پخشکننده فیلم «انفرادی» میگوید: افزایش فروش فیلمها صرفا مدیون افزایش قیمت بلیت است و سینمای ایران روزهای سختی را به لحاظ تعداد مخاطبانش میگذراند.
به گزارش سینماسینما، این روزها سینماها اوضاع خوبی ندارند و اگر پیشتر افت مخاطب و فروش به کرونا فقط به مرتبط میشد الان دیگر این بیماری را تنها عامل رکود سینما نمیتوان دانست. شرایط به گونهای شده که حتی اکران یک فیلم خوب و باکیفیت هم ممکن است در جذب مخاطب چندان موفق نباشد و در این میان فقط بعضی فیلمهای کمدی وضع بهتری دارند که البته آنها نیز در مجموع مخاطب چشمگیری ندارند.
در حال حاضر فیلمهای کمدی «سگبند» و «انفرادی» یکی با ۳۰ میلیارد تومان و دیگری با ۱۰ میلیارد تومان در مقایسه با فیلمهای دیگر فروش خوبی در گیشه دارند ولی حتی همان «سگبند» ۳۰ میلیاردی هنوز نتواسته یک میلیون نفر مخاطب داشته باشد.
در این باره سعید خانی که بعد از «انفرادی» فیلم «علفزار» را در نوبت پخش دارد، بیان کرد: در تعطیلاتی که گذشت فروش سینماها بد نبود ولی از آن ایدهآلی که باید باشد خیلی فاصله داریم. در واقع این افزایش فروش را مدیون قیمت بلیت هستیم و به لحاظ مخاطب قطعاً نسبت به سال ۹۸ افت شدید پیدا کردهایم.
او درباره دلیل این افت مخاطب گفت: شرایط اقتصادی تاثیر گذار است و وقتی مردم برای خرید ماکارونی مشکل داشته باشند قطعا سینما رفتن برایشان اولویتی ندارد. در این شرایط باید کارهای جدیدی در پخش و اکران انجام دهیم مثل شناور کردن قیمت بلیتها، مذاکره با شهرداری و نهادها و ارگانها تا تخفیفهای ویژه یا کارتهای مخصوص برای سینماروها ارائه کنیم.
وی افزود: در دو روز آخر تعطیلات هفته گذشته با وجود اینکه فیلم «انفرادی» فروش خوب یک میلیاردی داشت، اما فقط ۳۰ هزار نفر به سینما رفته بودند و از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور این رقم بسیار کم است. شرایط اقتصادی قطعا بر فروش سینما تاثیر گذاشته و اگر سینمادارها، پخشکنندگان و مدیران وزارت ارشاد فکری نکنند، امسال سینما وضعیت سختی خواهد داشت.
مدیر پردیس سینمایی «صبامال» با تاکید بر اینکه برای جذب مخاطب فیلم خوب هم باید ساخته شود، ادامه داد: در کنار تولید باید برای مارکت پخش هم کاری کرد؛ در همین پردیس «صبا» با فروشگاه زنجیرهای آن مذاکره کردیم تا هر کسی که از یک رقمی بیشتر خرید کند، بلیت نیمبها سینما بگیرد و در هفته گذشته بیش از ۶۰۰ بلیت از همین طریق فروختیم. این یک تلاش ساده است و باید جریانی جدی برای تنوع در ارائه قیمتها ایجاد کنیم تا مردم در همین شرایط سخت اقتصادی هم راحتتر به سینما بیایند.
خانی یادآور شد که در نوبت دوم عید فطر در تدارک اکران فیلم «علفزار» است و افزود: الان فیلمهای اجتماعی خیلی فروش خوبی ندارند ولی «علفزار» با توجه به سوژه ملتهبی که دارد و ماجراهایی که در جشنواره فیلم فجر داشت با استقبال مخاطب روبرو میشود، پس از آن برای تابستان هم اگر شرایط مهیا شود «دوزیست» را اکران خواهیم کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رها» بهترین فیلم جشنواره آلیس در شهر شد
- فیلم «رها» مسافر رمِ ایتالیا میشود/ رونمایی از پوستر فیلم با نام بینالمللی «موهای دخترم»
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- تازهترین آمار فروش سینماها با پیشفروش «زودپز»
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- یک تهیهکننده و پخشکننده سینما: اکران جام جهانی به نفع سینماداران است نه سینما
- آیا بلیت شناور گیشه سینما را تکان میدهد؟/ فروش ۴۸ میلیونی یک فیلم هندی در سینماهای کشور
- ۲۵ هزار مخاطب برای چهار فیلم جدید سینماها/ مخاطبِ کم تعداد این روزهای سینما بیشتر، فیلم کمدی را میپسندد
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- «دوزیست» و «کوزوو» این هفته روی پرده میروند
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





