سینماسینما، آزاده فضلی
گاهی برخی از انسانها بدون آنکه بخواهند و ناخودآگاه، در مسیری قرار میگیرند که وجه بروز نیافته و خاموش درونشان یعنی خشونت و خشمشان بروز پیدا میکند. این افراد که بیشتر مواقع شخصیتی دوست داشتنی، مهربان، همراه، آرام و سمپاتیک دارند، به ناگهان خشم درونیشان به شکلی فزاینده بروز میکند و به نوعی به مسائل اخلاقی و انسانی پشت میکنند. ضدقهرمان در سینما نیز چنین ویژگیهایی دارد و تعداد کمی از فیلمسازان هستند که برخلاف مسیری که همگان آن را میروند، حرکت میکنند و فیلمهایی با ایده ویرانگر و اعتراضی با شخصیت ضدقهرمان میسازند. «جوکر» یکی از بهترین نمونههای این نوع فیلمهاست که اتفاقاً ورژنهای متعددی از آن ساخته شده است و اعتراضی که داستانش دارد نیز مورد علاقه بسیاری از فیلمسازان بوده و هست.
فیلمهای کوتاه «مثل بچه آدم» ساخته آرین وزیر دفتری و «جشن» ساخته بهنام عابدی که در پکیج «اتصال کوتاه» شامل اکران آنلاین چهار فیلم کوتاه قرار دارند و از ۵ اردیبهشت ماه در سایت ودیو به نمایش درآمدند، از این منظر قابل توجه هستند. این دو فیلم کوتاه، روایتگر شخصیتهای آرام و سربه زیری است که ناگهان تغییر رویه میدهند و اعتراض یا تحولشان را به صورتی غیرطبیعی اجرایی میکنند. کارگردانهای جوان «مثل بچه آدم» و «جشن» به پیروی از بسیاری از برترین فیلمهای تاریخ سینما، داستان خود را در تقابل با آنچه که عرف بر آن اصرار دارد و افکار عمومی و عواطف جامعه با آن همسو است، بنا کردهاند؛ همچون لوئیس بونوئل که ارزشهای جامعه بورژوا را زیر سوال میبُرد و ویران میکرد و رومن پولانسکی که امر از نظر جامعه مقدس ازدواج و خانواده را در «ماه تلخ» به سخره گرفت.
به اعتقاد نگارنده با نگاهی به فیلمهای قبلی بهنام عابدی و آرین وزیر دفتری، این دو فیلمساز جوان در مسیر فیلمسازان بزرگی قدم برداشتهاند که خلاف جهت مرسوم سینمای داستانی است و مسیر موفقیت برای این دو در این راه، دور از انتظار نیست. میزانسن شامل حرکت دوربین و بازیگران، طراحی صحنه و دکور در دو فیلم «مثل بچه آدم» و «جشن» تیزهوشانه و با قاعده در مسیر درستی چیده شده است و کارگردانهای جوان بر زوایای دوربین، نگاه مخاطب و حتی روانشناسی رنگ نیز اشراف کامل دارند.

قرار است مخاطب با شنیدن نام فیلم «جشن»، به شادی و خوشحالی فکر کند اما بهنام عابدی به جشن نگاه دیگری دارد. او در «جشن» رفتار اعتراضی دو کارگر شهربازی که پیش از این متروک بوده و حالا قرار است افتتاح شود، را روایت میکند؛ رنگ زرد لباسهای فرم کارگران شهربازی با نشان «جوکر» روی آنها، از جمله تاکیدات کارگردان در نمایش انقلاب درونی این دو کارگر است که یکی از آنها خودش را برای اعتراضش قربانی میکند و دیگری، وقتی میبیند دوستش با خودکشی کاری از پیش نمیبرد، با دستکاری یکی از وسایل بازی، مردم بیگناه را قربانی میکند تا نقشههای مسئول شهربازی در شب افتتاح شهربازی نقش برآب شود. رنگ زرد در عین حال که برای برخی افراد رنگی شاد و یادآور احساس خوشحالی است، برای برخی دیگر سبب واکنش عصبی شدید و از دست دادن کنترل عصبی میشود و این همان نکتهای است که در بازی پژمان یاوری، شخصیت اصلی داستان «جشن» دیده میشود. بهنام عابدی با نماهای معنادار انگل و لو انگل افتتاحیه و آی لول میانه فیلم، فوکوس روی شخصیت اصلی و ناواضح بودن محیط شهربازی و تعقیب شخصیت اصلی (تراولینگ) با استفاده از فیلمبرداری با استدیکم، به انتقال بهتر روند تغییر شخصیت داستان، به مخاطب کمک میکند. همه اینها در کنار اتفاقاتی که در فیلم رخ میدهد و فضاسازیهای کارگردان، در نهایت به برخاستن جوکر درونی شخصیت اصلی کمک میکند.

«مثل بچه آدم» آرین وزیر دفتری نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ پرستار بچهای که نسبت به بچه بیتفاوت است و این بیتفاوتی در نگاه، میمیک و رفتارش موج میزند و در پسزمینه نیز طراحی صحنه و رنگ دیوارهای خانه به بروز بیشتر این حس به مخاطب کمک میکند. پرستار، تنها کاری که بلد نیست پرستاری از بچه است؛ به همین دلیل دائم در حال باج دادن به بچه است و باج میدهد تا بماند. قابهای ثابت و سرد دوربین روی شخصیت پرستار، با نگاههای پنهانی و معنادار پسربچه داستان در هم میآمیزد و پرستار را مغلوب میکند. تا نیمه فیلم همه چیز بر وفق مراد بچه است و وقتی جوکر را نقش میزند بر صورت پرستار، گویی جوکر درونی پرستار قصه نیز به پا میخیزد. این بار جوکر در لباس پرستاری برمیخیزد و نقشهای شوم میکشد و بچه داستان را مغلوب میکند و بچه را مثل بچه آدم سرجایش مینشاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- اعلام برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز
- نگاهی به فیلم «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری
- جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- بلبلانه نعره زن در روی گل، تا کنی مشغولشان از بوی گل/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- تعلیق دروغین/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- در نشست رسانهای «بیرویا» عنوان شد؛ فیلم درباره جابهجایی هویت است/ متن پایانی در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شد
- ریسک پناه بردن به جهان شخصی
- جلسه شورای تخصصی تولید فیلم کوتاه قزوین برگزار شد/ ارزیابی ۴ طرح
- فیلم کوتاه ایرانی جایزه بوسان را گرفت
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد






آفرین به این تحلیل درست رو جامع معمولاً از فیلمها تحلیل های خوبی نمی شود اما این تحلیل عالی بود