امیرحسین علمالهدی دبیر شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» به برخی از انتقادهای مطرح شده به شیوه اکران آثار در این گروه سینمایی پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، در پی نقد مطرح شده به گروه «هنر و تجربه» برای اختصاص بخشی از سانس های خود به فیلم هایی که در دیگر سرگروه های سینمایی اکران شده و حتی بعضا اکران آنها در همان سرگروه ها به پایان رسیده است و اینکه در چنین شرایطی امکان اکران برای فیلم هایی که از ابتدا سرگروه «هنر و تجربه» را برای اکران برگزیده بودند، تنگ شده است، امیرحسین علم الهدی دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در یادداشتی به این انتقادها و دیگر نکاتی که مطرح شده بود، پاسخ داد.
متن یادداشت بدین شرح است:
«به نام خدا
عزیز منتقدی در اوج عصبانیت نقدهایی را به سینمای هنر و تجربه وارد نموده اند که خب چاره ای نیست که در نهایت ادب و احترام خدمت ایشان عرض نمایم:
بزرگوار عزیز سانس های تعلق گرفته به دو فیلم فروشنده و لانتوری کمتر از ۱۰ درصد از ظرفیت سانس های تعریف شده در این گروه است و چنانچه جنابعالی معنای هنری بودن فیلم را نفروختن آن بدانید اما نمی توانم خوشحالی خودم را از فروش این دو فیلم پنهان نمایم و معتقدیم که هر دو فیلم جز سینمای هنری و تجربی سینمای ایران هستند و برای انجام تعهدات به مخاطبان همیشگی همراه این ۲۷ ماه و جذب مخاطب جدید به سینماهای این گروه این دو فیلم به نمایش درآمده اند هرچند برای نظر مخالف جنابعالی در این خصوص احترام قائل هستیم.
و اما سینمای مستند و نحوه سانس های تعلق گرفته به آن با توجه به ظرفیت جذب مخاطب آن سانس های مشخصی در طول روز در سینمای خانه هنرمندان (هر روز یک فیلم مستند ساعت ۱۸ نمایش دارد) و به غیر از این نمایش ها در دو سینمای موزه سینما و پردیس چارسو نیز نمایش هایی دارند و جنابعالی بهتر از ما می دانید در تمام سینماهای دنیا مخاطب خود را با برنامه نمایش محدود فیلم های مستند همراه می کند و سینمایی را سراغ نداریم که نمایش فیلم مستند خود را براساس نظر شخصی عزیزی برنامه ریزی نماید!
و در رابطه با فیلم هایی که فاقد مخاطب بیش از ۱۵ نفر هستند و درخواست سانس بیشتر دارند به عرض می رسانم که نحوه سانس بندی در سینماهای هنر و تجربه به نوعی است که شاهد عدم نمایش فیلم به دلیل عدم مخاطب نباشیم!
در پایان منتظر نقدهای خوب همیشگی جنابعالی می مانیم و یادم رفت این را توضیح دهم که فیلم «هیهات» متاسفانه بدون نظر این گروه وارد شبکه خانگی شد و به محض اطلاع از این وضعیت تمامی برنامه نمایش های آن به فیلم های دیگر تعلق گرفت و می پذیریم که باید اطلاع رسانی نماییم که از این بابت پوزش می خواهیم و اما ادامه نمایش ماهی و گربه پس از ۲۷ ماه فقط جهت اطلاع عرض می نمایم که با تعلق ۵ تا ۶ سانس در یک برنامه ۵۰ روز همچنان مخاطبان از این فیلم استقبال می نمایند و طبیعی است که خواست مخاطبان نخبه این گروه سینمایی ارجحتر است به خواست سلیقه ای اینجانب و آنجناب…فرصت را برای ادای احترام مجدد مغتنم می شمارم…»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- یک فیلم از سینمای افغانستان در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید
- گزارش مراسم افتتاحیه هفته فیلم لهستان/ تلاش هنر و تجربه برای پر کردن یک خلاء
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵






آقای علم الهدی اگر جناب کثیریان سانسور نکنند همه می دانیم که هنر و تجربه سمت و سوی دیگری پیدا کرده و عذر بدتر از گناه شما هم صحیح نیست. به خودتان بیایید تا دیر نشده