مقدمه های طولانی ولی جذاب
احمد طالبی نژاد ـ منتقد:
آنچه ساختههای اصغر فرهادی را از دیگر سینماگران پیش از خود یا همنسلش متفاوت میکند، انتخاب موضوع نیست. بلکه نحوه روایت و شیوه دراماتورژی موضوعهاست. درباره اختلافهای زناشویی، موقعیت بچههای طلاق یا در آستانه طلاق، مهاجرت، فقر و فاقه، دروغ و ریاکاری و دیگر موضوعهایی که در آثار فرهادی از ابتدا تا کنون شاهدش بودهایم، فیلم و سریال بسیار ساخته شده؛ اما هیچکدام از نظر میزان تاثیرگذاری به جایگاه ساختههای او دست نیافتهاند.
بخشی از این موفقیت را البته میتوان به حساب خوششانسی او گذاشت، اما سهم عمده و اصلی، متعلق به نگاه تازهای است که فرهادی به این مسائل دارد. این سخن منتسب به شکسپیر است که «زیر این گنبد مینایی، هیچ موضوع تازهای نیست» و البته ادامهاش میتواند این باشد که مهم این است که موضوعهای تکراری که به ذات انسان و شرایط اجتماعی برمیگردد، به زبان تازه روایت شوند. کاری که فرهادی میکند، همین است. او در برخی روایتهایش ساختاری دایرهوار را انتخاب میکند و در برخی دیگر ساختار پازلی، و میکوشد از زاویهای تازه به آنها بنگرد. بهعنوان نمونه، موضوع اختلاف خانوادگی و جدایی و تبعات آن که در سه فیلم «درباره الی…»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» شاهدش بودهایم، از نظر ماهیتی تفاوتی با فیلمها و سریالهای مشابه ندارد. یک زوج معمولا با یک بچه، در آستانه جدایی و… موضوع تازهای نیست. در سینمای جهان که دهها نمونهاش را دیدهایم. ازجمله یکی از بهترینهایش، فیلم «کریمر علیه کریمر» (رابرت بنتون) که در دوران خودش جریانساز هم شد و چند فیلم با همان شکل و شمایل ساخته شد؛ همانطور که پس از «درباره الی…» و «جدایی…» هم فضای سینمای ما بهشدت فرهادیزده شد. چند فیلم با موضوع دروغ و نهانکاری در آن سال و سالهای بعد ساخته شده باشد خوب است؟ البته عیبی هم ندارد، چون درنهایت هرکس راه خودش را طی میکند. فراموش نکردهایم که از اواسط دهه ۱۳۶۰ و پس از موفقیتهای پیدرپی زندهیاد عباس کیارستمی (هنوز این اصطلاح زندهیاد درباره او بر زبانم نمیچرخد)، فضای سینمای اجتماعی ما کیارستمیزده شد و سینماگران جوانی همچون ابوالفضل جلیلی، جعفر پناهی، مجید مجیدی و… پا جای پای او گذاشتند، اما بعدها هر یک به هویتی مستقل دست یافتند. بههرحال طرز نگرش و شیوه چینش عناصر اصلی در فیلمنامههای فرهادی است که درامهای او را تا مرز تکاندهندگی و شوکآوری پیش میبرد.
در تعاریف کلاسیک اصول و قواعد فیلمنامهنویسی، خواندهایم که نویسنده حدود ۱۰ دقیقه زمان دارد که شخصیتهای اصلیاش را معرفی کند و به مخاطب بگوید موضوع چیست. این مقدمهچینی برای شکلدهی و پیشبرد داستان در حدود ۶۰ دقیقه میانی و ۲۰ دقیقه پایانی، ضروری است. معمولا نقطه عطف نخست، در دقیقه دهم تا پانزدهم اتفاق میافتد. اما در «جدایی نادر از سیمین» فرهادی نزدیک به ۳۰ دقیقه را صرف معرفی آدمها، موقعیت اجتماعی، طبقاتی و پی افکندن هسته اصلی درام میکند. یعنی از مرحله نخست که در دادگاه ما شاهد کشمکش این زوج هستیم، تا لحظهای که زن جوان خدمتکار به دزدی پول موجود در خانه متهم و درواقع داستان اصلی شروع میشود (نقطه عطف اول)، حدود ۳۰ و اندی دقیقه زمان صرف میشود. این مقدمه طولانی میتواند برای تماشاگر ملالآور و از نظر کارشناسی، مشکلآفرین باشد. چون منحنی کشش در آن رعایت نشده است. طبق عادت و البته بنا به نیاز غریزی، مخاطب از همان دقایق نخست میخواهد از ماجرا سر درآورد تا دستکم انگیزهای برای دنبال کردن داستان به دست آورد. فرهادی خرق عادت میکند و به جای آن از عنصر یا عناصر دیگری بهره میگیرد. ازجمله هیجانآفرینی، تنوع اتفاقهای کوچک و دیگر تمهیدات که به وسیله آن میتوان مخاطب را سرگرم کرد و از ملال او کاست. درواقع نوعی گول مالیدن هنرمندانه. باز به فیلم «جدایی» ارجاع میدهم. در این مقدمه، ماجراهای فرعیای همچون صحنه دادگاه، بردن پیانو از پلهها، سراسیمگی سیمین، آمدن زن خدمتکار، آشنایی