سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان سال ۲۰۱۲، فیلم جریانسازی است. جذابیت و مقبولیت این فیلم در میان سینمادوستان ایران و جهان توجه تعدادی از مستندسازان را نیز برای تهیه فیلمی که به قصه تولد، اکران و دریافت جایزه اسکار بپردازد، به خود جلب کرده است.
وحید صداقت کارگردان مستند بلند «صحنههایی از یک جدایی» یکی از کسانی است که با تمرکز بر روند ساخت و کارگردانی این فیلم مهم سینمای ایران، توانست نقاط قوت و شیوه برخورد حرفهای فرهادی را با این فیلم بیش از پیش آشکار کند.
پیش از صداقت، دو کارگردان جوان دیگر به نامهای آزاده موسوی و کوروش عطایی نیز با فیلم «از ایران یک جدایی» درباره فیلم فرهادی و چگونگی درخشش این اثر در دنیا، مستندی ساخته بودند که با رویکردی متفاوت، دریافت جایزه اسکار و اقبال عمومی آن را به پدیدههای اجتماعی گستردهتری گره میزد.
در مستند «صحنههایی از یک جدایی» اما، سوژه به مثابه یک پرتره- جدا از خالق خود- سیری تکاملی از تولد تا بلوغ را طی میکند و فرهادی به عنوان معمار این بنای ماندگار، هوشمندانه خشت به خشت آن را در جای درستش مینشاند.
این مستند در فرم روایی اپیزودیک پیش میرود و روایتگری در آن سر و شکلی منسجم دارد. اپیزودها در این مستند بر اساس شخصیتهای فیلم فرهادی تقسیم شدهاند و در هر اپیزود به یک یا دو شخصیت اصلی در فیلم پرداخته میشود. نکته قابل توجه در این مستند این است که به موازات نمایش تصاویر منتخب از پشت صحنه اصلی فیلم، نحوه شخصیتپردازی و بازیگردانی فرهادی نیز مطرح میشود و این فرایندی است که بهخودیخود و در این فرمت، بیشتر به یک کارگاه درس تصویری شبیه است. پرداختن به ظرایف همکاری گروهی در فیلمهای فرهادی و هوشمندی او در فیلمسازی و تسلطش بر جزئیات شخصیتپردازی و نحوه بازی گرفتن از شخصیتهادر طول این فیلم حائز اهمیت است.
اپیزودهای این مستند با یک نمای تکرارشونده از دستگاه کپی، در حال کپی کردن از یک برگ کاغذ شبیه به سند یا قباله، از یکدیگر جدا میشوند. این اشاره بصری به نوعی با شخصیتهای شناسنامهدار داستان هم پیوند فرامتنی ایجاد کرده و برای مخاطب از هر نقش، هویت و ویژگیهایی منحصربهفرد و بهیادماندنی از آن خلق میکند.
صحنه مربوط به حضور پیمان معادی در حمام و شستوشوی پدرش که به آلزایمر دچار است، همزمان با ثبت احساسات عوامل پشت صحنه و گریه محمود کلاری، فیلمبردار چیرهدست، از دیگر لحظات جذاب فیلم است.
گفتوگوی بیواسطه مستندساز با اصغر فرهادی و قدم زدن با او در کوچه پسکوچهها، در عین تمرکز بر حالوهوای روزهای تولید، یادآور بُرشهایی از تاریخ حیات این فیلم و بخشهایی برای ثبت اندیشه و مرور کارنامه حرفهای فرهادی است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- یک ادعا درباره «قهرمان»/ ماجرای مستندی که در شیراز ساخته شد/ ایده و روند ساخت آن مستند کاملا توسط فرهادی شکل گرفت
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- شروع اکران آنلاین «صحنههایی از یک جدایی» از اول مرداد + تیزر
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود