سیدعلی میرفتاح در روزنامه اعتماد نوشت: امروز دیدم جمعی از هنرمندان هالیوود خواهان بسته شدن توییتر شده اند. قضیه مربوط به بی آبرویی تهیه کننده معروف هاروی واینستین است. بی ربط هم نگفته اند. اگر یک جا، یک وقت رای گیری کنند من به بسته شدن حساب های توییتری رای می دهم.
از بس که فتنه از توییتر درآمده، از بقیه فضای مجازی درنیامده. البته از اینستاگرام و فیسبوک و باقی اپلیکیشن ها گل و بلبل درنمی آید، اما در مجموع وقتی جمع و تفریق می کنیم، می بینیم خیر توییتر کمتر از شر آن است. شر ناموسی اش به درک. اینکه معلوم می شود در سطح بالای تهیه کنندگی هالیوود چه کثافتی در جریان است، کمترین شر توییتر است. چه بسا منافعی هم برای زن و بچه مردم داشته باشد تا بی گدار دل به دریای سینما نزنند. اما مشکل اصلی من با توییتر، توییت های سیاسیِ آدم های اسم و رسم دار سیاسی است. اشتباه نکنید، توییتر فریب تان ندهد، فکر نکنید در دنیا تغییری ایجاد شده و اراذل و اوباش جای سیاستمداران رده بالای دنیا را گرفته اند. این هم شاید قابل بررسی باشد، اما مهم ترین اتفاقی که در این عرصه افتاده، این است که روزنامه ها کنار رفته اند و سیاستمداران بی اعتنا به روزنامه نگاران هرچه را دل شان بخواهد می نویسند و منتشر می کنند.
رمان «بل آمی» را اگر نخوانده اید، بخوانید. مال گی دو مو پاسان است. بیشتر درباره روزنامه نگاری صد سال پیش است. اما برای امروز هم مصداق دارد. در آنجا نکته ظریفی را بازگو می کند که بسیار جالب توجه است. می گوید در اصل این روزنامه نگاران هستند که با نقل قول هایی که از سیاستمداران می آورند جهان را مدیریت می کنند. یک نقل قول خوب از وزیر فرانسه و سرضرب یک جواب خوب تر از سفیر چین می تواند آتش مخاصمه دو کشور را بخواباند و برای مدت های طولانی بین چین و فرانسه صلح برقرار کند.
خوبی روزنامه نگاران/ روشنفکران این است که هر طور بلدند، می خواهند جلوی جنگ را بگیرند و اگرچه می دانند موفق نمی شوند اما سعی می کنند تا جهان قابل تحمل تری بسازند. در عوض سیاستمداران غربی و ژنرال های جنگ افروز دل شان جنگ و خودنمایی می خواهد. برای همین هم هست که عمدتا از روزنامه نگاران بدشان می آید و سعی می کنند این طبقه را از بین ببرند. ترامپ اولین کاری که کرد همین بود که بین خودش و مردم، واسطه «ژورنالیسم» را حذف کرد و به کمک توییتر حرف های خودش را مستقیم به اطلاع عموم رساند. این حرف های سراسر جنگ طلبانه، ابلهانه، یک جاهایی خنده دار و گریه دار، بسیار خطرناک است. اگر به دست مطبوعات می افتاد شک نکنید که تغییر می کرد و تلطیف می شد. تازه بعد از ترامپ است که ما می توانیم بفهمیم در کاخ سفید یا هر کاخ دیگری چه می گذرد. قبلا به واسطه روزنامه ها استنباط مان این بود که سیاستمدارانی باهوش و زیرک و مرموز بر مسند قدرت سوارند.
توییتر که آمد، معلوم شد اکثر هم مشتی کم هوش و خنگ و ساده لوح اند و جا دارد که با اضطراب و ترس و اندوه اخبارشان را پیگیری کنیم. در همین مدتی که ترامپ آمده و در همین مدتی که توییتر به تصرف سیاستمداران درآمده، میزان استرس مردم نیز به حد چشمگیری بالا گرفته، خیلی ترسناک است یکه به دو کردن های امریکا و کره شمالی یا با هر جای دیگر. قبلا روزنامه نگاران نسبتا خردمند حرف ها را تلطیف می کردند، موقع میزانپاژ هوشمندی به خرج می دادند و تاثیرات هیجانی اخبار را دستکاری می کردند حتی ضرب جملات را می گرفتند. طوری که حاصلش جنگ سردی می شد که می توانست ۶۰ سال کش پیدا کند. اما حالا توییتر فضای لخت و بی روحی است که عینا حرف سیاستمدار را منتقل می کند. نه عکسی، نه تبلیغی، نه گل و بلبلی، هیچ چیز. هیچ چیزی نیست جز حرف های بی حساب و کتاب یک رییس جمهور نسبتا دیوانه.
در عرصه های اقتصاد و فرهنگ هم توییتر وضع و حالی بهتر از این ندارد… شاید از اینجا به بعد است که ضرورت حضور روزنامه ها حس می شود و جهان به این نتیجه می رسد که اگر دوباره سیاست را از پشت عینک و قلم ژورنالیست ها دنبال کند، بهتر است و برای تداوم صلح کارسازتر است. چه بسا بعضی سیاستمداران با عقل هم به این نتیجه برسند و به جای وقت تلف کردن پشت توییتر با مطبوعات گفت وگو کنند. روزنامه نگاران جای سیاستمداران حرف بزنند به مراتب بهتر است تا آنها خود، بی پرده و صریح حرف بزنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- آنجلینا جولی: همکاری برد با کسی که به من تعرض کرد برایم سخت بود
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش






عکس این قضیه هم صادق است روزنامه نگاران روزنامه کیهان همه تلطیف کارن اصلا جنک طلب نیستند؟