پس از درگدشت علی معلم هنرمندان و صنوف نسبت به این اتفاق ناگهانی و تلخ واکنش نشان داده اند.
به گزارش سینماسینما، در پیام تسلیت علیرضا رضا داد، آمده:
با آنکه علی معلم دیگر در میان ما نیست اما او آنقدر اثر از خود به یادگار گذاشته است که امروز میتوانیم دائرهالعمارف معلم و فرهنگنامه سینمایی معلم داشته باشیم.
برای همه لحظههای تکرار پذیر و منحصر به فرد سینما علی اثر دارد. آثاری که یا در زمان خودش آن لحظه را تحت تاثیر قرار داده و یا نوع نگاه و نگرش وی به آن لحظه در تاریخ ماندگار شده است.
امروز در تمام لحظههای عمر سینمایی او بیشک حاضر و ناظر است و صاحب اثر و سبک و فرهنگ.
مرور میکنم سه دهه نشست و برخاست با وی را.
از دهه شصت و هفتاد که سالهای آغازین نقد سینما در تلویزیون بود که بیتردید او برای رسانه نوعی از مکتب نقد رسانه ای را پایهگذاری کرد و چه اصراری داشت که آن برنامهها که در شبکه دو میساخت از یک سبک ومرام در نقد پیروی کند و یکدستی خاصی در مجموعه ایجاد شود و همین رد پا و اثر اندیشگی وی را تا آخرین نوشته و آخرین حافظ میتوان مشاهده کرد.
در این آسمان ستارهای چون او یافت نخواهد شد و در زمین سروی چون او نخواهد روئید.
اما فرهنگ و اندیشه او در سینمای ایران ماندگار خواهد بود.
او تمام و کمال مصداق این کلام بود که در شأن بزرگان گفتهاند:
عاش سعیدا و مات سعیدا.
کامیاب زیست و کامروا از این جهان رخت بر بست.
میماند آه و حسرت برای ما و سینمای ایران.
و عرض ادب و احترام و تسلیت به محضر خانواده محترمشان.
بهروز افخمی هم در یادداشت کوتاهی درگذشت علی معلم را تسلیت گفت:
هوالحق
علی معلم یکی بود و جایگزین نداشت. سلیقه اش خاص بود و هوش و سوادش مخصوص خودش بود و ذوق و شعور و سرعت انتقال و تیزی دریافت های ناگهانی و شاعرانه اش هم نظیر نداشت. حکمت و شعر در خاندان معلم البته ریشه دارد، اما علی، حکمت و اشراق خاندانش را با عشق به سینما گره می زد و هر فیلم را مثل یک ایرانی قدیمی و گوهرشناس عیار می گرفت و قیمت می گذاشت. جایش خالی است و خالی خواهد ماند. برای همسرش آذر و پسرانش امید و ایمان آرزوی صبر و سلامت دارم.
انجمن منتقدان ، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در پی درگذشت علی معلم ، پیامی را منتشر کرد که متن این پیام به شرح زیر است :
انتشار خبر درگذشت علی معلم ، بهت آور و تاسف بار بود.
در این واپسین روزهای سال ۱۳۹۵ خورشیدی جامعه هنری ایران یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی اش را از کف داد.
علی معلم را اگر چه توده مردم به واسطه فعالیت های سینمایی و رسانه ای می شناسند اما برای اهل تئاتر نیز چهره ای مهربان و دلسوز بود. او چه در ماهنامه دنیای تصویر که سردبیرش بود و چه در جشن حافظ که مدیرش بود ، پیوسته به تئاتر می پرداخت و بها می داد.
برای او که صاف بود و صریح ، از درگاه یزدان پاک طلب آرامش روح و برای بازماندگانش طلب صبر و شکیبایی داریم.
در پیام تسلیت حبیب ایل بیگی آمده:
إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون
مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت.
خبردرگذشت علی معلم عزیز تهیه کننده فهیم ، دلسوز وتوانای سینمای ایران چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور مینشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت حق چارهای جز تسلیم و رضا نیست خداوند قرین رحمتش فرماید.این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان و جامعه بزرگ سینمای کشور تسلیت عرض می نمایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





