یک کارشناس حوزه پخش بینالملل تاکید کرد نباید بازار ایران را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت ظاهری دارند، مقایسه کرد.
به گزارش سینماسینما، وحید اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تمرکز پخشکنندههای فیلم بر جشنوارهها و غفلتشان از بازارها گفت: جشنوارههای بینالمللی ویترینی برای عرضه فیلمها هستند، وقتی میخواهید فیلمتان را به دنیا معرفی کنید که مورد توجه خریداران، منتقدان و علاقهمندان به فیلم و سینما باشد، جشنوارههای بینالمللی بهترین ویترین برای این کار هستند. وقتی فیلمی را به جشنوارهای ارسال میکنید، آن را به بازار عرضه هم میفرستید و وقتی فیلمتان توجه مخاطبان و منتقدان را جلب میکند، طبیعتا خریداران پلتفرمها و شبکههای مختلف تلویزیونی که در آن رویداد حضور دارند، پیگیر دیدن و خریدن فیلم میشوند.
او ادامه داد: جشنوارهها از هزاران فیلمی که در دنیا تولید میشود، تعدادی فیلم خوب را بر اساس معیارهای خود انتخاب میکنند، پس طبیعی است برای خریدار فیلم مورد علاقهاش را از فیلمهای منتخب جشنوارهها خریداری کنند، مثل این میماند که فیلمها یک بار غربال شدهاند و از میان فیلمهای غربال شده اقدام به خرید کنند. باید از ویترین جشنوارههای بینالمللی استفاده کرد چراکه راهی به بازارهای فیلم در سراسر دنیا هستند.
اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تفاوت خرید فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه در بازارهای جهانی تصریح کرد: درحالی که تلاش برای عرضه فیلم، چه کوتاه، چه مستند و چه داستانی برابر است اما فیلمهای کوتاه و مستند نسبت به فیلمهای سینمایی خریداران و طرفداران کمتری دارند، رقمهای کمتری برایشان پرداخت میشود و بازدهی و برگشت سرمایه کمتر خواهد بود. اخیرا بخش خصوصی در این زمینه فعالتر شده و تعداد کسانی که فیلمهای بلند سینمایی، مستند و کوتاه را توزیع میکنند بیشتر شدهاند، در گذشته چند مرکز دولتی برای عرضه فیلم وجود داشت که معمولا مجموعهای متشکل از فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه داشتند که کمکم تخصصیتر شد، برایشان تفکیک قائل شدند و هر مرکز، فیلمهای مربوط به خود را مدیریت کرد.
این کارشناس حوزه پخش بینالملل گفت: ما در زمینه توزیع فیلم موفق بودهایم. برخی فیلم ایرانی را با فیلمهای بالیوود و هالیوود مقایسه میکنند و میگویند که ما چرا نتوانستهایم بازار دنیا را فتح کنیم درصورتی که شهرت سینمای ایران به فیلمهای تجاری نیست، بلکه سینمای خاص خود را دارد، ایرانیها فیلمهایی ساده، لوباجت، انسانی، همراه با داستانی ساده راتولید میکنند و بر همین اساس شهرت یافتهاند پس نمیتوان آن را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت افکار عمومی را دارند، مقایسه کرد چراکه هدف ما نیز این نبوده است.
او درباره تعداد جایزههای جشنوارههای ایرانی، بهخصوص «سینماحقیقت» که برخی معتقدند، زیاد است، تصریح کرد: خیلی موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم و اگر جشنوارهها بهصورت تخصصیتر به فیلمها نگاه کنند، بهتر است اما بهنظر میرسد که دستاندرکاران جشنوارهها، بهخصوص «سینماحقیقت» آنقدر فیلمهای خوبی را در حوزه مستند دریافت میکنند که میخواهند از آثار باارزش حمایت کنند.
اسفندیاری در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمینه عرضه فیلم و برگزاری جشنوارهها موفق بودهایم، اما باتوجه به تغییر دبیران جشنواره و اعمال سلیقه آنها در روند رویداد، جوایز و روند انتخاب فیلمها کمی تغییر کردهاند که در همه جای دنیا طبیعی است، تنها باید امیدوار بود که این روند بهصورت تخصصیتر با انتخاب افراد سینماییتر که با دید تخصصی به مساله نگاه میکنند، پیش روند، نه کسانی که صرفا برای شهرت به مسئولیت انتخاب و داوری برگزیده میشوند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند