت مدیران خانه سینما و اینکه در کنار یا مقابل دولت میخواهند بایستند هم ارتباطی نداشته بلکه یک قاعده تلقی میشده است. البته برخی همکاران ما نکته مهم دیگری را اشاره میکنند و آن هم این است که تنها جایی که آثار بعضی از سینماگران شانس دیده شدن دارد،همین جشن خانه سینماست و باید تایید کنم که بله این نقیصه وجود دارد که البته دلایل متعددی هم میتواند داشته باشد ولی اگر بخواهیم جشن را به محلی برای برطرف کردن نقیصهها تبدیل کنیم آن موقع دیگر جشن قاعده آکادمی خود را از دست میدهد.
وی در پایان با اضافه کردن این نکته که برای دیدن و داوری فیلمهای اکران نشده باید آنها را روی پرده سالن خانه سینما نمایش داد،در حالی که دیگر فیلمها به صورت دیوی دی دیده میشوند و این خود به تنهایی نوعی تمایز در نمایش و داوری میتواند ایجاد کند، گفت: به هر حال در تمام این سالها با همین پارامترها مواجه بودهام و خواسته دوستان قابل توجه است،اما به نظرم اینکه در جشن خانه سینما فیلمهای اکران شده در کنار فیلمهایی که مسیر مشخصی را در اکران نداشتند، قرار گیرند نوعی اجحاف است.
کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای به دستاندرکاران برگزاری جشن بیستم که به ریاست علی نصیریان است، خواستار این شده که در آخرین دوره اجرای جشن براساس آییننامه سالانه، شرایط برای داوری فیلمهایی که پروانه ساخت گرفته ولی اکران نشدهاند نیز فراهم شود.
در این باره تورج منصوری دبیر هیات رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی با تایید این خبر گفت که باید این مساله در هیات رییسه بررسی شود و هنوز چیزی مشخص نیست.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم