
محمد تاجیک :
*این مصاحبه چهار دقیقه و سی و چهار ثانیه ای که خبرنگار روزنامه هفت صبح با همسر سابق قاتل الهه حسین نژاد انجام داده است را از دیروز چند بار گوش داده ام . انگار به تماشای فیلمی از تهمینه میلانی نشسته ام . گویی به جهان فیلمهای میلانی و زنان زجر کشیده فیلمهایش پرتاب شده ام!
*چند ماه پیش نیز که خبرنگار ایرنا توسط همسر وکیلش به بدترین شکلی به قتل رسید باز هم یاد فیلمهای تهمینه میلانی افتادم .
*میلانی در این چند دهه اخیر ، به خصوص در سی سال اخیر از سوی منتقدان و مخالفانش به سیاه نمایی و اغراق و شعار دادن متهم شده است .
*آن فیلم چهار دقیقه و سی چهار ثانیه ای مصاحبه با همسر سابق قاتل الهه حسین نژاد ، من را یاد هیچ فیلمسازی غیر از تهمینه میلانی نیانداخت .یاد مثلا کیمیایی که فیلمساز بزرگی است یا اصغر فرهادی که سینماگر درجه یکی است نیانداخت . یاد هیچ فیلمساز اجتماعی نیانداخت .هیچ فیلمسازی به اندازه میلانی درباره خشونت علیه زنان فیلم نساخته است . اما همیشه او متهم به شعار دادن و اغراق و سیاه نمایی شده . اما قتل الهه حسین نژاد و قتل خبرنگار ایرنا و خیلی اتفاقات دیگر ما را با یک حقیقت تلخ روبرو کرد که فیلمهای میلانی اغراق و سیاه نمایی نیست .
*جالب است که تهمینه میلانی ۹ سال است فیلم نساخته و غیر از این ۹ سال ، کمتر اجازه داده شده که فیلم اجتماعی مورد علاقه اس درباره خشونت علیه زنان را بسازد .
من اگر وزیر ارشاد و یا رییس سازمان سینمایی بودم کاری می کردم تهمینه میلانی هر سال فیلم بسازد . از جنس همان فیلمهایی که می گویند شعاری است اغراق شده است و سیاه نمایی است .حتی می گفتم سیاه نمایی هایش را بیشتر کند !
این روزها به زنان زجر کشیده فیلمهای تهمینه میلانی بیشتر حق می دهم !
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی به بهانه تولد او: به امید نابودی نسل مردها!
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- جریان شناسی نمایشگاه نقاشی دو کارگردان مطرح سینمای ایران
- واکنش تهمینه میلانی به بیلبوردهای شهرداری در حمایت از دروازه بان تیم فوتبال بانوان
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- میلانی :امیدوارم با واکسینه شدن اهالی سینما، ساخت سریال میانبر را بطور جدی آغاز کنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- اعتراض تهمینه میلانی به توقیف فیلم قاتل و وحشی
- بازخوانی مطلب طنز شهرام شکیبا درباره تهمینه میلانی:به امید نابودی نسل مردها!
- استوری تهمینه میلانی در واکنش به وضعیت وخیم خانه هنرمندان در دوران کرونا
- محمد نیکبین خبر داد/ تولید «پازل» پس از کرونا/ ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی
- استوری تهمینه میلانی درباره طرح ازدواج اجباری/مسکن اجباری و شغل اجباری را هم تصویب کنید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





