به گزارش سینماسینما، در متن این عضو سابق هیات مدیره خانه سینما و مستندساز آمده است: «آقای اسعدیان، رئیس هیاتمدیره خانه سینما در مصاحبه مطبوعاتی روز سه شنبه ۲۰ تیر ماه ۹۶ که در خبرگزاری ایسنا آمده است، نکاتی از سیاستهای هیاتمدیره خانه سینما را اعلام کردند و در دو مورد هم به من اشاره کردند.
ایشان در توضیح علت تجمع مستندسازان که در اعتراض به خلاف مدیریت خانه سینما صورت گرفته بود با اشاره به اینکه «در آن مقطع (هیات مدیره پیشین) آقایان موئینی و مختاری مسئولیت رسیدگی به قانونی شدن صنف در حوزه مستنسازان را پذیرفتند و پیگیر امور شدند، گفتند، اینکه یک صنف داشته باشیم و یک انجمن اشکالی ندارد. اما خانه سینما جامعه اصناف است و الان هم انجمن تهیهکنندگان و کارگردان مستند(ساز در خانه سینما) وجود دارد و ثبت شده است. هرچند ممکن است همانطور که آقای مختاری خودش پیش از این امضا کرده بود، پس از مدتی ممکن است نظرش تغییر کند.»
من از آقای اسعدیان انتظار نداشتم، اموری را که با خبر هستند پنهان کنند و اطلاعاتی را که دارند به نحو دیگری عرضه کنند. ایشان به خوبی از نظر مخالف من با رویه مدیریت خانه برای آوردن تشکلهای ثبت شده در وزارت کار به خانه سینما اطلاع داشتند.
من از موارد دیگر میگذرم و تنها به حضور خودم و آقای موئینی در هیاتمدیره کانون کارگردانان و مشاوران کانون از جمله خود آقای اسعدیان اشاره میکنم که به طور مفصل نظر مخالفم را با آوردن انجمنهای صنفی به خانه سینما شرح دادم.
ایشان در آن جلسه حضور فعال داشتند و پس از آن هم به سختی از من گلهمند بودند که صحبتهای من باعث شد، هیاتمدیره کانون که داشت (به شیوه مدیریت خانه)به سوی ثبت در وزارت کار میرفت عقب نشینی بکند.
اما آقای اسعدیان در این مصاحبه چنین جلوه میدهد که من پس از «امضا» نظرم را تغییر دادهام. و مقصودشان از امضا، اشاره به امضای من به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه در پای برگه دعوت نامه از تشکل های ثبت شده در وزارت کار برای حضور در مجمع عمومی خانه سینماست.
بدیهی است که من میدانستم در حال دعوت خلاف هستم. اما امضای من به خواسته شش عضو دیگر هیئت مدیره، مدیرعامل خانه، بازرس خانه و گروهی از مشاوران خانه سینما بود. من به این خواسته تن دادم چون خلافی که تدریجا شکل گرفته بود و به منافع و مسائل خانه سینما و تشکل های عضو خانه و تشکل های تاسیس شده در وزارت کار گره خورده بود با مقاومت من تنها، آن هم در پایان دوره هیات مدیره نه تنها حل نمیشد که مدیریت و مجمع خانه سینما را بهم میریخت.
اما اکنون هیئت مدیرهای سرکار است که وقت دارد خلاف قانونی صورت گرفته را حل کند نه آنکه بر آن سرپوش بگذارد.
به نکتهی دیگر سخن آقای اسعدیان اشاره میکنم که گفتهاند: “این ثبت(در وزارت کار) به معنای آنکه زیر نظر وزارت کار باشیم نیست بلکه زیر نظر قانون کار است.” ایشان این سخن را به تشکلهای ثبت شده در وزارت کار میرسانند. اما بدیهی است این حرف درست نیست.
وزارت کار «ناظر» بر اجرای «قانون کار» است. همان طور که ناظر وزارت کار هنگام تاسیس تشکلهای سینمای در آن وزارتخانه، همهی این تشکلها را وادار کرد بر اساس اساسنامه نمونه وزارت کار، تشکل خود را تاسیس کنند و در مجمع موسس آنان هم نماینده خود را فرستاد و تا وقتی مراحل دیگر تاسیس از نظر ناظر وزارت کار تائید نشد، شماره ثبت نداد.
به همین ترتیب هم در ادامه این تشکلها به نظارت خود بر آن ها ادامه خواهد داد. نظارت مداوم حمایت مداوم را هم در پی خواهد داشت و این به نفع فعالیت نهادهای مدنی و صنفی است.
خانم معتمدآریا درست میگوید که آنچه به آنان رسیده است میراث گذشته است. اما ما تابع میراث گذشتگان نیستیم، مسئول درست و نادرست این میراث هستیم.
انجمن مستندسازان صبر کرد و شکوائیه از میراث خلاف مدیریت گذشته را با نامه مفصلی به (هیئت مدیره) این دوره تسلیم کرد و خواستار گفتوگو با هیاتمدیره شد. هیات مدیره به جای پاسخ به آنان دفتر انجمن آنان را بست و جریان امور آنان را فلج کرد.
باری، مشکل خانه سینما بسیار عمیق است و تجمع مستندسازان نخستین نشانه بروز آن است. باید مشکلات خانه را حل کنیم نه آنکه با دگرگون جلوه دادن مسائل آن روز به روز به عمق آن بیافزاییم و …..»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش