ابراهیم مختاری به برخی موارد مطرح شده در نشست خبری اخیر خانه سینما،پاسخ داد.به گزارش سینماسینما، در متن این عضو سابق هیات مدیره خانه سینما و مستندساز آمده است: «آقای اسعدیان، رئیس هیاتمدیره خانه سینما در مصاحبه مطبوعاتی روز سه شنبه ۲۰ تیر ماه ۹۶ که در خبرگزاری ایسنا آمده است، نکاتی از سیاستهای هیاتمدیره خانه سینما را اعلام کردند و در دو مورد هم به من اشاره کردند.
ایشان در توضیح علت تجمع مستندسازان که در اعتراض به خلاف مدیریت خانه سینما صورت گرفته بود با اشاره به اینکه «در آن مقطع (هیات مدیره پیشین) آقایان موئینی و مختاری مسئولیت رسیدگی به قانونی شدن صنف در حوزه مستنسازان را پذیرفتند و پیگیر امور شدند، گفتند، اینکه یک صنف داشته باشیم و یک انجمن اشکالی ندارد. اما خانه سینما جامعه اصناف است و الان هم انجمن تهیهکنندگان و کارگردان مستند(ساز در خانه سینما) وجود دارد و ثبت شده است. هرچند ممکن است همانطور که آقای مختاری خودش پیش از این امضا کرده بود، پس از مدتی ممکن است نظرش تغییر کند.»
من از آقای اسعدیان انتظار نداشتم، اموری را که با خبر هستند پنهان کنند و اطلاعاتی را که دارند به نحو دیگری عرضه کنند. ایشان به خوبی از نظر مخالف من با رویه مدیریت خانه برای آوردن تشکلهای ثبت شده در وزارت کار به خانه سینما اطلاع داشتند.
من از موارد دیگر میگذرم و تنها به حضور خودم و آقای موئینی در هیاتمدیره کانون کارگردانان و مشاوران کانون از جمله خود آقای اسعدیان اشاره میکنم که به طور مفصل نظر مخالفم را با آوردن انجمنهای صنفی به خانه سینما شرح دادم.
ایشان در آن جلسه حضور فعال داشتند و پس از آن هم به سختی از من گلهمند بودند که صحبتهای من باعث شد، هیاتمدیره کانون که داشت (به شیوه مدیریت خانه)به سوی ثبت در وزارت کار میرفت عقب نشینی بکند.
اما آقای اسعدیان در این مصاحبه چنین جلوه میدهد که من پس از «امضا» نظرم را تغییر دادهام. و مقصودشان از امضا، اشاره به امضای من به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه در پای برگه دعوت نامه از تشکل های ثبت شده در وزارت کار برای حضور در مجمع عمومی خانه سینماست.
بدیهی است که من میدانستم در حال دعوت خلاف هستم. اما امضای من به خواسته شش عضو دیگر هیئت مدیره، مدیرعامل خانه، بازرس خانه و گروهی از مشاوران خانه سینما بود. من به این خواسته تن دادم چون خلافی که تدریجا شکل گرفته بود و به منافع و مسائل خانه سینما و تشکل های عضو خانه و تشکل های تاسیس شده در وزارت کار گره خورده بود با مقاومت من تنها، آن هم در پایان دوره هیات مدیره نه تنها حل نمیشد که مدیریت و مجمع خانه سینما را بهم میریخت.
اما اکنون هیئت مدیرهای سرکار است که وقت دارد خلاف قانونی صورت گرفته را حل کند نه آنکه بر آن سرپوش بگذارد.
به نکتهی دیگر سخن آقای اسعدیان اشاره میکنم که گفتهاند: “این ثبت(در وزارت کار) به معنای آنکه زیر نظر وزارت کار باشیم نیست بلکه زیر نظر قانون کار است.” ایشان این سخن را به تشکلهای ثبت شده در وزارت کار میرسانند. اما بدیهی است این حرف درست نیست.
وزارت کار «ناظر» بر اجرای «قانون کار» است. همان طور که ناظر وزارت کار هنگام تاسیس تشکلهای سینمای در آن وزارتخانه، همهی این تشکلها را وادار کرد بر اساس اساسنامه نمونه وزارت کار، تشکل خود را تاسیس کنند و در مجمع موسس آنان هم نماینده خود را فرستاد و تا وقتی مراحل دیگر تاسیس از نظر ناظر وزارت کار تائید نشد، شماره ثبت نداد.
به همین ترتیب هم در ادامه این تشکلها به نظارت خود بر آن ها ادامه خواهد داد. نظارت مداوم حمایت مداوم را هم در پی خواهد داشت و این به نفع فعالیت نهادهای مدنی و صنفی است.
خانم معتمدآریا درست میگوید که آنچه به آنان رسیده است میراث گذشته است. اما ما تابع میراث گذشتگان نیستیم، مسئول درست و نادرست این میراث هستیم.
انجمن مستندسازان صبر کرد و شکوائیه از میراث خلاف مدیریت گذشته را با نامه مفصلی به (هیئت مدیره) این دوره تسلیم کرد و خواستار گفتوگو با هیاتمدیره شد. هیات مدیره به جای پاسخ به آنان دفتر انجمن آنان را بست و جریان امور آنان را فلج کرد.
باری، مشکل خانه سینما بسیار عمیق است و تجمع مستندسازان نخستین نشانه بروز آن است. باید مشکلات خانه را حل کنیم نه آنکه با دگرگون جلوه دادن مسائل آن روز به روز به عمق آن بیافزاییم و …..»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