او با وظایفی که قرار است برای پدر پیر نادر انجام دهد، مشکل درسی دخترک و… زمان زیادی را به خود اختصاص میدهند. اما تماشاگر، که تا حالا فکر کرده این فیلم ساختاری ضدداستان دارد، ناگهان با بحران اصلی روبهرو میشود و با اتفاقی تازه مواجه میشود؛ اتهام زدن نادر به زن خدمتکار که احتمال میدهد پول را برداشته باشد و درام اصلی از این لحظه آغاز میشود. نادر او را از خانه به بیرون هل میدهد، زن بچهای را که در شکم دارد، سقط میکند و نادر متهم میشود به قتل نفس و بقیه ماجراها. به عبارت دیگر، شیوه بدیعی که فرهادی برای رشد تدریجی درام طی میکند، باعث ایجاد چنان موقعیت دراماتیکی میشود که طولانی بودن مقدمه را میپوشاند. ضمن اینکه در ادامه داستان، از بذرهایی که در مقدمه پاشیده، برای غافلگیری مخاطب استفاده میکند. مثلا اعتراف سیمین به اینکه پول را بهعنوان دستمزد کارگران برای بردن پیانو داده و زن جوان از اتهام دزدی مبرا میشود. اما این پایان ماجرا نیست. در دل این داستان، ما با داستان دیگری روبهروییم. اینکه زن جوان که پیشتر دیدهایم بسیار مذهبی و متشرع است و برای اینکه بداند آیا لمس کردن پیرمردی در آستانه مرگ از نظر شرعی اشکال دارد یا ندارد، از دفتر یکی از مراجع استفتاء میکند، به دروغ نادر را متهم میکند که او را هل داده و باعث مرگ جنینش شده است. و ماجرا از شاخهای به شاخه دیگر سرانده میشود. و به این ترتیب، ساختار دایرهوار، به ساختاری پازلی تبدیل میشود که در هر مرحله، قطعهای از آن در جای مناسب قرار میگیرد تا پیکره اصلی داستان که بحران خانوادگی بهعنوان یکی از مصادیق بحرانهای اجتماعی ایران معاصر است، شکل نهاییاش را پیدا کند.
در فیلم «درباره الی…» هم، پس از گذشت حدود نیم ساعت مقدمهچینی و معرفی اجمالی شخصیتها، تازه پس از گم شدن الی است که داستان اصلی سروکلهاش پیدا میشود. مجموعهای از آدمهای ظاهرا همسان اما نامتجانس، ناخواسته درگیر موضوعی میشوند که سرنوشتشان را به هم گره میزند. الی که هیچکس حتی کسی که او را به این سفر تفریحی دعوت کرده، هویت و حتی نام واقعیاش را نمیداند، گم میشود و فاجعهای را رقم میزند که با ساختار پازلی داستان، همگی به نوعی با آن درگیر میشوند. هرچند من با سکانس پایانی فیلم یعنی دیدن جنازه الی در سردخانه موافق نیستم و ای کاش فرهادی اجازه میداد بقیه داستان در ذهن مخاطب ادامه پیدا کند و از پایانبندی قطعی پرهیز میکرد. یادم هست در همان سالی که این فیلم اکران شد، در سفری به مشهد که برای نقد و بررسی آثار او تا آن زمان از سوی دانشجویان دانشگاه مشهد برگزار شد، شبهنگام و پس از برگزاری مراسم، همین نکته را به او گفتم و البته پاسخش این بود که چون در فیلم «شهر زیبا» از پایان باز استفاده کرده و به همین دلیل آن فیلم – که هنوز هم یکی از بهترین آثار فرهادی است – اکران موفقی نداشته، ناگزیر شده سکانس پیدا شدن جنازه را در فیلم بگذارد، چون تماشاگران ایرانی بهطور کلی پایان قطعی را دوستتر دارند. هرچند خودش پایان باز را ترجیح میداده. خب البته در مناسبات اقتصادی سینما، این هم تا حدودی پذیرفته است. اما در آن فیلم هم فرهادی با شگردهای ویژه خودش، داستان را دیر شروع میکند، اما کسی متوجه این مقدمه طولانی نمیشود. چون اتفاقهایی که در این مقدمه میافتند، هم جذابند – مثل بازی پانتومیم – و هم در داستان اصلی به کار میآیند. بههرحال این شگردها مخصوص به خود اوست. فرهادی میداند که مخاطب در هر شرایط فرهنگی و اجتماعی و حتی موقعیت جغرافیایی، همچنان داستانگویی را بیشتر دوست میدارد. تردید نکنیم که یکی از دلایل موفقیت فیلمهای او در جهان بهویژه «جدایی نادر از سیمین»، از همین نکته سرچشمه میگیرد. آشنایی او با شگردهای داستانگویی کلاسیک و مدرن، ازجمله امتیازهای او در قیاس با کسانی است که بیشتر اسیر موضوع میشوند تا پردازش آن.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
این نوشته ربطی به روایت نداشت
تحلیلی کلی و البته نه چندان تازه بود فقط