سینماسینما، مجید توکلی – ذوق دیدن فیلم های کوتاه تمامی ندارد. این حجم از استعداد و خلاقیت در روایت قصه و فرم دست مریزاد دارد و تبریک به همه رفقا و دوستانی که در مراسم پایانی جشنواره بهترین شناخته شدند و حتی آنهایی که شایسته بودند و اسمشان به میان نیامد.
جشنواره فیلم کوتاه حاصل خلاقیت بچه های عاشق سینما است که مدام در حال فکر کردن و ساختن هستند و کمتر غر می زنند. اما وظیفه انجمن سینمای جوان در این شکوفایی نسل جدید چقدر بوده و نبوده؟ حتمن بی تاثیر نیست. این حمایتها از تولید فیلم کوتاه که البته باید بهتر از قبل و امروز،سرو سامان بگیرد. هنوز ایراد های اساسی دارد. هنوز هم بچه های با استعدادی هستند که گله دارند از این حمایت ها.
اما فراتر از اینها، ماجرای دیگری است که می شود پیشنهادش را مطرح کرد. آنهم تربیت تهیه کننده است. فقری که از آن ،امروز در سینمای حرفه ای رنج می بریم. در این سالها سینمای مستقل و حتی تحت حمایت دولت، فیلمساز و عوامل تربیت کرده است. یا تربیت کرده است یا حمایت. ولی فقدان تربیت تهیهکننده تا امروز حفره اساسی این جور سیاست ها بوده و هست. دامنه اش هم ناگزیر به سینمای حرفه ای امروز هم کشیده شده است که ماحصل اش حضور معدود تهیه کننده هایی است که می شود به آنها لقب تهیه کننده مولف را بخشید.
انجمن سینمای جوان می تواند یکی از وظایفش،تربیت تهیه کننده هم باشد. وقتی قرار است از ایده فیلمساز و فیلمنامه ای برای ساخت و تولید حمایت کند، با مشورت فیلمساز فردی را از همان نسل جدید،به عنوان تهیه کننده انتخاب کند و این حمایت را از طریق او انجام دهد. از او حساب بخواهد و فرایند تولید را هم بیاموزد. با اجرای این معادله، فیلمساز جوان می فهمد بدون دغدغه پیداکردن لوکیشن و اجاره ماشین و تغذیه عوامل سر صحنه و چه و چه، باید تنها به فیلمنامه اش فکر کند و ساختن فیلمش، انجمن سینمای جوان می تواند بخش آموزش تهیه کنندگی را راه بیاندازد و در پایان یک دوره ۴ ساله، در کمترین حالت چند تهیه کننده فیلم کوتاه حرفه ای را به سینما معرفی کند. با علم روز تهیه و تولید که همین ها، فردا به عنوان تهیه کننده کاملا حرفه ای و مولف وارد جریان تولید سینمای ایران می شوند.
پیشنهاد عجیبی نیست. بعید می دانم کسی مخالف تربیت اصولی تهیه کننده باشد و این آزمون و خطا را جدی نگیرد. وقتی امروز سینمای ایران بیش از پیش گلهمند حضور تهیهکننده حرفهای با شناخت کامل از محیط و اتمسفر سینما است، وقتی هر روز به شکل قارچ گونه از خاک سینما تهیه کننده می روید، وقتی ملاک تهیه کنندگی سینما داشتن حساب بانکی چرب و چیل است، پس ایده آموزش تهیه کنندگی در جایی مثل انجن سینمای جوان و سپردن تهیه فیلم های کوتاه به تهیه کنند های جوان راه ساده و درستی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





