موسسه بهمن سبز به اظهارات اخیر شورای صنفی نمایش جوابیه داد.
به گزارش سینماسینما، روابط عمومی موسسه بهمن سبز در پی انتقاد مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش مبنی بر صحبتهای اخیر مصطفی حسینی مدیرعامل این موسسه، نسبت به فرآیند تشکیل کمیته راهبردی نظارت بر سمفا، واکنش نشان داد.
جوابیه این موسسه بر گفتههای اخیر دبیر شورای صنفی نمایش به شرح زیر است:
۱٫ موسسه بهمن سبز در تمام ۱۸ ماه بحران کرونا با عدم تعطیلی سینماهای خود، توسعه ناوگان سینمایی و تاسیس سالنهای جدید، پخش متعدد آثار سینمایی و طرح مطالبات صنفی از اصلیترین حامیان احیای سینما بوده است. بیش از ۵۰% سانسهای فیلمهای بخش خصوصی در دوران کرونا در سالنهای سینمایی بهمن سبز محقق شده و از این حیث همواره در کنار اهالی سینمای ایران بوده است.
۲٫ فراهم آوردن سازوکاری برای ساماندهی و شکلگیری بسترهای تازه فروش سینمای ایران اتفاق خوبی است که به شکست انحصار و رونق سینما کمک میکند و سمفا از این حیث اتفاق مبارکی است. اما نحوه مدیریت آن برای آینده نیاز به بازنگری جدی دارد. درخصوص ترکیب اعضای «کمیته نظارت بر سمفا» لازم به ذکر است هیچ مقام دولتی نمیتواند برای تعاملات اقتصادی در بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی، طی طریق و تعیین نماینده کند. این امر ناقض قانون تجارت و اصول قانون اساسی است. توصیه ما رجوع به صنوف، اجماع شورایی و تعیین اعضا بر معیار مطلع و کارشناس بودن گروههای دخیل است تا منافع همگان دیده شود. از سویی به استناد بخشنامه اخیر معاون اول رییس جمهور به کلیه وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای دولتی، خواستاریم برای جلوگیری از هرگونه شائبه منفعتگرایی یا تصمیمسازیهای عجولانه، از هرگونه عزل و نصب مدیران یا انتصاب افراد در کمیتهها تا استقرار دولت جدید خودداری شود.
۳٫ تا این لحظه موسسه بهمن سبز با وجود طلب از سینماهای بخش خصوصی بخاطر نمایش فیلمهای خود از سال ۱۳۹۸، با عنایت به شرایط سخت موجود و به احترام سینمای ایران، هیچگاه این حق را در فضای رسانهای طرح و مطالبه عمومی نکرده است. این در حالیست که اتفاقا این موسسه تا امروز تمامی مطالبات سینماداران و صاحبان فیلمها را به طور کامل تسویه کرده و فیلمهایی که فروش آنها در ماه جاری همچنان در جریان است، طبعا تسویه نهایی منوط به پایان نمایش است. شورای صنفی نمایش که خود را نماینده صنوف میداند، خوب است ضمن صداقت در شفافسازی، به دنبال تسویه دیون سینماهای بخش خصوصی در قبال بهمن سبز باشد. همچنین نحوه اولویت تخصیص کمکهای سازمان سینمایی در دوران کرونا به صاحبان فیلمهای اکران شده محل تردیدهای جدی کارشناسی است. سازمان سینمایی شفاف کند چگونه است سهم فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» از حمایت کرونایی برای اکران در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ همچنان پرداخت نشده، اما همین کمکها برای آثار نمایش یافته در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تسویه شده است؟! آیا متر و معیار دیگری غیر از مصوبات ستاد ملی کرونا در تخصیص حمایتهای سینمایی وجود دارد؟!
۴٫ در پایان لازم میدانیم از کارکنان سینماها بخاطر صبوری و درک بحران سخت پیشآمده کمال تشکر را به عمل آوریم. امیدواریم با درایت وزیر جدید ارشاد شاهد تحقق وعدههای پیشین کمیته حمایت از سینمای ستاد ملی کرونا در قبال اهالی هنر باشیم، چراکه سینمای ایران در دوران پیش رو برای احیا، بیش از هر زمان دیگری به دور از نگاههای سیاستزده و منفعتطلب، نیازمند بکارگیری افراد مستقل، جوان و کارشناس به نظام تصمیمگیری است.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- «پدران» از ۱۸ بهمن اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





