تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۱۵:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 150925

سینماسینما، محمد حقیقت

امسال مراسم سزار که در ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) ساعت ۹ شب در سالن المپیا در پاریس برپا خواهد شد احتمال دارد بخاطر پروتکل های بهداشتی در رابطه با ویروس کرونا به شکل بسیار محدود حضوری برپا شود، و البته به شکل زنده از کانال تلویزیون فرانسه پخش خواهد شد. طبق برنامه قبلی قرار بود مراسم سزار روز ۲۶ فوریه برگزار شود که به تعویق افتاد. بعد از اعلام نام نامزدهای ۲۱ رشته عده ای مثل خانم ایزابل هوپر به انتخاب نشدن خود در این مرحله اعتراض کردند. ژولیت بینوش، از بازیگران مطرح سینمای فرانسه هم دراعتراض به اینکه جزو کاندیداهای امسال نشده شکوه کرد و ویدیویی را نیز در این رابطه پخش کرد. درضمن بسیاری از رسانه‌ها از نبودن کاترین دونوو، در لیست نامزدها، تعجب کرده اند. قابل ذکر است که سال گذشته این مراسم با جنجال هایی روبرو شد ‌که منجر به استعفای آقای آلن تارزیان رییس آن هم شد. با آمدن خانم ورونیک کایلا، به عنوان رییس جدید آکادمی، دوره جدیدی آغاز شد ‌تحولاتی در آن صورت گرفت از جمله ‌انتخاب نشدن رومن پولانسکی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره و دیگر موارد؛ تغییرات زیادی در این آکادمی ایجاد شد که البته روی نحوه انتخاب فیلمهای فرانسوی تاثیراتی گذاشت. خانم ورونیک کایلا قبلا مدیر داخلی کمپانی ام کا دو بود، سپس به مدیریت مرکز ملی سینمای فرانسه در آمد، مدتی نیز مدیر اجرایی جشنواره کن در کنار تی‌یری فرمو بود، و بعدا رییس کانال تلویزیونی فرهنگی فرانسه/آلمان هم شد. وی از اشخاص برجسته سینمای فرانسه به حساب می آید.

آکادمی سزار که معادل اسکار برای سینمای فرانسه محسوب می‌شود، ‌دارای ۴۹۵۹ عضو است، امسال اعضای رای دهنده آن، ۱۳۳ فیلم فرانسوی را علیرغم اینکه مدت ها سالن های سینما در اثر ویروس کرونا بسته بود و هنوز هم بازگشایی نشده است، بازبینی کرده بودند. در بین کاندیداهای اعلام شده، گمانه زنی ها در رسانه ها برای بردن جایزه ها شروع شده است. از این جمله هستند فیلمهای «خداحافظ احمق ها» اثر آلبرت دوپونتل، «آنتوانت درسون» ساخته کارولین وینال، «تابستان ۸۵» از فرانسوا اوزون و به ویژه، «چیزهایی که می گوییم، چیزهایی که انجام می‌دهیم» از امانوئل موره. همین فیلم با کسب ۱۳ نامزدی در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن خداحافظ احمق ها با ۱۲ نامزدی و تابستان ۸۵ هم با ۱۲ نامزدی قرار گرفته اند و همچنین فیلم بسیار موفق خانم کارولین وینال «آنتوانت درسوون» در مرحله بعدی قرار دارد. در طول سال‌های گذشته پیش آمده که در شب مراسم با سورپرایزهایی روبرو بوده ایم، امسال نیز چنین احتمالی وجود دارد.

آکادمی بر مبنای اطلاعات داده شده، بودجه خود را از پرداخت عضویت اعضا تامین می‌کند و در ضمن حقوق پخش مراسم را نیز به کانال پلاس می‌فروشد. همچنین کسانی هستند که به آن کمک مالی می‌رسانند بنابراین غیردولتی به حساب می آید. آکادمی یک انجمن غیرانتفاعی است و در سال ۱۹۷۵ توسط ژرژ کره ون، پایه گذاری شد. از سینمای ایران تا کنون یک بار «جدایی نادر از سیمین»، ساخته خوب اصغر فرهادی کاندید بهترین فیلم خارجی شد و آن را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد که البته خودش در مراسم حضور نداشت و پخش کننده آن، جایزه را دریافت کرد. در آن زمان فرهادی عازم لس انجلس بود تا در مراسم اسکار شرکت کند و شب بعد اولین اسکار را گرفت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها