تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۱۳:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 95805

شاید وقت آن رسیده که یک بار برای همیشه تکلیف رابطه صدا و سیما و هنرمندان روشن شود.سال ۸۸ بود که پخش بدون رضایت آثار استاد محمدرضا شجریان در صدا و سیما، منجر به شکایت در دادسرای کارکنان دولت شد.

به گزارش سینماسینما، خبر رسیده که رای دادگاه بدوی صادر شده و حکم به برائت صدا و سیما داده شده است.

یک حکم

محمدحسین آقاسی، وکیل استاد شجریان با حضور در دفتر «ایرناپلاس» درباره این پرونده گفت: سرانجام پس از ۱۱۰ ماه، حکم دادگاه درباره پرونده شکایت شجریان از صداوسیما صادر شد و جالب است که می گویند پخش آثار هنرمندان از صداوسیما باعث شهرت هنرمندان و افزایش فروش آثار آن‌ها می‌شود.دوستان در قوه قضائیه، صداوسیما را ملی و متعلق به همه مردم می دانند. نکته عجیب بعدی در حکم این است که سکوت هنرمند درباره پخش اثرش را نشانه رضایت گرفته‌اند.

چند سوال

قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان شامل سی و سه ماده و سه تبصره پس از تصویب مجلس سنای ایران در سال ۱۳۴۸ به تصویب مجلس شورای ملی رسید و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد؛ قانونی که صدا و سیما علاقه ای به آن نشان نمی دهد.

با استناد به صحبتهای وکیل شجریان و فرض اینکه صداوسیما، ملی و متعلق به همه مردم است باید همه آثار در صدا و سیما منتشر شود. این فرض البته درست است و باید باشد و یکی از بزرگ‌ترین نقدها به صداوسیما همین است که آیا این سازمان برای همه مردم است یا حالا که نوبت حساب دادن شده است، ناگهان صداوسیما متعلق به همه مردم می‌شود؟

نکته دیگر در صحبتهای آقای وکیل این است که سکوت استاد شجریان را نشانه عدم مخالفت با پخش آثارش در صدا و سیما دانسته اند. این یعنی حتماً باید هنرمندان شکایت یا اعتراض بکنند که حقوقشان رعایت شود؟ نکته عجیب دیگر که البته تعمیم آن به همه هنرمندان منطقی نیست، نقش صداوسیما در شهرت هنرمندان است. آیا صداوسیما دست‌کم در دهه هفتاد، هشتاد و نود باعث شهرت استاد شجریان و فروش بالای آثار ایشان شده است؟

 سابقه صدا و سیما

البته موضوع شکایت هنرمندان از صدا و سیما متعلق به امروز نیست. پوران گلفام، همسر فرهاد مهراد در اردیبهشت امسال با انتشار نامه ای خطاب به ریاست قوه قضائیه و ریاست سازمان صدا و سیما اعتراض خود را نسبت به عدم تمکین صدا و سیما به حکم دادگاه اعلام کرد. پیش از این در پی طرح دعوی از سوی خانواده فرهاد مهراد در سال ١٣٨٩ به مجتمع قضایی شهید صدر تهران، شعبه ٨٠ دادگاه عمومی حقوقی دستور موقتی مبنی بر منع پخش آثار فرهاد از کلیه کانال‌های رادیو و تلویزیون صادر کرده بود.

اگرچه دادگاه تجدید نظر هم حکم نهایی‌اش را اعلام کرده، اما همچنان پوران گلفام نسبت به پخش آثار همسرش از رسانه ملی اعتراض داشت و دارد.

شاید هنرمندان تازه کار به صدا و سیما نیاز داشته باشند اما هنرمندان قدیمی قطعا نیازی به این رسانه ندارند. با این حساب و با توجه به صدور این حکم، آیا رسانه ملی به حقوق هنرمندان احترام خواهد گذاشت؟

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها