وحید نیکخواه آزاد، فیلمنامه نویس و کارگردان، معتقد است: پژوهش در سینما امر حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامه نویس شود. به طور کلی میتوان گفت پژوهش مبدأ حرکت است و نه مقصد و حاصل کار ترکیب پژوهش و کار خلاقانه است.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی جایزه پژوهش سینمایی، نیکخواه آزاد گفت: در سینمای کودک دو نوع فیلم داریم؛ «فیلمهای برای کودکان» و «فیلمهای درباره کودکان». در فیلم های برای کودکان که در آنها قصهگویی، ماجراپردازی، طنز، ترانه و… اهمیت دارند، پژوهش نسبت به کار خلاقه فیلمنامه نویس نقش کمتری دارد؛ اما در فیلم های «درباره کودک و نوجوان»، پژوهش نقش مهمی را ایفا می کند؛ زیرا این فیلم ها به جنبههای اجتماعی، تحصیلی، تربیتی و… زندگی کودکان و نوجوانان می پردازند و بدون پژوهش کافی نمی توان تحلیل درستی از شرایطی که حیات کودکان و نوجوانان را احاطه کرده است، ارائه داد.
این کارگردان با اشاره به آفت رایج در همکاری پژوهشگر و فیلمنامه نویس گفت: نخستین بار سی و چند سال پیش که مسئول گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما بودم، با این مشکل مواجه شدم که گاه پژوهشگر انتظار دارد همه مسائلی که در پژوهش ارائه کرده است هنگام نگارش فیلمنامه مورد استفاده قرار گیرد؛ غافل از اینکه خلاقیت فیلمنامه نویس است که روح فیلمنامه را شکل می دهد و اصرار بر رجحان پژوهش بر کار خلاقه حاصل کار را خشک و بی روح می سازد و آن را به یک «گزارش» اجتماعی، تربیتی و… کاهش می دهد.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان بیان داشت: پژوهش در سینما امری حیاتی است؛ اما نباید مانع خلاقیت فیلمنامه نویس یا کارگردان شود. پژوهش باید مبدأ باشد نه مقصد و فیلمنامه باید حاصل امتزاج پژوهش و کار خلاقانه باشد. برخی فیلم ها شاید نیاز چندانی به پژوهش نداشته باشند؛ اما تقریباً در همه موارد، نقطه عزیمت ما قطعاً باید پژوهش باشد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین جایزه پژوهش سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- فریال بهزاد؛ کاربلد و دغدغهمند
- کیومرث پوراحمد: «اسپارتاکوس» فیلم محبوب من است/ محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- دعوت از پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- گلنار، انتخابی خوب برای بچه های امروز!
- “سوئیچ پن”/ ضرورت نگارش فیلمنامه برای کودکان ونوجوانان
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- کودکانهای آرام/ نگاهی به فیلم «ب ۱۲»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره