مالکان سینما پارس پس از چند سال تعطیلی آن را به صورت یکجا به فروش میرسانند.
به گزارش سینماسینما، سینما «پارس» یکی از سینماهای قدیمی تهران در میدان انقلاب است که تاسیس آن به دهه ۴۰ خورشیدی برمیگردد و اسماعیل کوشان یکی از مالکان اولیه آن شناخته میشود. این سینما که در گذشته «یونیورسال» نام داشت، از دهه ۶۰ تاکنون در اختیار چند مالک دیگر بوده که دو نفر از آنها از سینماگران شناخته شده یعنی مرتضی و مصطفی شایسته هستند و بخشی از سینما در تملک آنهاست.
سینما پارس همانند بسیاری دیگر از سالنهای سینمایی با شیوع کرونا درگیر رکود شدند و با وجود آنکه در ابتدا تلاشهایی برای متوقف نشدن فعالیت آن صورت میگرفت اما سرانجام سینما «پارس» هم به سرنوشت بسیاری از سینماهای تکمنظوره و تک سالنه دچار شد و سالهای گذشته را در تعطیلی گذراند.
به تازگی مالکان سینما پارس – که شنیده میشد درخواست تغییر کاربری آن را به وزارت ارشاد ارائه داده بودند – اعلان رسمی فروش را به سر در سینما زدهاند.
اگرچه این سینما همانند سینما عصر جدید که مدتی قبل اعلان فروش آن هم نصب شده بود، برای سینمادوستان خاطرات زیادی را به یاد میآورد اما مالکان این نوع سینماها و نیز برخی کارشناسان فرهنگی معتقدند که شرایط، چارهای دیگری جز فروش باقی نمیگذارد بخصوص وقتی از سوی دستگاههای متولی حمایتی صورت نمیگیرد. درباره سینما پارس گفته میشود که دلایل متعددی سبب فروش آن شده، از جمله نبود یکسری امکانات لازم برای مردمی که بخواهند برای تماشای فیلم به مرکز شهر بیایند و نیز وجود بیش از ۱۰ سالن سینما در کنار هم (۵ سالن سینما مرکزی، ۲ سالن سینما پارس و ۴ سالن سینما بهمن).
البته به نظر میرسد تعطیلی این سینماها بر کاسبان مجاور هم بیتاثیر نبوده؛ تا جایی که یکی از مغازهداران اطراف این سینما دو سال قبل به ایسنا گفته بود: تعطیلیِ این سینماها، دیگر فروشگاهها را مستقیماً تحتالشعاع قرار داده است. بالاخره روزی روزگاری است که دانشجوها از این خیابان و میدان گذر میکنند و هرجا هم که مردم از آن عبور کنند، زنده خواهد بود اما از زمانیکه دانشگاهها تعطیل شد و ویروس کرونا همهجا را فرا گرفت، چراغِ سینما هم در اینجا خاموش شد.
سینما پارس در حالی به فروش گذاشته شده که از چند سال قبل سینما «مرکزی» هم که در مجاورت آن قرار دارد تعطیل شده و احتمالا دور نیست زمانی که خبر فروش آن هم منتشر شود. در این میان، پرسش این است که نقش وزارت ارشاد برای حفظ چنین سینماهایی چیست؟ آیا متولی اصلی سینما در کشور هیچ راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی این سینماها و استفاده از آنها – حتی در مشارکت با مالکانش – ندارد؟ آیا این امکان وجود ندارد که به جای پیگیری وعده دولت قبلی برای ساخت مکانی مخصوص برگزاری جشنوارههای فیلم در مرکز شهر، این سینماها به شکلی دیگر بازسازی و تجهیز شوند تا اعتراض کمتری از خانه به دوشی جشنوارههای فیلم شنیده شود؟
در این زمینه دو سال قبل امیرحسین علمالهدی – کارشناس سینما – در بخشی از یاداشت خود برای ایسنا نوشته بود: «سیر خزنده تعطیلی سینماهای لالهزار که از اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز شد، در دهه ۹۰ به خیابان انقلاب و میدان ولیعصر و سینماهایش رسید و الان تبعات این سیر خزنده در حال خودنمایی است و اپیدمی کرونا نیز توانست سرعت این سیر خزنده را بیشتر کند تا سینمای ایران متوجه این نکته باشد که سینماداری یک فعالیت منفک از تولید است و امکان وصل حیات و ممات سینماداری به سیاستهای تولید و مصرف فیلم داخلی یک سیاست سرتاسر اشتباه و مرگآور (تعطیلی سینماها) است. امیدوارم بر من خرده نگیرند دوستان سینمایی که تولید مهمتر است از سینماداری، در صورتی که سینماداری مثل هر فعالیت استاندارد توزیع و فروش محصول، مختصات منطقی عرضه و تقاضای بازار را در خود دارد و نه مختصات خاص مشتریمداری به سبک تولید و مصرف محصولات داخلی! براین اساس فرونشستهای سینمایی (تعطیلی) بیشتری را در آینده با این سبک و سیاق علم اقتصاد داخلی سینما در پیش خواهیم داشت…»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماهایی که آماده کوبیدن میشوند
- سخنگوی انجمن سینماداران خبر داد؛ هفت سینمای تهران مجوز تغییر کاربری گرفتند
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- سینما عصر جدید اراک در آستانه تعطیلی/ مدیر سینما: از صبح تا ۱۱شب در سینمای بیمخاطب بنشینیم که چه شود؟
- همه چیز درباره تغییر کاربری سینماها
- افزایش درخواست تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





