یک کارشناس حوزه پخش بینالملل تاکید کرد نباید بازار ایران را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت ظاهری دارند، مقایسه کرد.
به گزارش سینماسینما، وحید اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تمرکز پخشکنندههای فیلم بر جشنوارهها و غفلتشان از بازارها گفت: جشنوارههای بینالمللی ویترینی برای عرضه فیلمها هستند، وقتی میخواهید فیلمتان را به دنیا معرفی کنید که مورد توجه خریداران، منتقدان و علاقهمندان به فیلم و سینما باشد، جشنوارههای بینالمللی بهترین ویترین برای این کار هستند. وقتی فیلمی را به جشنوارهای ارسال میکنید، آن را به بازار عرضه هم میفرستید و وقتی فیلمتان توجه مخاطبان و منتقدان را جلب میکند، طبیعتا خریداران پلتفرمها و شبکههای مختلف تلویزیونی که در آن رویداد حضور دارند، پیگیر دیدن و خریدن فیلم میشوند.
او ادامه داد: جشنوارهها از هزاران فیلمی که در دنیا تولید میشود، تعدادی فیلم خوب را بر اساس معیارهای خود انتخاب میکنند، پس طبیعی است برای خریدار فیلم مورد علاقهاش را از فیلمهای منتخب جشنوارهها خریداری کنند، مثل این میماند که فیلمها یک بار غربال شدهاند و از میان فیلمهای غربال شده اقدام به خرید کنند. باید از ویترین جشنوارههای بینالمللی استفاده کرد چراکه راهی به بازارهای فیلم در سراسر دنیا هستند.
اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تفاوت خرید فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه در بازارهای جهانی تصریح کرد: درحالی که تلاش برای عرضه فیلم، چه کوتاه، چه مستند و چه داستانی برابر است اما فیلمهای کوتاه و مستند نسبت به فیلمهای سینمایی خریداران و طرفداران کمتری دارند، رقمهای کمتری برایشان پرداخت میشود و بازدهی و برگشت سرمایه کمتر خواهد بود. اخیرا بخش خصوصی در این زمینه فعالتر شده و تعداد کسانی که فیلمهای بلند سینمایی، مستند و کوتاه را توزیع میکنند بیشتر شدهاند، در گذشته چند مرکز دولتی برای عرضه فیلم وجود داشت که معمولا مجموعهای متشکل از فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه داشتند که کمکم تخصصیتر شد، برایشان تفکیک قائل شدند و هر مرکز، فیلمهای مربوط به خود را مدیریت کرد.
این کارشناس حوزه پخش بینالملل گفت: ما در زمینه توزیع فیلم موفق بودهایم. برخی فیلم ایرانی را با فیلمهای بالیوود و هالیوود مقایسه میکنند و میگویند که ما چرا نتوانستهایم بازار دنیا را فتح کنیم درصورتی که شهرت سینمای ایران به فیلمهای تجاری نیست، بلکه سینمای خاص خود را دارد، ایرانیها فیلمهایی ساده، لوباجت، انسانی، همراه با داستانی ساده راتولید میکنند و بر همین اساس شهرت یافتهاند پس نمیتوان آن را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت افکار عمومی را دارند، مقایسه کرد چراکه هدف ما نیز این نبوده است.
او درباره تعداد جایزههای جشنوارههای ایرانی، بهخصوص «سینماحقیقت» که برخی معتقدند، زیاد است، تصریح کرد: خیلی موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم و اگر جشنوارهها بهصورت تخصصیتر به فیلمها نگاه کنند، بهتر است اما بهنظر میرسد که دستاندرکاران جشنوارهها، بهخصوص «سینماحقیقت» آنقدر فیلمهای خوبی را در حوزه مستند دریافت میکنند که میخواهند از آثار باارزش حمایت کنند.
اسفندیاری در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمینه عرضه فیلم و برگزاری جشنوارهها موفق بودهایم، اما باتوجه به تغییر دبیران جشنواره و اعمال سلیقه آنها در روند رویداد، جوایز و روند انتخاب فیلمها کمی تغییر کردهاند که در همه جای دنیا طبیعی است، تنها باید امیدوار بود که این روند بهصورت تخصصیتر با انتخاب افراد سینماییتر که با دید تخصصی به مساله نگاه میکنند، پیش روند، نه کسانی که صرفا برای شهرت به مسئولیت انتخاب و داوری برگزیده میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





