پگاه آهنگرانی کارگردان «خانه سینما» که در مستندش جای گفتگو با جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی خالی است، میگوید شمقدری حاضر به گفتگو نشده است.
به گزارش سینماسینما، پگاه آهنگرانی که با مستند بلند «خانه سینما» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد گفت: مستند «خانه سینما» درباره وقایع و اتفاقاتی است که خانه سینما از سال ۹۰ تا ۹۲ پشت سرگذاشت و در این مستند بحرانی که خانه سینما طی ۲ سال پشت سرگذاشت به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: مستند «خانه سینما» را می توان گزارشی از تعطیلی موقت این نهاد صنفی دانست و در آن شاهد اتفاقاتی هستیم که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و به بررسی دلایل این تعطیلی نیز می پردازیم.
این بازیگر سینما در پاسخ به اینکه از همان زمان قصد ساخت مستندی در این باره داشتید، تاکید کرد: در همان دورانی که خانه سینما تعطیل شد در بطن ماجرا حضور داشتم و سعی کردم به صورت جسته گریخته از حضور هنرمندان در خانه سینما فیلمبرداری کنم. البته در آن زمان با این دید که بخواهم مستندی از این وقایع بسازم، تصویربرداری نمی کردم و بیشتر به این فکر می کردم که این تصاویر را به صورت آرشیو برای خود حفظ کنم تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من پیشنهاد داد تا این تصاویر را تبدیل به یک اثر مستند کنم.
آهنگرانی اضافه کرد: من متریال لازم برای تولید این مستند را در اختیار داشتم تا اینکه در سال ۹۴ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد ساخت مستند را داد.
وی با اشاره به اینکه مستند «خانه سینما» به مدت ۶۲ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد: این مستند برپایه مصاحبه ساخته شده است و شاهد گفتگو با چهره های فعال آن دوره مانند اعضای هیات مدیره خانه سینما به عنوان مدافعان حفظ این نهاد صنفی و جناح مخالف ادامه فعالیت خانه سینما که شامل زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، سید ضیاء هاشی و… می شوند، هستیم.
کارگردان مستند «مردان ارباب جمشید/ رویاهای خاکستری» گفت: این مستند با بررسی تاریخچه نهادهای صنفی سینمایی از قبل از انقلاب آغاز می شود و اشاره می کنیم که در گذشته نیز خانه هنرمندان سینمای ایران وجود داشته است. یکی دیگر از مواردی که در این مستند به آن تاکید و اشاره شده اهمیت خانه سینما است و اینکه چه مواردی سبب می شود تا خانه سینما شکل می گیرد و در نهایت به بسته شدن خانه و فعالیت دوباره آن اشاره شده است.
بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بیان کرد: با توجه به اینکه جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی مهمترین نقش را در بسته شدن خانه سینما داشت تمام تلاش خود را کردیم با او مصاحبه کنیم، اما متاسفانه راضی به این مصاحبه نشد ولی با توجه به اینکه در آن دوران مصاحبه های مطبوعاتی بسیاری در رسانه های مختلف داشت از آنها در مستند استفاده کردم.
آهنگرانی در پایان درباره دلایل ورودش به سینمای مستند گفت: من سینمای مستند را دوست دارم و به دلیل همین علاقه وارد عرصه کارگردانی شدم و به زودی نیز تحقیقات جدیدترین مستند خود را آغاز می کنم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





