سینماسینما، مینو خانی
چکچک آب به تیکتاک ساعتی می رسد که پیرمرد آن را کوک می کند. بعد تلقتلق چرخ بافندگی و صدای ساعت ریتم اصلی می شود، ریتم اصلیِ نهفقط فیلم، بلکه ریتم اصلیِ زندگی پیرمرد، فیلمی که نه دیالوگی دارد که باعث پیشبرد داستان باشد و اگر چند جمله ای که گاه و گاه با افراد مختلف شنیده می شود نبود هم مشکلی در درک آن ایجاد نمی کرد. موسیقی فیلم هم چندان چشمگیر یا چندان پراهمیت نیست. توریست ها در بافت قدیمی شهر عکاسی می کنند. رنگ نیز همچون دیگر عناصر حضور پرقدرتی ندارد، رنگ فیلم کرم کاهگلی است. غیر از پیرمرد، هیچ بازیگری نیست، پیرمرد هم بازی نمی کند، زندگی می کند، زندگی خودش را، فقط دوربین کارگردان روشن است و او را در طول روز دنبال می کند.
«پنج» اولین فیلم بلند سینمایی کارگردان جوان یزدی، سیدمجتبی حسینی، است که به صبوری شعربافان قرون اهدا شده است. در واقع، حسینی این فیلم را به پاسداشت بافندگان صبوری که طی سالها و قرنها شهر یزد را به یکی از معروف ترین و قدیمی ترین شهرهای دنیا در تاریخ نساجی تبدیل کرده، ساخته است. فیلم نه به معنای مرسوم مستند است، نه انتظار از یک فیلم داستانی را برآورده می کند، نه یک فیلم تجربی است. فیلم خوش ساختی با معادله های خاص خود؛ صبوری و زمان. بیشتر از آنکه احساس کنم این فیلم به پاسداشت شعربافان ساخته شده، فکر می کنم پاسداشت «زمان» مسئله اصلی آن است؛ زمانی که در هر کاری و هر جایی ریتم خاص خود را به وجود می آورد، یک جا تند و یک جا هم کند و این یعنی ریتم. ریتمی که در زندگی هر کس جاری و ساری است. ریتم که به هم می خورد، نظم ذهنی به هم می خورد، همان چیزی که برای پیرمرد شعرباف «پنج» که در کارگاه شماره ۵ صبحش را غروب کرده و باز روز دیگر از نو، اما با همان کوک و همان ریتم. اما وقتی ساعت قدیمی خراب می شود، ریتم پیرمرد را به هم می زند و هیچ ساعت دیگری نمی تواند آن ریتم را در او به وجود آورد.
کادربندی ها زیباست، چون شهر زیباست، خصوصا بافت قدیمی شهر، ضمن اینکه تصاویر هوایی از شهر، هوای سفر به یزد در سر می آورد. برای همین به نظر می رسد شاید بهانه خوبی برای حضور در جشنواره های توریستی و خصوصا جشنواره های خارجی داشته باشد. و هم چنین شهر تاریخی یزد و ریتم ساده زندگی یک پیرمرد در کار و وقتی زیر سایه درختان حیاط به خواب قیلوله می رود، لب حوض آب وضو می گیرد و ما او را از میان شاخه های درخت از نمای بالا می بینیم؛ اینها نهتنها زیبایی بصری فیلم را زیاد می کند، که حلقه مفقود زندگی شهری انسان سرگشته و ماشین زده امروز در همه جای دنیاست و همین می تواند جایگاه و سرنوشت خوبی برای فیلم و عوامل سازنده آن رقم بزند. ذکاوت کارگردان نیز در بهکارگیری تصاویر ثابت از شهر، بادگیرها، گنبدها و مناره ها، سقف های طاق هلالی همچنان بر جذابیت های بصری فیلم افزوده است و ساعت که زنگ می خورد، منتظر نگاه مهربان پیرمرد به آن هستیم و وقتی ریتم نمی گیرد، ما نیز ریتممان را در زندگی عادی روزمره مان از دست می دهیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز