تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۶/۱۲ - ۱۹:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 189958

آخرین خبرها حاکی از آن است که شبکه جهانی جام‌جم پس از ۲۶ سال قرار است از پخش ماهواره‌ای به شیوه برودکست (Broadcast) محروم شود. از همان زمان که حرف و حدیث‌هایی درباره تعطیلی این شبکه به گوش رسید و تکذیب نشد، مشخص بود که دوره فعالیت جام‌جم حداقل به شکل قبلی به پایان رسیده است.

به گزارش سینماسینما، گویا تصمیم بر ادامه فعالیت شبکه جام‌جم به شکل اینترنتی است؛ سرانجامی که در ادامه شاید تعداد دیگری از شبکه‌ها را هم دربرگیرد. با این همه پس از اعلام خبری مبنی بر سپردن ماموریت انتقال شبکه جام‌جم از بستر برودکست بر بستر اینترنت به حسن ملکی که از سوی روابط عمومی معاونت سیما اعلام شد، در ادامه این خبر از روی سایت برداشته شد!

اما علت چنین تصمیمی که ظاهرا هنوز به مرحله نهایی نرسیده، به دلایلی چون کمبود مخاطبان و ضرورت تحول به معنای ادغام و کوچک‌سازی برمی‌گردد؛ سیاستی که چند سال قبل در دوره محمد سرافراز هم در دستور کار رسانه ملی قرار گرفت اما با رفتن زودهنگام او از صداوسیما، این طرح هم نیمه‌کاره رها شد.

حال اینکه چرا جام‌جم و چرا مخاطبان خارج از کشور ـ در شرایطی که در این فضا به شدت نیازمند تقویت رسانه‌های بین‌المللی‌مان در بسترهای مختلف هستیم ـ پرسشی است که تصمیم‌گیران باید پاسخگو باشند. خصوصا که روابط‌عمومی جام‌جم می‌گوید ادعای ریزش مخاطبان، مبنای علمی ندارد؛ چراکه حدود هفت سال است اصلا نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است که بتوانند به آن استناد کنند. با این همه تلویزیون گویی تصمیمش را گرفته است و حسن ملکی که از سال ۹۸ با حکم مرتضی میرباقری (معاون وقت سیما) مدیر شبکه جام جم شده بود، این مسئولیت را خواسته یا ناخواسته عهده‌دار شده است؛ هرچند برداشتن خبر از روی سایت معاونت سیما، بار دیگر همه‌چیز را مبهم می‌کند.

اما شبکه‌های برون‌مرزی و بین‌المللی ایرانی که جام‌جم هم جزئی از آن محسوب می‌شود، در این سال‌ها به واسطه تحریم‌های غرب بارها برای پخش از روی بسترهای ماهواره و اینترنت با مشکل مواجه شده‌اند.

حسن ملکی سال گذشته به مناسبت بیست و ششمین سالگرد این شبکه، در پاسخ به پرسشی درباره ریزش مخاطبان گفته بود: ایرانیان خارج از کشور در زمانی که ماهواره شبکه‌های فارسی‌زبان نداشت مخاطبِ پروپاقرصِ شبکه جام‌جم بودند؛ چه آن موقع و چه این روزها که از محیط زندگی‌شان فیلم و برنامه تولید می‌شود و به گونه‌ای خودشان را در قابِ شبکه جام‌جم می‌بینند، این هم دلیلی است که بیننده این شبکه را دنبال می‌کند. اما برخی از سیاست‌های داخلی مثلِ کاهش اعتبار ریالی و ارزی که قبلاً بهتر اختصاص داده می‌شد و حتی بهره‌مندی از برخی امکانات و مجریان و برنامه‌سازان موفق، توقف سه کانال به یک کانال هم مزید بر علت شد بخشی از مخاطبیان همراه از دست بروند.

او همچنین به تحریم‌ها اشاره کرده و افزوده بود، «این اتفاق باعث شد شبکه‌های فارسی‌زبانِ ضدانقلاب در ماهواره شکل بگیرند و بخشی دیگر از ریزش مخاطب را برای شبکه ما به وجود آورند و به گونه‌ای شبکه تا حدودی مخاطبانش را گم کند. منتها در چند سال گذشته سعی کردیم این اشکال را برطرف کنیم.»

بر اساس این گزارش، با شرایطی که از سوی مدیر شبکه‌ جام‌جم ترسیم شده بود و همچنین بیانیه‌ای که روابط عمومی شبکه منتشر کرد و همچنین لزوم تقویت فعالیت شبکه‌های برون مرزی و بین‌المللی در فضای فعلی، شاید تصمیم نهایی برای محروم کردن شبکه جام‌جم از یکی از بسترهای تعامل با مخاطب، نیاز به بازنگری و تامل بیشتر داشته باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها