سینماسینما، مجید توکلی – ذوق دیدن فیلم های کوتاه تمامی ندارد. این حجم از استعداد و خلاقیت در روایت قصه و فرم دست مریزاد دارد و تبریک به همه رفقا و دوستانی که در مراسم پایانی جشنواره بهترین شناخته شدند و حتی آنهایی که شایسته بودند و اسمشان به میان نیامد.
جشنواره فیلم کوتاه حاصل خلاقیت بچه های عاشق سینما است که مدام در حال فکر کردن و ساختن هستند و کمتر غر می زنند. اما وظیفه انجمن سینمای جوان در این شکوفایی نسل جدید چقدر بوده و نبوده؟ حتمن بی تاثیر نیست. این حمایتها از تولید فیلم کوتاه که البته باید بهتر از قبل و امروز،سرو سامان بگیرد. هنوز ایراد های اساسی دارد. هنوز هم بچه های با استعدادی هستند که گله دارند از این حمایت ها.
اما فراتر از اینها، ماجرای دیگری است که می شود پیشنهادش را مطرح کرد. آنهم تربیت تهیه کننده است. فقری که از آن ،امروز در سینمای حرفه ای رنج می بریم. در این سالها سینمای مستقل و حتی تحت حمایت دولت، فیلمساز و عوامل تربیت کرده است. یا تربیت کرده است یا حمایت. ولی فقدان تربیت تهیهکننده تا امروز حفره اساسی این جور سیاست ها بوده و هست. دامنه اش هم ناگزیر به سینمای حرفه ای امروز هم کشیده شده است که ماحصل اش حضور معدود تهیه کننده هایی است که می شود به آنها لقب تهیه کننده مولف را بخشید.
انجمن سینمای جوان می تواند یکی از وظایفش،تربیت تهیه کننده هم باشد. وقتی قرار است از ایده فیلمساز و فیلمنامه ای برای ساخت و تولید حمایت کند، با مشورت فیلمساز فردی را از همان نسل جدید،به عنوان تهیه کننده انتخاب کند و این حمایت را از طریق او انجام دهد. از او حساب بخواهد و فرایند تولید را هم بیاموزد. با اجرای این معادله، فیلمساز جوان می فهمد بدون دغدغه پیداکردن لوکیشن و اجاره ماشین و تغذیه عوامل سر صحنه و چه و چه، باید تنها به فیلمنامه اش فکر کند و ساختن فیلمش، انجمن سینمای جوان می تواند بخش آموزش تهیه کنندگی را راه بیاندازد و در پایان یک دوره ۴ ساله، در کمترین حالت چند تهیه کننده فیلم کوتاه حرفه ای را به سینما معرفی کند. با علم روز تهیه و تولید که همین ها، فردا به عنوان تهیه کننده کاملا حرفه ای و مولف وارد جریان تولید سینمای ایران می شوند.
پیشنهاد عجیبی نیست. بعید می دانم کسی مخالف تربیت اصولی تهیه کننده باشد و این آزمون و خطا را جدی نگیرد. وقتی امروز سینمای ایران بیش از پیش گلهمند حضور تهیهکننده حرفهای با شناخت کامل از محیط و اتمسفر سینما است، وقتی هر روز به شکل قارچ گونه از خاک سینما تهیه کننده می روید، وقتی ملاک تهیه کنندگی سینما داشتن حساب بانکی چرب و چیل است، پس ایده آموزش تهیه کنندگی در جایی مثل انجن سینمای جوان و سپردن تهیه فیلم های کوتاه به تهیه کنند های جوان راه ساده و درستی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





